Har 32mm pem in i huset till vattenskåp, nu ska jag göra om vattnet och undrar om 15mm pex räcker till vvb och ut från vvb? Det är ca 1.5m till vvb från vattenskåpet.

Mvh Jonas
 
Redigerat:
Rickard.
Om det är 1.5m så är det väl knappast pga dragningen du vill gå ner i storlek utan för att du råkar ha 15mm hemma?

Är det en stor villaberedare har den väl 22mm in och utgångar så jag skulle rekommendera att du kör på det. Jag köpte på biltema när jag kopplade in min beredare då jag trots letande inte hittade någon annan som sålde kortare än 50m(om jag minns rätt). Framtiden får visa om det var klokt eller inte.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Om det är 1.5m så är det väl knappast pga dragningen du vill gå ner i storlek utan för att du råkar ha 15mm hemma?

Är det en stor villaberedare har den väl 22mm in och utgångar så jag skulle rekommendera att du kör på det. Jag köpte på biltema när jag kopplade in min beredare då jag trots letande inte hittade någon annan som sålde kortare än 50m(om jag minns rätt). Framtiden får visa om det var klokt eller inte.
Nja var mest för att jag inte hittar någon väggbricka som tar rör 22mm. Finns det? Eller kan man gör på något annat sätt när man går genom väggen med pex? Och att det är r15 i vattenfördelaten i skåpet finns det koppling till 22mm pex till det också?
Tack för svar.

Mvh Jonas
 
Rickard.
Superharaldsson Superharaldsson skrev:
Nja var mest för att jag inte hittar någon väggbricka som tar rör 22mm. Finns det? Eller kan man gör på något annat sätt när man går genom väggen med pex? Och att det är r15 i vattenfördelaten i skåpet finns det koppling till 22mm pex till det också?
Tack för svar.

Mvh Jonas
Jag jobbar inte som rörmokare även om jag har en viss historia där så jag har inte stenkoll på marknaden så ta mina ord för vad det är.

Vatette vet jag har kopplingsbrickor till Väggbockfixturer men då tillkommer det ju specialverktyg osv så det är ju inte så lätt om man vill pula själv. Annars får man nog helt enkelt köra på en traditionell täckbricka och en lös koppling.

Ska du rakt igenom väggen tror jag det finns en speciallösning men jag är inte 100 på att det funkar här.

Tillverkaren av skåpet bör ju ha en lösning från matningen till 22mm då det känns väldigt vanligt.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.