Vi ska bygga nytt hus, ett souterränghus på 160-170 m2. Min fråga är om det skulle kunna räcka med FTX som värme? Frågan har lite "hur långt är ett snöre" -karaktär men det vore trevligt med något exempel ur verkligheten. Det är ju ganska vanligt att nybyggda hus enbart har FTX så då undrar man ju hur det funkar?
 
Välkommen till forumet!

FTX är en form av ventilation, det är inte en uppvärmning. FTX innebär att man återvinner en stor del av värmen i luften som ventileras ut, men den tillför i sig ingen värme. Du måste alltså ha någonting annat som värmer huset.
I vissa fall kopplar man en elektrisk luftvärmare till ventilationen. Det är mest för att in-luften inte ska kännas alltför kall. Tanken är inte att man ska värma hela huset med den. Om man skulle göra det så är det ungefär samma sak som att ha direktverkande elvärme.
Det finns en del extremt välisolerade hus - passivhus - som i princip kan klara sig med det här lilla värmetillskottet. Men de är undantag.
 
Tack för välkomnandet!

Huset kommer att ha vattenburen golvvärme (uppe och nere). Jag matar på med fler
frågor:

Är inte värmeväxlaren i FTX-aggregatet att jämföra med den i en vanlig värmepump?

Finns det verkligen inte hus med bara FTX som inte är passivhus?

Hoppas någon har något svar.
 
sennahoj skrev:
Huset kommer att ha vattenburen golvvärme (uppe och nere). Jag matar på med fler
frågor:

Är inte värmeväxlaren i FTX-aggregatet att jämföra med den i en vanlig värmepump?
Nä, värmeväxlare växlar värme, värmepumpar genererar värme.
 
FTX tar som sagt bara tillvara värme som annars skulle ventilerats ut. Alla är inte helt övertygade om deras förträfflighet (inte jag tex)...

Värmeförlusterna i ett hus brukar delas upp i tex;
Ventilationsförluster
Förluster genom väggar och tak
Förluster genom fönster
Förluster genom golv/källare

I ett normalt hus är ventilationsförlusterna små jämfört med de andra.
Ventilation kan dessutom stängas av när man inte är hemma, det kan inte de andra förlustkällorna....

Ett passivhus har en enormt påkostad isolering (Typ> 50cm i väggar). Men inte ens detta klarar sig utan tillskott kalla vintrar. Det kräver tillskott i form av tex personer i huset (Ladugårdseffekten) och värme från hushållsel (Kan utan vidare vara 5-10kWh/år i en normal villa), samt något extra som en pelletskamin kalla dagar.

Men som sagt inga normala hus kan byggas med enbart FTX utan uppvärmning..
 
PST skrev:
I ett normalt hus är ventilationsförlusterna små jämfört med de andra.
Mmm... är de verkligen så små? Jag skulle tro att ventilationen här en dag med noll grader ute motsvarar en tillförd värme på cirka 1 kW, och att förlusterna genom väggar och tak är ungefär 2 kW vid noll grader ute.

Huset är från 1982, med mekanisk frånluft. På 120 kvm ger det runt 150 kubik i timmen som ventileras rakt ut. Detta borde kräva en kW att värma upp från 0 till 20 grader.

I ett nyare hus borde förlusterna genom husets ytor vara mindre och därmed borde ventilationsförlusterna vara proportionellt större, om man inte återvinner med FTX eller frånluftvärmepump.

Det finns inga enorma mängder energi att hämta i ett FTX-system, men det kanske (jag har inte provat) ger bättre innekomfort i och med att man blåser in uppvärmd luft i stället för att ta kall luft via fönsterventiler.
 
sennahoj skrev:
Huset kommer att ha vattenburen golvvärme (uppe och nere). Jag matar på med fler
frågor:
Var kommer värmen i golvvärmen ifrån?
sennahoj skrev:
Är inte värmeväxlaren i FTX-aggregatet att jämföra med den i en vanlig värmepump?
Nej, en värmeväxlare är inte alls samma sak som en värmepump. Värmeväxlaren återvinner det mesta av energin i frånluften, men den tillför ingenting. Det kan alltså aldrig bli varmare än det var innan, utan tvärtom. I värmepumpen däremot tillför man en del energi för att sedan få ut mer än man tillfört. Den tar alltså energi från omgivningen, som den omgivande luften eller jorden.
sennahoj skrev:
Finns det verkligen inte hus med bara FTX som inte är passivhus?
Nix, det räcker inte. Inte ens passivhusen klarar sig egentligen.
 
C
Ett FTX-aggregat har normalt en återvinningsgrad på runt 80%. Med andra ord går ca 20% av värmen i ventilationen rakt ut i luften. I övrigt har man förstås värmeläckage genom väggar, tak, fönster osv. Ett FTX-aggregat kan inte tillföra nån värme, bara ta tillbaka nästan all som man annars skulle skickat ut. Dock skulle man kunna komplettera FTX-aggregatet med ett antal vattenbatterier som man driver från tillexempel någon form av värmepump. Dock ser jag inte anledningen till detta om man ändå lägger värmeslingor i golvet. Bättre då att driva dessa med bergvärme och inte isolera fullt så ohemutligt som ett passivhus, det lönar sig troligen bättre i längden.
 
Det finns dock kombinerade värmepumpar + FTX, där energin i inne luften inte bara återvinns till 80% utan man, precis som en L/L-VP sänker utgående lufts temperatur nedanför luften utanför. Dessutom tas energin i luftfuktigheten tillvara genom att vattnet kondenseras från ånga och ångbildningsenergin tas tillvara.

Ett sådant system kan räcka för att värma ett ganska bra isolerat hus om man dessutom räknar med att hushållselen i slutänden bidrar med en del.
 
andersmc skrev:
Var kommer värmen i golvvärmen ifrån?
Det är det jag håller på och undersöker. Vi vet bara att vi vill ha vattenburen golvvärme. Var värmen ska komma ifrån är inte bestämt ännu.

Jag har nog tänkt lite konstigt här. Är FTX luftburet? Jag tänkte mig att det var något liknande en luft/vatten-värmepump som kan kopplas till golvvärmen.

Nu kanske tråden kan svänga om till lite mer allmänna funderingar om värmesystem. Är det samma driftskostnader för bergvärme som för jordvärme?

Kul att det ramlade in lite svar, hoppas ni har tålamod med mina novisfrågor! :)
 
Ja, FTX är ett ventilationssystem, som enbart berör luften. Du kanske blandar ihop frånluftsvärmeväxlare med frånluftsvärmepump, som är något helt annat.
 
Hehe, ja det är mycket möjligt att jag gör det. Kan frånluftsvärmepump vara något för oss då? Finns det inte system som är integrerade? Ventilation, värme och varmvatten i ett?
 
C
Frånluftsvärmepumpar bör dö i en eld.

Nej okej, det kanske var lite hårt, men det stora flertalet av dom är ganska värdelösa, man får kanske ut 1-2 kW från kompressorn, resten tas från elpatronen.

Möjligen en Comfortzone (ett eget, ganska okänt fabrikat, som tydligen ska vara rätt bra), en Nibe 750P som är på G och ska vara effektivare än nånsin, eller en sån IVT-nånting-twin som kombinerar med en vätskeslinga (jordvärme/bergvärme/whatever).

Fast det är nog inget jag hade valt... Men vad vet jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.