Hur högt ska/bör räcket vara? Nu blir inte altan så hög, ca 45-50cm till mark där tomten lutat som mest. Och är det lönt att använda sig av limträ till stolparna? Tänker inte direkt på priset utan mer "hållbarheten", limträ är ju formstabilare men är det ett problem med "vanligt" virke?
 
En meter och utformat så att det inte inbjuder till klättring, men nu är det ju inte en balkong på femte våningen (tror det ska vara 1,10 då fö?). Alla altaner jag sett har haft vanligt virke till stolparna, möjligen tryckat.
 
Limskruva två 45x90.
 
1m. Jag skulle säga att stolp dimensionen o virket inte spelar någon roll i jämförelse med infästningen. Om ett staket känns vekt är det pga infästningen. Jag hade kört tryckta 95x95 (eller om dem nu är 90x90. Men 2st 45x90 är en smidig varriant.
Stående ribbor alt. Det traditionella krysset är ju en smidig klätter-ovänlig varriant
 
Tryckat blir det. På en av offerterna jag fick hade dom specat tryckat limträ. Nu blir det nog från att annat företag men dom hade också tryckat limträ 95×95. Tyvärr i 3m längd så får nog bara ut 2 stolpar från varje bit. Tänkte fästa i både bärlina och golvreglar så det verkligen sitter.
 
Dubbla 45×90 hade varit en lösning, tyvärr tilltalar det mig inte estetiskt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.