Hej! Vi har ett LB-hus från 67 som är tämligen tätt. Den förra ägaren har satt in Mockfjärds fönster 2014 med spaltventiler (Prima/Ultimat) så att det finns tilluft i flera av rummen i huset. Frånluft finns i tvättstuga, badrum och gästtoalett men den är passiv och går upp i eternitkanaler (köksfläkt finns såklart men den körs ju enbart vid matlagning).

Min fråga är om det hade hjälpt huset i stort om man satte in paxfläkt eller liknande i badrum och tvättstuga? Är det liksom tillräckligt för att få luften att flytta sig i huset? Jag bifogar en planritning där jag försökt markera ut var tilluft finns och var frånluft finns idag. Ett problem som måste lösas är också att dörrarna till tvättstuga, gästtoa och badrum idag är lite för täta. Är dom stängda så får luften otroligt svårt att nå ventilerna.

*Bortse från den nedre delen av byggnaden, garage, annex och groventré är tillbyggt i efterhand.

Boarea: 102m2
Byggnadstyp: 1-plansvilla
Byggår: 1967
 
  • Planritning av enplansvilla från 1967 på 102 m2 med markerade tillufts- och frånluftsventiler samt köksfläktens placering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Ja, Pax-fläktar och liknande som går för jämnan och ger ett luftflöde enligt normerna räcker för att få igång ventilationen.

Dock kanske inte bara 3 stycken kontinuerliga fläktar räcker för att uppfylla de normer som finns ang. ventilation av sovrum och liknande.

Normer:
Minst 0,35 l/s och kvm
Minst 4 l/s och person, i detta fall då i enstaka rum, framför allt sovrum
15 l/s i badrum
10 l/s i tvättstuga, kök och toalett

Man kan ta bort 1-2 cm längst ner på en dörr eller sätta in ett ventilationsgaller i dörren eller i väggen för att få till ett luftflöde mellan rummen.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, Pax-fläktar och liknande som går för jämnan och ger ett luftflöde enligt normerna räcker för att få igång ventilationen.

Dock kanske inte bara 3 stycken kontinuerliga fläktar räcker för att uppfylla de normer som finns ang. ventilation av sovrum och liknande.

Normer:
Minst 0,35 l/s och kvm
Minst 4 l/s och person, i detta fall då i enstaka rum, framför allt sovrum
15 l/s i badrum
10 l/s i tvättstuga, kök och toalett

Man kan ta bort 1-2 cm längst ner på en dörr eller sätta in ett ventilationsgaller i dörren eller i väggen för att få till ett luftflöde mellan rummen.
Tack snälla för svaret. Som en nybliven husägare med liten kunskap om ventilation, hur vet man hur många liter per sekund ventilationen egentligen har? Jag förstår ju att vårt idag, som är mestadels passivt, i princip styrs av väder och vind, men hur vet jag hur mycket flås jag måste ha för att få igång hela husets ventilation?

Jag tänkte att jag skulle såga ut en spalt i nederkant på dörrarna likt det man hade förr. Sedan är ju spaltventilerna i sig rätt små men vad jag kunde läsa mig till kunde man räkna med 5,1 l/s vid 10Pa.

Jag ser ju nu att det är orimligt svårt att läsa vilka rum som är vilka. Men tvättstugan är under köket och badrummet är över köket (köksfläkten som är markerad är såklart i köket).

EDIT: På sikt kan man såklart sätta en paxfläkt även i taket på gästtoaletten (rummet till höger om köket med frånluftssymbol)
 
BirgitS
Man kan hyra en luftflödesmätare, mäta över frånluftsfläktarna och ställa in dem så att det blir enligt normerna.

5,1 l/s är ju egentligen lite för lite i ett sovrum där det sover två personer, men det är ju bara att pröva om man tycker att det är tillräckligt bra ändå.

Förstorade man upp bilden så gick det rätt bra att komma fram till vad det stod i rummen :)

Tillägg: Ja, även toaletten bör ha en fläkt, dels för att få upp totalvolymen till ett bra värde och dels för att det faktiskt blir trevligare om två personer ska dit direkt efter varandra.
 
  • Gilla
Filikun
  • Laddar…
Går de befintliga ventilationsrören till en murstock eller en gemensam kanal?
Jag hade i så fall undersökt alternativet att sätta en fläkt på den för att minska ljudet i huset.
 
  • Gilla
Filikun
  • Laddar…
O Odi et Amo skrev:
Går de befintliga ventilationsrören till en murstock eller en gemensam kanal?
Jag hade i så fall undersökt alternativet att sätta en fläkt på den för att minska ljudet i huset.
Som jag förstår det när jag varit uppe och tittat går i alla fall tvättstugan och badrummet ihop till samma rör, kanske att köksfläkten går in i det röret också. Gästtoaletten har sin egen kanal som går rakt upp. Tvättstugan går en bra bit, bort hela vägen till över badrummet innan den viker uppåt, är det ett problem att distansen är så lång?

Jag hade också funderat på att sätta fläkt efter att dom gått ihop, men det är eternitrör så då behöver jag ju nästan byta ut dem först. Då är det ju enklare att sätta i pax. Tvättstugan och badrummet är inga rum som kommer störa det övriga om det finns ett litet surr. Badrumsfläktar är väl idag rätt tysta?
 
