Ha rivit upp golvet i vårt radhus pga av fukt och mögel. Asfaboard direkt mot 70-tals platta är inget att rekommendera, fuktspärren i form av någon plastfilm var lagd ovanpå boarden...

Nu var det inte så farligt som befarat men asfaboarden luktar mögel och man ser klart på vissa ställen på boarden att det sugits upp fukt. Det kändes dock inte fuktigt i dagsläget och man kunde ej så någon ytlig fukt på själva plattan. Huset är byggt 1977 så detta är resultatet efter 30 år, trodde som sagt att det skulle vara värre.

Plattan ska nu saneras för att få bort eventuell lukt som satt sig den. Sedan ska det in nytt golv och där kommer min fråga, tror ni det räcker med att lägga in självventilerat platongolv eller måste det till mekanisk ventilation under platonmattan?

Har varit kontakt med en del fackmän och vissa säger att det räcker med självventilerat och andra säger att det ska ventileras mekaniskt. Det är givetvis mycket bättre med mekanisk ventilerat golv men det kostar också betydligt mer då jag inte kan utföra det själv. Självventilerat platon är inga problem att lägga själv men frågan är om det räcker. Någon som har erfarenheter av hur bra det fungerar?

Någon som har åsikter om vad som bör göras? Blir lite svårt att bestämmas sig när experter säger olika saker.
 
Gör ett test.
Riv bort allt som skall bort....
Ta en bit genomskinlig plast, tejpa denna som en liten form av bubbla direkt på betongen, det skall vara tätt!
Vänta ett dygn. Kolla sedan om du har fukt på insidan av plasten, och hur mycket.
Kanske man kan avgöra där, om det behövs mek. ventilation.
Men jag tror det skulle räcka med vanlig hederlig platon.
 
Får väl göra ett litet test, tror dock inte att det kommer bli någon fukt alls under så kort tid, får väl helt enekelt låta den sitta så länge som möjligt.

Plattan är helt torr just nu iallafall, spelar årstiden någon roll för hur mycket plattan suger från marken med tanke på t ex temperaturskillnader? Marken borde ju vara rejält fuktig nu med tanke på hur mycket det regnat i sommar.
 
Jo det är sant, mät över lång tid.
Samt att detta regnande gör ju att det är ännu fuktigare/blötare i marken.
Men om plattan är helt torr nu, så skall det med all säkerhet räcka med själv ventilerad platon.
 
Läste att det var möjligt att ordna mekanisk ventilation i efterhand så det blir nog till att börja med självventilerad och se om det räcker.
Fukten tror jag det inte blir några problem med men är lite rädd för att viss lukt ändå kommer sitta kvar i plattan efter sanering och att den sedan kommer ventileras upp i rummen. Då blir det kanske ändå nödvändigt med mekanisk ventilation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.