Jag bygger en trappa med viloplan/sittplatser i en slänt och förankrar den med plintar och stolpspjut. Stolpspjuten använder jag för att nyttan med en plint mitt i den branta slänten inte känns så stor då det är så lite jord utanför plinten, men stolspjuten ger i alla fall lite stabilitet.

Jag tycker att jag hittills tar höjd för kraften nedåt och utåt från den övre delen av trappan genom plintarna under den inre bärlinan. Jag hindrar sedan den översta platån från att agera gungbräda och lyfta trappan genom att ha plintar under den yttre/mellersta bärlinan. Det var inte så kul att gräva ner plintar i värmen, och jag fick gräva om hålet till den ena pga en stor sten. Väl nere på själva gräsmattan är jorden ännu hårdare, så jag slipper gärna gräva ner någon mer plint. Det är lite matjord och sen hårt packad lerjord med stenar, tegelskärvor och lite byggskräp.

För den nedre delen av min konstruktion, skulle det räcka att gräva 2 dm vid varje stolpe, fylla på med markduk & grus och lägga en betongplatta, och låta stolpar vila på den? Kanske 2 plattor under nedersta trappstegen, och sen 1 platta för varje ytterhörn? Eller behöver jag plintar under de nedersta trappstegen för att den inte ska sjunka ner efter några års trampande?

Det gröna på bilderna är redan byggt/grävt, resten återstår.

Tänkte för övrigt snåla in på vangstycke för nederdelen genom att lägga en 45x145 på en 45x95, eftersom 95+145 - 70 för golvregeln blir 170, dvs min trappstegshöjd. Trappsteget kommer bara vila på en regel i innerkant, men jag tänker mig att några plattjärn och eventuellt en stående 145a på mittregeln i trappan borde göra det stabilt, med 28mm trall på.
 
  • Skiss i SketchUp som visar designen av en trappa med plintar och mätningar, innehåller gröna markerade delar som är byggda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av en trätrappa med viloplan och stödkonstruktion, inklusive måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.