Hej,

Total yta på tomten är 1250 kvadrat varav ca 800 kvadrat är gräs. Gräsmattan är helt plan, är en trång passage på ca 1m för att komma mellan garage och förråd. Klipparen behöver även gå över ett parti med sjösten för att komma åt två st gräsytor. Försäljaren tycker att vi bör köpa Automover 420 men jag undrar här om det inte bör räcka med en 315 som skall klara 1500 kvadrat. Vad är era åsikter?

Mvh Jörgen

Satellitbild över en tomt med markerade gräsytor, stenparti och en smal passage mellan byggnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Visst räcker en 315. Men räkna med att den få gå ganska mycket. Cirka 14 timmar ink. laddning skulle jag tro. 315 är ju dessutom lite mindre vilket kan vara en fördel vid din smala passage vid garaget. Vill du komma ner i klipptid så är däremot en 420 ett bra val. Har man barn t.ex så är det skönt att ha gräsmattan "ledig" under dag tid.
 
Eftersom prisskillnaden mellan 315 och 420 är marginell, bara en tusenlapp tycker jag inte det är motiverat att snåla och köpa den mindre modellen.

Köp AM 420. Den kommer hålla längre då du tack vare bättre batteri och bredare klippbredd kommer ha betydligt färre laddcykler och kortare drifttid.

Förstår inte riktigt hur Husqvarna tänkte när de prissatte 315 och 420. Antingen är 315 för dyr eller 420 för billig.

Jämförelse pris och egenskaper:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2979584,3462654
 
Redigerat:
mg765 skrev:
Eftersom prisskillnaden mellan 315 och 420 är marginell, bara en tusenlapp tycker jag inte det är motiverat att snåla och köpa den mindre modellen.

Köp AM 420. Den kommer hålla längre då du tack vare bättre batteri och bredare klippbredd kommer ha betydligt färre laddcykler och kortare drifttid.

Förstår inte riktigt hur Husqvarna tänkte när de prissatte 315 och 420. Antingen är 315 för dyr eller 420 för billig.

Jämförelse pris och egenskaper:
[länk]
Hej,

Ja det har du rätt i. Hylte Jakt & Maskin har bra pris nu också. Det får nog bli att slå till på en sån.

Tack för info.
 
Fundering kring placering av guidekabel. Min tanke är att lägga den genom den smala passagen. Som jag förstått det så har AM 420 endast en guidekabel. Skulle detta fungera tror ni?

Tack för hjälpen.

Mvh Jörgen

Satellitbild över en fastighet med markerad guidekabel för robotgräsklippare genom en smal passage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det skulle fungera. Men för att maximera nyttan med guidekabeln skulle jag placera laddstationen närmare garaget och sedan dra slingan hela vägen runt till framsidan. Alternativt ställa laddstationen på framsidan.

Den kommer nog inte hitta in så ofta till den smala ytan norr om garaget så du får kanske hjälpa in den där ibland. Ut hittar den förvånansvärt enkelt.
 
Ok du menar så här ?

Flygbild av ett hus och tomt markerat med en röd linje för att visa gränserna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Exakt så. Alternativt att du har laddstationen fram och drar slingan hela vägen åt andra hållet, inkl in genom passagen.
 
Ok bra input. Min tanke är att jag hellre har laddstationen på baksidan pga stöldrisk etc. Annars så är nog alternativet med laddstation på framsidan bäst.
 
Kommer ju behöva dra gränskabeln under markplattor och funderar på att använda spiralslang som skydd. Vanligt VP-rör eller liknande fungerar ju också men då måste man ju trä genom kabeln en lång väg, om man vill undvika fler skarvar än nödvändigt.

Tips på bra öppningsbar spiralslang eller annan lösning?

/ Jörgen
 
Redigerat:
Köp billig PEM vattenslang, typ 16mm i dia, kostar typ 8kr/m på Rinkabyrör
 
Finns ingen anledning till någon slang när tråden ligger skyddad under markplattor.
Mycket värre i gräsmattan med krattning och vertikalskärare och maskrosupptagare.

Protte
 
prototypen skrev:
Finns ingen anledning till någon slang när tråden ligger skyddad under markplattor.
Mycket värre i gräsmattan med krattning och vertikalskärare och maskrosupptagare.

Protte
Ich weiss. Men TS kanske känner något behov av det, även om det inte behövs. Kanske känns snyggare att ha den i en kanal
 
Nu har vi installerat vår AM 420 och drog igång den Sön lunch. Den gick helt felfritt första dagen och idag är den inne på andra dagen så det blir spännande att se om det blir felfritt idag också. Det känns kanonbra :) Det gick åt 400m kabel och 700st märlor så idag har jag träningsvärk som heter duga...hehe. Tack för all info !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.