Hej,

Min granne ovanför vill att jag ljudisolera mitt innertak så att han störs mindre av mig. Räcker en enkel gisspikva lagd på läkt så att det blir 50-100 mm luftspalt för att det ska bli märkbar skillnad, eller krävs det mer? Det är alltså tal och musik jag vill isolera bort i första hand, inte stegljud.

Tacksam för tips!:rolleyes:
 
kan du offra 50mm så kan du ju sätta 45 regel som du fyller med isolering och sen gips, det hjälper en del, på forumet har jag sett någon tabell på ljudreducering, du kanske kan hitta det på isolerings eller vägg/gips tillverkarnas sidor, paroc/norgips/rockwoll etc

När man bygger till en extra ljudisolerande vägg t.ex. då är du ju rekommenderat om jag förstått det rätt att man reglar denna med luftspalt mot befintlig vägg, dvs man fäster inte reglarna mot befintlig vägg, detta för att undvika transport i materialet, lite svårare med större tak.

Ljud mellan lägenheter har jag själv upplevt att det ofta transporteras i väggarna, så att isolera innertaket kanske inte hjälper, sen är det ofta svårt att med minimala medel bygga bort t.ex. basljud.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.