Japp, då var det snart dags för premiärbad. Har kollat ventildiskussionen, men vill få bekräftat av er följande.
Har montage av dörr + aggregat kvar och tänkte bara använda tilluft via dörren. Jag monterar inte tröskeln utan låter det bli en springa på 20-30mm.
Bastu 5m3, aggregatväggen är 1000mm och till den ansluter dörren i 45 graders vinkel. Frånluftsluckan sitter längst bort i hörnet på den andra väggen som ansluter mot dörren. Aggreget och frånluftslucka blir dock diagonalt placerade.
Aggregatet blev ett Tylö Megaline SO 6kw = Kastor Inferno II.

Vad säger ni behöver jag även sätta dit en tilluftsventil? Skulle vara skönt att slippa tröskel då det är ett klinkergolv både i och utanför bastun som hänger samman. Eller ska det vara en tät dörr och tilluftsventil under aggregatet istället?
 
Det funkar bra med tilluft under dörren. Lycka till med premiärbadet!

Tips! Kör aggregatet 1-2 ggr innan du bastar. Ibland är värmeslingorna rostskyddade med olja och det osar fa*n första gången aggregatet används.
 
Anders? Hur gick premiärbadet? Själv upplevde jag det som enklast att öppna fönstret i tvättstugan på glänt. Har även jag glipa under bastudörren, ca 10cm.
 
Fick vänta på aggregatet, men det levereras nu på tisdag och jag kommer att skruva in det på kvällen. Tvättstugans fönster hamnade i bastun så jag bytte ut det ursprungliga fönstret mot ett av murade glablock (2*5st) i bastun. Däremot så har sett till att tvättstugan har en ventil i väggen för inluft och normal frånventilation via kanal i murstocken. Har även säkrat upp med en extra ventil i tvättstugväggen med fläkt för att kunna forcera luftbyte, valde en PAX 201 med kallras som är fantasktiskt tyst endast 30dB så den bara susar lite.
 
OK. Jag antar att du har ett elaggregat? Största problemet med elbastun brukar vara att ventilationen inte räcker till. Med vedaggregat får man ju en automatiskt luftomsättning. Men elaggregat måste man anstränga sig mera :)
 
Aggregatet på plats men tyvärr har jag ännu inte fått den sista biten, dvs dörren. Men har man tur så kanske det blir ett bad till valborg.
Installationsbeskrivningen som anger skruvarnas placering är felaktig för Tylö MegaLine SO-6 (Kastor Megaline), att tänka på om någon tänker köpa det aggregatet och bygger i förväg med förstärkning i väggen.
 
Dörren levererad och monterad (en Tylö DGP-72 Al).
Tycker att konstruktionen var lite lustig men den är nog helt ok. Man använder den gamla hederliga typen av gångjärn som vi hade tidigare till innerdörrar och dessa är monterade så att dörren blir vändbar, dvs gångjärnsdelarna med tapp sitter vända från varandra i karmen. Detta innebär att dörren inte kan häktas av utan man måste demontera en gångjärnsdel, inget problem.
Däremot så hänger dörren bara på det övre gångjärnet då tappen på det nedre kommer att peka neråt. Ser ni någon större brist i denna lösning?
(det går inte att vända gångjärnet så att det blir som på en vanlig dörr med tapparna uppåt på båda gångjärnen).

Ska nu bränna ur aggregatet innan det blir ett bad.
 
Däremot så hänger dörren bara på det övre gångjärnet då tappen på det nedre kommer att peka neråt. Ser ni någon större brist i denna lösning?
Skulle väl i så fall vara för att all vikt hänger på ett gångjärn? Mäste gå ned och kolla på vår dörr och den har nog vanliga gångjärn :)
 
Äntligen är aggregatet på plats och bastun "inbränd".
 
  • PICT0096.gif
Och även möjlighet till dagsljus
 
  • PICT0060.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser prydligt ut! Välkommen till "klubben"! ;) :)
 
Jo, ser mycket prydligt ut! Grattis!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.