Ska sätta in spottar i köket o hallen undrar om det är nån som har monterat möbellspottar(20w) som belysning i kök och om dom ger tillräckligt med ljus?
Köket är ungefär 10kvm tänkte sätta in 8 spottar.
 
det räcker absolut. vi gör installationerna till de flesta jm husen i södra skåne och använder mest sk. möbelspottar, mest för att slippa "pottor" och då att slippa ta hål i plasten mot isoleringen. det ger bra ljus men generellt sett så är det sämre hållbarhet för att värmen som utvecklas har ingenstans att ta vägen utan armaturen går sönder. så finns det möjlighet hade jag satsat på vanliga spottar
 
Okej, ja jag har ju möjlighet att sätta pottor för taket är "öppet" nu, det är ett trä tak som ska läktas och kläs med gips.
Men ovanför så är det kutterspån så jag måste upp och skotta undan för att inte få allt över mig när jag gör hålen. Sen har jag hört att om man inte lägger extra isolering ovanför pottorna så kan det bildas kondens på pottan( varmluft i pottan möter kalluft på vinden) som rinner ner och orsakar vatten skador på taket.
Så står i valet o kvalet, 20w är lättare o installera men"riktiga" downlights 35w>ger bättre ljus och så håller dom kanske längre som du säger.:)
 
Har möbelspottar 20 w(Hide-a-lite) i både kök och vardagsrum. funkar hur bra som helst!
 
Vi sätter möbelspottar i vårt badrum. Ska enligt elektrikern ge jättebra ljus.
 
Glömde vi har även i badrummet. Funkar jättebra, kanon ljus.
 
Har du kutterspån använd LED belysning (3W LED ungefär lika med 20W Halogen) oavsett om du använder infällda downlights eller ytmonterade downlights. Halogenspottar ger ifrån sig väldigt mycket värme.
 
Jag skulle säga att det är typiskt eleektriker att sätta möbelspottar i taket. Det är enligt min mening för lite. Dom heter möbelspottar av en anledning. Då är det bättre att sätta utanpåliggande taklampor. Spottar är helt onödigt om dom inte är riktbara. Då försvinner hela ideén med just den lösningen. Kör riktiga infällda spottar som är riktbara, alternativt utanpåliggande om det är problem med pottor. Vill du spara energi, så sätter du LED- spottar i dom.
 
Eljohan skrev:
det räcker absolut. vi gör installationerna till de flesta jm husen i södra skåne och använder mest sk. möbelspottar, mest för att slippa "pottor" och då att slippa ta hål i plasten mot isoleringen. det ger bra ljus men generellt sett så är det sämre hållbarhet för att värmen som utvecklas har ingenstans att ta vägen utan armaturen går sönder. så finns det möjlighet hade jag satsat på vanliga spottar
:S men ligger inte plasten direkt an mot lampans baksida då? är det verkligen godkänt ? de blir ju riktigt varma och som du själv säger så går armaturen sönder?
 
man sätter spottarna i vanliga apparatdosor. Helt godkänt, och blir tätt mot drag.
 
Toppit skrev:
Har du kutterspån använd LED belysning (3W LED ungefär lika med 20W Halogen) oavsett om du använder infällda downlights eller ytmonterade downlights. Halogenspottar ger ifrån sig väldigt mycket värme.

LED ger också ifrån sig väldigt mycket värme
 
Tror jag satsar på riktiga spottar med pottor, va hos en bekant o kikade på hans möbel
spottar o dom lös ju inte svagt men det va på gränsen vad man kanske vill ha i ett kök.

Är det nån som vet ett bra program eller något där man kan rita ut sitt kök och planera placering? Ska ha öppen planlösning med hall o kök med köks ö som går ihop,
så någorlunda symetriskt vill man ju ha det.
 
Mikey79 skrev:
Tror jag satsar på riktiga spottar med pottor, va hos en bekant o kikade på hans möbel
spottar o dom lös ju inte svagt men det va på gränsen vad man kanske vill ha i ett kök.

Är det nån som vet ett bra program eller något där man kan rita ut sitt kök och planera placering? Ska ha öppen planlösning med hall o kök med köks ö som går ihop,
så någorlunda symetriskt vill man ju ha det.
Sketchup är bra. Gratis och med jättebra videotutorials.

Kolla mina ritningar här:
http://www.byggahus.se/forum/koek/131730-vad-tror-ni-om-denna-inredningen-rivning-av-vaegg.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.