Jaha, då kom våren och man kan börja spankulera runt i sin nya trädgård och få ångest över detaljer man inte lagt märke till innan. Då jag inget kan frågar jag!

Det är målat 2013

Fasad: sprickor i färgen mellan panelbrädorna, kan jag köpa färg och täcka över det som spruckit enligt bilderna, eller måste hela fasaden målas, eller rentav bytas?
Rödmålad träfasad med sprickor mellan panelbrädorna och flagande färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en rödmålad träfasad med synliga sprickor i färgen mellan panelbrädorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sprickor i rödmålad fasadfärg mellan två träpanelbrädor på ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen en fråga om fönster, gäller väl samma fråga där om målning/bytas ut, fodret dvs. Jag ska foga om längs blecket.
Närbild av hörnet på ett fönster med sprickor i färgen och en glipa mellan karm och husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På just detta fönster upptäckte jag dock något obehagligt, en rätt rejäl glipa. Vad göra?
Närbild på ett fönsterfoder med sprickor och slitage, och en stor glipa vid fönsterhörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Måttband som visar en glipa vid fönsterkarmen, indikerar behov av underhåll eller reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam för hjälp/nybörjarn
 
Det där blecket ser ganska så tveksamt ut;
- Underbleck och överbleck för den delen skall vikas upp för att finhindra att vatten vandrar längs plåten - I ditt fall, om det inte finns någon kant som är uppvikt, så är det bara den fogmassan som hindrar väta från att rinna in bakom panelen.
- En annan sak är att et inte verkar sitta fast vidare bra det där blecket, saknas en hel del spik/skruv (Jag föredrar skruv).
- Nästa grej är att utsticket från fasad är på tok för litet - "Byggnorm" är ganska stort utstick men det ser ju inte klokt ut, men nog hade jag vilja se minst 20mm utstick från fasad.

Springan är dessutom ett problem men ett mindre sådant om man jämför med blecket som mer eller mindre kan leda in väta bakom panelen.

Bortse gärna från resten, detta är från fönster jag monterade i källaren under förra veckan, bara för att illustrera hur jag viker upp mina bleck och som det bör se ut i ändan på ert bleck.
Närbild av ett fönsterbleck utan uppvikt kant, visar otillräckligt utstick från fasaden och brist på fastsättning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Isolator och 1 till
  • Laddar…
slacker slacker skrev:
Det där blecket ser ganska så tveksamt ut;
- Underbleck och överbleck för den delen skall vikas upp för att finhindra att vatten vandrar längs plåten - I ditt fall, om det inte finns någon kant som är uppvikt, så är det bara den fogmassan som hindrar väta från att rinna in bakom panelen.
- En annan sak är att et inte verkar sitta fast vidare bra det där blecket, saknas en hel del spik/skruv (Jag föredrar skruv).
- Nästa grej är att utskicket från fasad är på tok för litet - "Byggnorm" är ganska stort utstick men det ser ju inte klokt ut, men nog hade jag vilja se minst 20mm utstick från fasad.

Springan är dessutom ett problem men ett mindre sådant om man jämför med blecket som mer eller mindre kan leda in väta bakom panelen.

Bortse gärna från resten, detta är från fönster jag monterade i källaren under förra veckan, bara för att illustrera hur jag viker upp mina bleck och som det bör se ut i ändan på ert bleck.
[bild]
Du har en överliggande plåt vid sidan också, är det något jag också bör ha då?

Vad gör man åt springan?

Kan jag bortse från sprickorna i färgen, eller är det bara mindre akut?

Med tanke på hur det regnat i vinter, hur stor skada kan man förvänta sig att det blivit med tanke på hir det ser ut nu?

Tack för bra svar
 
I Isolator skrev:
Du har en överliggande plåt vid sidan också, är det något jag också bör ha då?

Vad gör man åt springan?

Kan jag bortse från sprickorna i färgen, eller är det bara mindre akut?

Med tanke på hur det regnat i vinter, hur stor skada kan man förvänta sig att det blivit med tanke på hir det ser ut nu?

Tack för bra svar
Springan tätas enklast med utomhusfog som tar bort de rörelser som kan uppstå mellan fönster och panel. 1 cm kanske är lite i grövsta laget att fylla ut men när du korrigerar plåten så kanske den där smygen måste bort och justeras till i vart fall ;)

Du kan bortse från min stående plåt och jag ville bara visa underblecket - Jag tog en genväg men den stående plåten, putsad fasad och lite urslag/ojämn yta/spinga mellan nya fönstret och grunden - Valde specialbeställda plåtprofiler bara för att det var enklare och håller bättre än att jag skulle ge mig i kast med att putsa till det hela. Tycker ändå att det blev snyggt. Kommer från en "plåtslagarfamilj" så valet ter sig enkelt att ta den genvägen för min del.
Den lösningen skulle fungera även för dig men det är en smaksak - Jag har ingen stående plåt på resten av huset, endast på källarfönster med putsad fasad.

