Ska isolera in ett rum som är uppbyggt till största delen av lecablock. Där blocken sitter ska jag isolera med 45mm på insidan. När jag packade upp balen med 45-isoleringen såg flaken så ruskigt tunna ut. Räcker det verkligen med 45mm?

Lecablocken har ju iof bra k-värde, men hur bra? Till saken hör att det finns egentligen inte mer plats än för 45mm så jag får ta smällen.
 
Är rummet över/under mark?
 
En bit över mark
 
Vad vill du göra och varför?

Vad menas med en bit ovan mark?
Är delar av väggen under mark?

Leca har ju inga höjdar tal på isoleringsförmåga. Bättre är att isolera utifrån och dra nytta av den värmelagrande förmågan hos lecablocken och slippa fukt problem.
 
Okej. Allt är ovanför mark. Huset är putsat på utsidan så någon yttre isolering är inte tal om.

Ska bygga kök på insidan.

Kommer man att få fuktproblem tror ni? Ska skydda reglarna med en remsa takpapp mot lecablocken.
 
Använd stålreglar istället, mkt trevliga att arbeta med tycker jag.
 
Jo, det har jag läst någonstans. Men takpapp mellan reglarna och lecablocket torde inte vålla några problem.

Dock kom vi ifrån ämnet lite. Jag undrade ju om isoleringen kommer att räcka till.
 
Ja, det räcker och du skall inte ta mera heller för den delen. Isoleringen av Lecan skall som tidigare vara på utsidan, kör du på insidan så är "max" 45 mm för att slippa otrevligheter. Använd plåtreglar så blir väggen både rakare och du sover bättre i framtiden ;)
 
Okej, du menar att reglarna inte snedar till sig av fukten eller?

Har du någon uppfattning om priset på plåtreglar jämfört med träreglar?
 
Precis, fukt+värme kan ställa till det men mest för att plåt är "mögelfritt"!

Inte i huvudet men bara något dyrare, du slipper ju desssutom ev. spill som med träreglar. Eftersom du skall bygga kök och då ev. sätta upp tunga överskåp tycker jag att du reglar upp c/c 40 samt skruvar upp en OSB/plyfa -skiva på plåtregeln, sen gips på detta.
 
en plåtregel kostar väl runt en 50 lapp tror jag
 
Okej, OSB-skiva. Jag har väggspånskivor 10mm tror jag, detta är för tunnt eller?

Hur tjock är en OSB-skiva?
 
OSB = 11mm, plyfa finns i "alla" möjliga tjocklekar.
 
Är inte 11mm lite klent att hänga ett kök på?

Jag hade nog tänkt mig ett gäng kortlingar just där överskåpen ska hänga. Detta är väl inga problem med metallreglar?
 
Då skulle många kök inklusive mitt eget ramlat ned för länge sedan ;) Det räcker alldeles utmärkt med OSB+gips men som jag skrev regla upp c/c 40. Visst kan du limskruva dit ett par kortlingar/extrabitar-OSB bakom OSB:n, det är ju aldrig fel!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.