Jag skall konvertera vårt värmesystem från direktverkande el till vattenburet, värma av en pelletspanna (CTC EcoFlex). Huset är byggt -77 och är enplans med källare. Det blir 15 radaitorer allt som allt och 8st. av dessa kommer att finnas i överdelen. Jag har tänkt att dra wirsbo RIR synligt i källaren (i taket) och göra korta uppstick till radiatorerna i bostadsplanet och alltså dra ner rör till de radiatorer som sitter i källaren (någon direkt nackdel med detta?).

Min fråga är, om ni tror att 22mm slangen räcker somhuvudstam och 18mm till avsticken i källaren? till radiatorerna i bostadsplanet tänkte jag använda de färdiga kopplingarna och de har diameter 15x1mm.

Fundera ochså lite på cirkulationspump och vad som kan tänkas krävas här.
 
Det där är sådan man får utmärkta svar på om man ringer wirsbo! Dom är kanon på att svara på dessa saker.
 
OK. Tack för det.

-Trodde det fanns någon slags tumregel i ämnet...
 
Inte det du frågar men dra hårda kopparrör istället så får du det rakt och snyggt.
Och då kan jag säga på rak arm att 22 räcker som stam och 15 som stick
 
Thermopanel har ett bra beräkningsprogram där du får fram dimensioneringen.
ThermoPanel
 
Tackar mjukast för tipsen!
Thermopanels beräkningsprogram var en höjdare! -Passa extra bra här, eftersom radiatorerna skall inhandlas därifrån.
 
hej
jag är övertygad att du måste dra 25mm slang för det hr med innermåttet och göra inte ytterdim.
flödet måste vara rätt för att alla radiatorer skall bl full varma
 
Japp.
Det var ungefär vad Thermopanels beräkningsprogram föreslog. Så jag får göra ett litet omtag i planeringenn här...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.