Sprickorna i färgen är inte lika akut men det kan man se över med att skrapa av lös färg, låta torka ut om det verkar vara lite fuktigt och måla på ny färg. Snabbt och enkelt! Kulörskillnader kan göra att du får ta hela fasaden på den sidan men jag tycker inte den verkar blek den röda färgen.

Svårt att sia om vilka skador eller om det ens finns skador - Men jag skulle definitivt prioritera de där blecken framför de sprickor du ser på fasaden. Fasaden överlever, jag skulle vara mer orolig över väta som kommer in bakom panelen där den är omålad, på isolering och kanske även in i regelverket där solen inte kommer åt att torka ur.

Ser alla fönster ut sådär?! :thinking:
 
slacker slacker skrev:
Springan tätas enklast med utomhusfog som tar bort de rörelser som kan uppstå mellan fönster och panel. 1 cm kanske är lite i grövsta laget att fylla ut men när du korrigerar plåten så kanske den där smygen måste bort och justeras till i vart fall ;)

Du kan bortse från min stående plåt och jag ville bara visa underblecket - Jag tog en genväg men den stående plåten, putsad fasad och lite urslag/ojämn yta/spinga mellan nya fönstret och grunden - Valde specialbeställda plåtprofiler bara för att det var enklare och håller bättre än att jag skulle ge mig i kast med att putsa till det hela. Tycker ändå att det blev snyggt. Kommer från en "plåtslagarfamilj" så valet ter sig enkelt att ta den genvägen för min del.
Den lösningen skulle fungera även för dig men det är en smaksak - Jag har ingen stående plåt på resten av huset, endast på källarfönster med putsad fasad.

Sprickorna i färgen är inte lika akut men det kan man se över med att skrapa av lös färg, låta torka ut om det verkar vara lite fuktigt och måla på ny färg. Snabbt och enkelt! Kulörskillnader kan göra att du får ta hela fasaden på den sidan men jag tycker inte den verkar blek den röda färgen.

Svårt att sia om vilka skador eller om det ens finns skador - Men jag skulle definitivt prioritera de där blecken framför de sprickor du ser på fasaden. Fasaden överlever, jag skulle vara mer orolig över väta som kommer in bakom panelen där den är omålad, på isolering och kanske även in i regelverket där solen inte kommer åt att torka ur.

Ser alla fönster ut sådär?! :thinking:
Okej, tänk att det kan kännas lite bättre även om det är ett hästjobb man har framför sig

Ja, blecken är likadana överallt. Med tanke på att det saknas skruv här och där så antar jag att det är en hemmapulare utan konto på byggahus som varit framme. Jag visste innan köp att det skulle behöva ordnas, men som med så mycket annat så kom livet emellan...

Detta är dock det värst ansatta fönstret.

Men kortfattat, byta bleck till "bredare" som sticker ut längre, samt ordna uppvik i kanterna (ska det läggas lite fog i överkant av de om jag inte lägger en sån plåtlist över?) samt kleta i färg där det saknas på fasaden. Ska nog låta sig göras!

Tack återigen, jag återkommer med frågor när jag börjat och allt skiter sig
 
I Isolator skrev:
Okej, tänk att det kan kännas lite bättre även om det är ett hästjobb man har framför sig

Ja, blecken är likadana överallt. Med tanke på att det saknas skruv här och där så antar jag att det är en hemmapulare utan konto på byggahus som varit framme. Jag visste innan köp att det skulle behöva ordnas, men som med så mycket annat så kom livet emellan...

Detta är dock det värst ansatta fönstret.

Men kortfattat, byta bleck till "bredare" som sticker ut längre, samt ordna uppvik i kanterna (ska det läggas lite fog i överkant av de om jag inte lägger en sån plåtlist över?) samt kleta i färg där det saknas på fasaden. Ska nog låta sig göras!

Tack återigen, jag återkommer med frågor när jag börjat och allt skiter sig
Blecken skall enligt regelboken vara UNDER fönstersmygen, så att vatten som rinner efter smygen skall hamna på plåten och inte ha någon möjlighet att komma bakom. I denna korta film ser du hur det bör vara just med fönsterbleck.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.