Har sökt på forumet men hittar inte det jag söker.
Ska bygga en altan 8*4 meter. Fäster bärlina i väggen och sen blir det 2 plintrader. Totalt 11 plintar. Ska använda färdiggjutna plintar från byggmax och undrar om det räcker med 500 mm. Tänkte att jag gräver så djupt jag kan och fyller upp till rätt höjd med grus i botten.

Är det funkis? Tacksam för snabbt svar!

Mvh Johan!
 
Bor du i Skåne eller längre söderut ;) så funkar det säkert bra.

Tänk bara på att grusen du återfyller med blir ett poröst underlag = sättningsrisk.
I princip så bör inte plinten stå direkt på "grävt" underlag då detta också blir poröst.
Menar att spaden lukrar upp botten en del när du gräver ur det sista.

Fyll med makadam eller ännu bättre, trögflytande grovbetong.


//Anders
 
Jag har gjort precis så, fast med 700-plintar från Byggmax. Man måste se till att ta bort all grävd jord. Jag fyllde till rätt nivå med väggrus 0-16, som jag fuktade och kompakterade med plinten själv, varefter inmätning gjordes. När rätt nivå hade uppnåtts, fyllde jag runt plinten med väggrus och vattnade lätt och kompakterade med en regel.

Altanen har blev klar för ett år sedan, och jag har mätt in den med laser efter tjällossningen. Den hade inte rört sig en millimeter.

Som jämförelse byggde jag 11 x 5m, bärlina i väggen, 13 plintar, regelverk 45x195 på cc 600, bärlinor dubbla 45x195 i två rader, dvs 90x195, passar direkt i plintarnas stolpsko. Trall 28x120 tryckimpregnerad. Jag spikade trallen med 75x2,8 kamgängad rostfri spik med spikpistol. Ingen spik har krupit upp, eftersom jag använde kamgängad spik. Som du ser en något överdimensionerad konstruktion.

Tänk på att 500-plintar väger 38 kg och 700-plintar väger 58 kg. 700-plintar går att hantera ensam, men för mig var det precis på gränsen. Jag jobbar i vanliga fall på kontor och tränar inte på gym.
 
  • Gilla
DanneH
  • Laddar…
Jag håller precis på, och valde 50 cm plintarna, som grävdes ner nästan helt + kort stolpe. Bland annat av hanteringsskäl (vikten). Makadam under och som fyllning runt. Blev väldigt stabilt.
 
Tack för svaren!

Då kör jag med 500 och makadam.
Dax att åka och handla :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.