Hej,


Kommer ha en elektriker förbi för att koppla in en pumpmotor på en separat säkring.


Dock tänkte jag, för att hålla kostnaderna nere, göra lite av förarbetet själv och bl.a. köpa in kabeln. Kabelns längd kommer vara 32 meter (mellan el-central - pumpmotor) och ska kopplas in på en 10A (Cat C) säkring. Har räknat på utlösningsvillkor och fått det till att ca. 37 meter är maximala längden för kabel med tvärsnittsarea 1,5mm2, tolkar det som att jag är väl inom marginalerna.


Någon som ser en anledning till att gå upp till 2,5mm2 eller att jag rentav räknat fel?
 
Kolla med "Eldim" (klistrad tråd på forumet) och rapportera i den tråden hur det gick, vad du tyckte. Ju fler som använder det desto bättre blir det. (Särskilt som du redan orkat med att räkna för hand).

P.S. Med just pump så brukar det vara spänningsfallet som kan vara trist, pga de höga startströmmarna. Du har tagit med det i beräkningen. 32m låter iofs inte ohemult mycket.
 
Det var mha. ElDim jag fick fram siffrorna. Men ville dubbelkolla att jag inte förbisett något.

eldim.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


PS. Tråden verkar inte vara klistrad längre, hittade den inte imorse.
 
Den nås via samlingstråden för vanliga elfrågor.

Har du ställt in någon förimpedans un der fliken för huvudledning? Efterssom du skall ha en vattenpump, antar jag att detta inte är inne i en stad?

Om du ligger nära 10A så kanske inte pumpen gillar det spänningsfallet. Men så mycket brukar väl iofs inte en vattenpump dra.
 
O
Har du jfb? annars montera det så brukar väl lite längre sträckor vara godkänt?
 
Verkar dessvärre vara svårt att få tag på 4G1,5+1,5. Elektrikerns grossist hade inte heller på lager.

Får bli 4G2,5+2,5 istället, känns överdimensionerat men finns inte så mycket jag kan göra åt det ifall någon inte känner till var man kan få tag på 4G1,5+1,5 i Stockholm?
 
Istället för EKKJ som det verkar vara du syftar på kan du då välja N1XV 5G1.5 om du vill ha 1.5mm2 som iofs verkar helt ok i ditt fall.
 
En bra tumregel när man kollar utlösningsvilkor och spänningsfall vid normala villainstallationer är att det börjar hända grejor vid runt 40m.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.