Hej
Vill skaffa mig infälld belysning i taket i mitt kök, då det nu skall bytas ut mot nytt. Problemet är att jag bara kan sänka taket max 10cm. Räcker det för att kunna sätta in 240v belysning eller skall jag använda mig av 12v?

mvh
henek :-/
 
Det bästa är ju att kolla på de armaturer ni har tänkt att använda. 100 mm är nog ett gränsfall för många 230V-spottar. Samtidigt så blir ju den totala värmeutvecklingen beroende på hur mycket utrymme som finns även i sidled. Om du låter hela det sänkta utrymmet vara öppet, så fördelar sig ju värmen över en mycket större yta. Men det kräver naturligtvis att hela utrymmet är tätt.
 
Sådär kan man kanske resonera i teorin, men det finns inget annat att göra än att följa de begränsningar som gäller för just den armatur du väljer. Det är lite för mycket som står på spel (brand) för att man skall börja med egna tolkninger.
 
Apropå Hempularens inlägg, så var inte min avsikt att på något sätt frångå de krav som tillverkaren anger. De gäller alltid. Men jag vill gärna öka utrymmet ytterligare för att på så sätt ytterligare sänka riskerna för överhettning. Därav mitt förslag att göra ett större tätt utrymme istället för att proppa upp burkar som skydd.
 
Vanliga infällda spotlights kräver mer än 10cm, det finns dock nuförtiden spotlights man får fälla in i vanliga apparatdosor. Dessa är max 20w och finns bara som 12V. Så det blir betydligt dyrare med transformator etc men kan vara ett bra alternativ då de ej finns nog med takhöjd.
 
Inte helt förenligt med sanningen. Om du har ett obrännbart tak ovanför spotten så finns det ganska gott om varianter som klarar sig med 10 cm fritt ovanför.
 
Erik_D skrev:
Inte helt förenligt med sanningen. Om du har ett obrännbart tak ovanför spotten så finns det ganska gott om varianter som klarar sig med 10 cm fritt ovanför.
Detta med obränbart tak vad räknas som det?? Har ett träbjälklag som är putsat undertill i badrummet och där kan jag inte sänka några 20 cm för att få in en spottar. Räknas putsat tak som obränbart eller spelar det ingen roll att det är obränbart närmast?
 
Det finns mängder med downlights på marknaden och därtill mängder med olika angivna höjder. Det bästa är att ange förutsättningarna för en grossist så får dom leta reda på en downlight som funkar i sammanhanget.
 
Detta med obränbart tak vad räknas som det?? Har ett träbjälklag som är putsat undertill i badrummet och där kan jag inte sänka några 20 cm för att få in en spottar. Räknas putsat tak som obränbart eller spelar det ingen roll att det är obränbart närmast?
Jag har likadana tak som du beskriver och jag har inte nåfra pottor över. Jag sänkte mitt tak ca 12cm (mina spottar från SG kräver 85mm). Jag tror dessutom att spottarna mår bättre om dom har lite mer luft omkring sig, såvida det inte finns något brännbart i närheten. Pottorna har man ju för att skydda isolering och liknande från värme.
 
Erik_D skrev:
Det finns mängder med downlights på marknaden och därtill mängder med olika angivna höjder. Det bästa är att ange förutsättningarna för en grossist så får dom leta reda på en downlight som funkar i sammanhanget.
Det finns så många olika varianter och like mycket åsikter från experter att det för en novis blir väldigt snurrigt. Troligen blir det så att man får vända sig till en som man har fått gott förtroende för och sedan gå på den linjen. Men vilka är bra??? Finns det någon i Norrköpingstrakten som kan rekomendera någon bra firma eller installatör att diskutera med?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.