É
Hej,

Jag tänkte köpa och bygga om två oljelanternor till 230V-belysning istället. Höljet är nån metall men om jag använder en färdig lampsladd med lamphållare blir det ju dubbelisolerat så jag slipper fundera på hur jag ska jorda, eller hur. Den utländska butiken säljer den även med samma lösning som tillval men med fel stickpropp mm så tänkte göra det själv istället.

Lanternan:
http://www.robinsdocksideshop.com/copper_iron_ps_lamps.htm

Men på en annan sida jag kom in på där en privatperson gjort något liknande skrivs det i kommentarerna hur livsfarlig hans grej är då den inte är jordad. Då har de fel eller? När folk rättar andra tror man ju att de har lite koll, därför jag blir lite fundersam.

Se länk:
http://www.instructables.com/id/How-to-Make-an-Easy-Electric-Lantern/

Den ska hänga i mitt vattentäta uterum så visst kan det kanske bli lite imma (inte vet jag, inget jag haft problem med än) men är det dubbelisolerat så...
 
Kör med 12volt och E27. Då kan du göra den säkrare....
 
  • Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
Även om du köper ett färdigt dubbelisolerat sladdställ med lampsockel så ska den installeras på ett sätt som bibehåller denna dubbelisolering, dvs tänk på skarpa kanter, rörelser, värme etc. De måste tåla lite stryk. Inga ledare får finnas "fria" utan de ska döljas av kabelmanteln ändra in i lampsockeln. Då är det säkrare med 12 V.

De "2/3 wire" det pratas om i den andra länken beror på. Skyddsjordning krävs om det inte finns dubbel isolering mellan höljet och spänningsförande ledare, det är inget måste bara för att lampan är i metall. Lite svårt att se vad materielen på bild håller för klass. Men skyddsjordning ställer lite högre krav så det är enklare att hålla sig till färdiga dubbelisolerade sladdställ, plus gott hantverk.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Kör du på med färdigt dubbelisolerat. Om kabeln någonstans skall passera ut genom ett hål i åöåten så bör du ha en genomföring i plast där, alltså inte kabel direkt mot en plåtkant. Det kan ev. göra det lite besvärligt med ett färdigt sladdställ med lamphållare, de flesta genomföringar är gjorda för att trä tråden igenom.

Det sladdstället som visas på bilden skulle inte vara godkänt i Sverige, det är gjort för USA marknaden, ser det ut som. Vi har dubbelt så hög spänning, därmed krävs bättre isolering på kabeln. Jag är osäker, men tror dessutom att den kabeln bara är enkelisolerad. Uppbyggd ungefär som gammal ringledning för telefon.
 
É
Om jag köper färdigt typ
www.biltema.se/sv/Bygg/Belysning-och-lampor/Tillbehor/Lampsladd-E14-44795/
så finns ju inget enkelisolerat alls vad det ser ut som så då är det lugnt. Hittade bara biltemas. Får ju se när lampan kommer vart det är lämpligt att dra sladden och om det går med stickpropp på.

Är inte så förtjust i 12V med trafos osv om 230V-lösningen är ok. Men det kanske finns smidiga lösningar med trafo, sladd och sockel för 12V med...
 
Och hur tänker du hänga upp lampan? Inte i den sladden får jag hoppas och ur fixar du dragavlastningen och hur fäster du lamphållaren. Eller är det inte så noga ;)
 
É
Tack för tipsen elmont :)

Det är ju handtag på den och uterummet är inte så högt så passar nog att hänga i den, annars tror jag det finns väggfäste på dem ändå. Lamp-kittet som de själva säljer ser ut som den hos biltema som jag länkade till, möjligen nån extraflärp på lamphållaren så det ska nog gå att lösa. Resten med men jag förstår vad du menar.

Tråden gick dock mest ut på att få bekräftat att det var ok med dubbelisolerat eftersom jag hade hittat en annan sida där de tyckte en liknande lösning var vansinnig utan "3-wire".
 
É
Ett litet tillägg...

Såg nu att det fanns fler sidor med han som bygger sin egen lampa som jag missade och det verkar inte va dubbelisolerat hela vägen, har precis bara skummat igenom det. Kanske inte så konstigt med deras kommentarer då. Ser även att folks kommentarer kanske inte syns när man tittar via mobilen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.