Hej!

I min bostadsrätt är det ballofixventiler som kopplar samman föreningens rör med blandaren som jag nu vill byta. Räcker det att stänga ballofixen eller måste jag ned i källaren för att stänga vattnet i hela huset? Min tanke är helt enkelt att när jag ger mig på kopplingen blandare-ballofix så kan det påverka kopplingen ballofix-vattenledning.

/Adam
 
Om den funkar som den ska så är det ingen fara
 
Du ser ju ganska raskt om den inte håller helt tätt. Stäng ballofixen och börja sedan lossa blandarens anslutning till den. Lite blött blir det förståss, men det skall ju inte spruta vatten om den.
Håller inte ballofixen helt tätt kan det droppa lite, lägg då en handduk under som suer upp vattnet tills du hunnit montera dit den nya anslutningen.
 
Stäng ballofixen och öppna kranen, så ser du om det kommer vatten eller inte.
 
adamrasmussen skrev:
Min tanke är helt enkelt att när jag ger mig på kopplingen blandare-ballofix så kan det påverka kopplingen ballofix-vattenledning.
Ta det försiktigt och var noga med att hålla emot ordentligt på ballofixen med en skiftnyckel, rörtång eller liknande.

När man använder 2 skiftnycklar så blir det väldigt lätt så att man "drar isär dom", dvs man drar ena motsols samtidigt som man drar den andra medsols, det blir så automatiskt, men du måste hålla ballofixens skiftnyckel stilla för att inte riskera att något händer med kopplingen nedanför ballofixen.

Var också väääldigt säker på vilket håll du skruvar, det kan tyckas onödigt att nämna, men jag har stött på väldigt många som alltid drar åt sakerna innan dom lossar, dvs. "testar vilket håll" man ska dra, och det är lite dumt när man riskerar att slita sönder vattenrör :)

Sen är risken rätt stor att ballofixarna inte håller 100% tätt, det kan se tätt ut direkt när du lossar, eller om du bara öppnar vattenkranen, men lita inte på det, det kan tryckas fram någon droppe då och då, och ifall du "går på lunch" så kan det bli en hel del vatten, så packa ihop ett par handdukar runt rören för säkerhets skull.
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.