Vi är mitt uppe i en totalrenovering av vår bondgård sen 2011, och vi börjar nu närma oss en inflyttning i september/oktober om allt faller väl ut för oss.

Det vi har fokuserat på är att få igång källaren samt bottenvåning med kök, badrum (fanns inte innan) samt gästrum (tillfälligt sovrum för oss) samt sal.

Nu till frågan, då jag lyckats övertala min sambo om att få bygga ett serverrum på övervåningen där fibern kommer in samt ha servrar och annat på ett och samma ställe så har jag nu kommit till funderingen om det kommer räcka med detta:

Golvet rivs upp, dåligt spån tas bort och tilläggsisoleras.
Golvspån samt parkett läggs.
Väggarna rivs upp, spånet tas bort och ny isolering läggs (120 mm tror jag det vart).
OSB samt gips på väggarna.
Snedtaket i rummet är rivet så detta kommer byggas nytt samt isoleras väl (minst 400 mm enligt gällande standarder).

Eftersom detta rum är på övervåningen som vi inte kommer att använda först nästa sommar så har jag fastnat lite i hur vi ska lösa det med värmen i just detta rum. Räcker det med ett vanligt elelement eller när vi ändå går ner med vatten till elementen på nedervåningen att samtidigt passa på att koppla in detta rum?
 
Hur mycket saker kommer du ha inkopplat i detta serverrum? Effekt?
 
Det går att värma hela hus med direktel, så givetvis kan du värma ett rum på övervåningen så. En tumregel är att ha c:a 70 W/m² golvyta. Om du skall dra upp vattenburen värme har mer att göra med om du är beredd att ta en högre kostnad nu för en lägre driftkostnad.
 
Ska du ha ett helt serverrum så behöver du förmodligen ingen värme alls.
 
  • Gilla
Lantbrukarparet och 2 till
  • Laddar…
wertok skrev:
Hur mycket saker kommer du ha inkopplat i detta serverrum? Effekt?
Kan ju vara en hel del saker som kommer alstra värme, så ett vanligt konvekterelement känns rätt okej ändå. :)
 
Nyfniken skrev:
Ska du ha ett helt serverrum så behöver du förmodligen ingen värme alls.
Precis, jag har 12 kW kyla i mitt serverrum:cool:
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.