Hej,

Följer FTX trådarna och har sett några ritningar. Börjar grubbla på min egen. Har precis rest ett suterränghus i två plan på totalt 210kvm. Har räknat med ett FTX system (Heru XXX eller Enervent) och projat klart men inser att det enda tilluftsdonet är placerat i taket på plan 2 ovanför trappan mellan våningsplanen. Frånluft naturligtvis från varje rum.

Jag börjar misstänka att alla som går uppför trappan får sina frisyrer tillplattade av tilluftsblåset?

Borde detta kollas upp?

/Niggo
 
Snailman
ETT enda? jag har ett i varje sovrum, och ett i varje badrum (de har dessutom frånluftsdon) två i köket, 2 i vardagsrummet osv.

du har inte blandat ihop tilluft och frånluft?

om du ska ha ftx så har du till/frånluftsystem, titta i denna brochyr, men se till att inte titta på det rena frånluftsystemet.

http://www.fresh.se/p93834/files/Varmeatervinning_SE-2376.pdf

frånluftdon har man väl i badrummen och köket och förrådet på ett ungefär...
 
Hmmmm..... precis vad jag befarade....Tack för infon!

Nej, jag har koll på begreppen. Ett (1) enda tilluftsdon..... och så suger vi ut från varje rum. Blir lite motvind i trappan...

Får nog ta ett snack med konsulten.... som råkar vara ett av de största konsulterna i Stockholm med ett stort glashus till kontor...

Återkommer!

/Niggo
 
Niggo låter lite konstigt att du skall suga luft i "alla" rum.
Frånluft skall vara i "våta" utrymme som toalett, bad, tvättstuga, kök.
Tilluft i sovrum, vardagsrum (så långt fårn frånluften som vanligt).
Detta för att utnyttja luften så mycket som möjligt i huset.

Skall du bara ha ett tilluftsdon blir det ett rätt stort don om du skall slippa ljud/drag och andra problem ...
 
Det kan aldrig stämma med frånluft i alla rum och bara tilluft i trappan. Det normala är att ha frånluft i "smutsiga" rum och tilluft i alla andra.
 
Hemmakatten
Vi har FTX-system (Vallox95) och har faktiskt bara tilluft på ett ställe i vårt hus. Vi hade också en VVS-ingenjör från ett stort och erkänt företag som gjorde alla våra VVS-ritningar.

Vi har ett enplanshus, 115kvm, det är smalt och långt (ca 20x6m) med en öppen planlösning. I ena änden av huset är tilluften placerad i det stora kök-vardagsrummet. I andra änden finns två sovrum, klädkammare, tvättstuga, badrum, wc. I alla dessa rum finns frånluftsventiler. (Köksfläkten är inte inkopplad på detta system.) Frånluftsventilerna i ena änden av huset gör att tilluften strömmar genom huset till frånluftsventilerna och vi får en god och bra ventilation.

Denna lösning passar naturligtvis inte i alla hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.