Hej,
Vi har snickare som hjälper oss att bygga vårt hus. Jag har ritat in 28mm spikläkt bakom den stående panelen, men våra snickare har beställt 12mm spikläkt som de tänker använda, jag tycker det känns tunt för att bära hela fasaden(falsad rakkantad panel) Är jag bara gnällig?
 
12mm är inget man kan spika fasad i.
Det är inte så att den är tänkt som en luftningsläkt vertikalt innanför riktiga spikläkten?
 
  • Gilla
Hellwiz och 4 till
  • Laddar…
Nä du har inte tagit till för mycket med 28mm. Jag skulle vilja ha mer trä än så att spika panelen i och tänker att det kan man ju få om man sätter luftningsläkt/spikläkt på samma håll som regelverket.
 
  • Gilla
Hellwiz och 2 till
  • Laddar…
P para skrev:
12mm är inget man kan spika fasad i.
Det är inte så att den är tänkt som en luftningsläkt vertikalt innanför riktiga spikläkten?
Nej de har sagt spikläkt när jag frågat, men ska dubbelkolla igen.
 
F fribygg skrev:
Nä du har inte tagit till för mycket med 28mm. Jag skulle vilja ha mer trä än så att spika panelen i och tänker att det kan man ju få om man sätter luftningsläkt/spikläkt på samma håll som regelverket.
Jo, min känsla också.
Blir nog svårt då det är stående panel tyvärr.
 
22 mm räcker i nödfall. 25 eller 28 är mycket bättre. 12mm är för tunt om han inte tänker ha dem som stående luftningsläkt.
 
  • Gilla
Hellwiz och 1 till
  • Laddar…
ingvarh ingvarh skrev:
Jo, min känsla också.
Blir nog svårt då det är stående panel tyvärr.
Vid stående panel så behöver man slå på en vertikal 12a eller motsvarande på dom stående reglarna så att spikläkten inte ligger an mot vindduken, så dom behöver den men även en spikläkt kanske 28x95. Sätter man spikläkten direkt kan ju inte luften röra sig fritt bakom panelen.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Hr pratat med snickarna, av lite andra anledningar så har det bestämt att byta till 28mm. Tack för alla svar:)
 
  • Gilla
Hellwiz och 5 till
  • Laddar…
ingvarh ingvarh skrev:
Hr pratat med snickarna, av lite andra anledningar så har det bestämt att byta till 28mm. Tack för alla svar:)
Men vad är det för snickare du anlitat egentligen?
Hade dem på allvar tänkt spika panelen i 12mm läkt så blir man ju orolig för resten av bygget.
 
  • Gilla
Hellwiz och 1 till
  • Laddar…
Jag känner mig inte orolig. De är duktiga.
Men min känsla efter att ha pratat med en rad olika snickare inför bygget är att de inte tittar så noga på ritningar utan "bygger som de alltid gjort"
 
Svenskt Trä rekommenderar för stående panel horisontella spikreglar, centrumavstånd 600, dimension 34 x 45. Klenare dimension kan göra att det blir lite krokigt mellan de stående reglarna. På landet använde jag 28 x 70 till gäststugan. Sen kapade en fas ovanpå spikreglarna så att ev regnvatten inte rinner in mot vindduken.
Diagram över väggkonstruktion med vattenavledning, isolering, innerskiva, och yttre panel. Visar lutning och kondenshantering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(fel mått på spikläkten)
https://www.tenico.se/tips/tips29.htm Bilden visar en detaljerad illustration av en byggnadsväggs konstruktion med ventilationstips för att förhindra kondens.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Och min panel var det rek 34*45 men det fanns inte så det blev 34*70
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
wildeside
ingvarh ingvarh skrev:
Jag känner mig inte orolig. De är duktiga.
Men min känsla efter att ha pratat med en rad olika snickare inför bygget är att de inte tittar så noga på ritningar utan "bygger som de alltid gjort"
Då skulle jag bli orolig.
Finns en anledning varför man har ritningar, det är att det ska byggas efter ritning.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jo, de flesta vet nog vad ritningar är till för.

Nu blir det 28mm, och det är det som står på ritning, hade säkert varit bättre med kralligare grejer men det är försent. Materialet är på plats. 28mm får duga.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Kan ju varit så att det finns en liggande 45regel under vindduken som dom egentligen spikar i? Finns ju en anledning till att det går att köpa 10-12mm luftläkt, och det är knappast för att man ska ha den som huvudsaklig infästning.
 
  • Gilla
Joak och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.