Nja. Paxfläktar är små axialfläktar och de kan inte hantera tryckfall så bra. Med tanke på att du har spaltventiler i fönster lär det bli ett inte försumbart tryckfall och risken är stor att paxfläktarna inte kommer att flytta tillräckligt med luft.

Vart tar kanalerna vägen i huset? Har du en skorsten eller liknande är det bättre att sätta en fläkt på den, typ förstärkt självdrag. Om inte, kan du leda samma kanalerna? I så fall är en radialfläkt (på vinden) det bästa.
 
  • Gilla
Installation och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Nja. Paxfläktar är små axialfläktar och de kan inte hantera tryckfall så bra. Med tanke på att du har spaltventiler i fönster lär det bli ett inte försumbart tryckfall och risken är stor att paxfläktarna inte kommer att flytta tillräckligt med luft.

Vart tar kanalerna vägen i huset? Har du en skorsten eller liknande är det bättre att sätta en fläkt på den, typ förstärkt självdrag. Om inte, kan du leda samma kanalerna? I så fall är en radialfläkt (på vinden) det bästa.
Det är två mindre skorsten på taket, den ena är för badrum/tvättstuga/köksfläkt och den andra är för gästtoaletten. Men som sagt, kanalerna är i eternit så det är ju lite knepigt att sätta något emellan två delar utan att kapa/byta.

En annan stor vinst med att få igång någon form av ventilation, även om det blir ganska lokalt är ju såklart att få ut fukt från badrummet och tvättstugan. Men det kanske är bättre att försöka slå ihop samtliga kanaler och köra en större fläkt på vinden.
 
Filikun Filikun skrev:
Det är två mindre skorsten på taket, den ena är för badrum/tvättstuga/köksfläkt och den andra är för gästtoaletten. Men som sagt, kanalerna är i eternit så det är ju lite knepigt att sätta något emellan två delar utan att kapa/byta.

En annan stor vinst med att få igång någon form av ventilation, även om det blir ganska lokalt är ju såklart att få ut fukt från badrummet och tvättstugan. Men det kanske är bättre att försöka slå ihop samtliga kanaler och köra en större fläkt på vinden.
Montera en fläkt på skorstenen. Gästtoan men egen skorsten hade jag chansat på att en paxfläkt med förhoppningen att det iaf kan suga ut någon luft. Om det inte fungerar så måste det till en fläkt på skorstenen där också.
 
  • Gilla
Filikun
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Montera en fläkt på skorstenen. Gästtoan men egen skorsten hade jag chansat på att en paxfläkt med förhoppningen att det iaf kan suga ut någon luft. Om det inte fungerar så måste det till en fläkt på skorstenen där också.
Tack, är det en EC-fläkt vi pratar om då? Takvarianten. Jag hade tyckt att det vore oerhört smidigt att på något sätt kunna styra fläkten för att kunna boosta ventilation om det behövs. Till exempel om huset är varmt på kvällen, att man kan brassa på lite för att suga ut den varma luften och få in lite svalare luft. Finns sådana lösningar?
 
BirgitS
Filikun Filikun skrev:
Till exempel om huset är varmt på kvällen, att man kan brassa på lite för att suga ut den varma luften och få in lite svalare luft. Finns sådana lösningar?
Det är nog effektivare med korsdrag eftersom öppna dörrar och fönster ger en stor öppen yta, kan liksom inte jämföras alls med spaltventiler.
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är nog effektivare med korsdrag eftersom öppna dörrar och fönster ger en stor öppen yta, kan liksom inte jämföras alls med spaltventiler.
Ja, jag tänker mer att man öppnar upp allt man har och sedan drar igång fläktarna på max för de där vindstilla dagarna när det är 30 grader på dagen och huset har blivit en bastu
 
Filikun Filikun skrev:
Tack, är det en EC-fläkt vi pratar om då? Takvarianten
EC-fläkt innebär en motortyp som är lite bättre och lite dyrare. Takvarianten finns bara som axialfläkt mig veterligen men den har så mycket större yta jämfört med en paxfläkt så trots att den är sämre på tryck kommer det att fungera.

Det meckiga kan vara att montera den på skorstenen, få fram el ect.

Edit. En EC-motor kan relativt enkelt vartalsstyrar. Och ja det är nästan ett måste att du kan styra den. Inte minst för att du inte vet vilka tryckfall det är i systemet. Det kan bli för mycket luft, för lite, för högt ljus etc. Den löser du med varvtalsstyrning, manuellt eller via en trycksensor i systemet (bäst)
 
  • Gilla
Filikun
  • Laddar…
Filikun Filikun skrev:
Som jag förstår det när jag varit uppe och tittat går i alla fall tvättstugan och badrummet ihop till samma rör, kanske att köksfläkten går in i det röret också. Gästtoaletten har sin egen kanal som går rakt upp. Tvättstugan går en bra bit, bort hela vägen till över badrummet innan den viker uppåt, är det ett problem att distansen är så lång?

Jag hade också funderat på att sätta fläkt efter att dom gått ihop, men det är eternitrör så då behöver jag ju nästan byta ut dem först. Då är det ju enklare att sätta i pax. Tvättstugan och badrummet är inga rum som kommer störa det övriga om det finns ett litet surr. Badrumsfläktar är väl idag rätt tysta?
Köp pax calima, installera dom så de alltid går. Pax har en jätte användarvänlig app, ställ in högsta % på den kontinuerliga funktionen.

Ja de låter knappt något, inget som stör iallafall.
 
  • Gilla
kedjehus1973
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.