Jag ska försöka hjälpa mina föräldrar med ett räcke till deras trappa. Den har inte haft räcke sedan den byggdes (för 40 år sedan) men nu finns det behov. Min fundering är om det bör vara i järn eller hellre i trä? På nedersta steget av trappan (som är gjuten) finns förberett ett hål 5 cm diameter o 10 cm djupt. På övriga steg finns inga hål. Se bild. Huset är också av sten med putsad fasad. Om jag beställer ett långt rör som är böjt för att först gå upp i räckehöjd o sedan förankras i huset, kommer det då verkligen att bli stabilt? Jag har inte mätt exakt men spännvidden blir åtminstone 2 meter från där räcker böjer o går upp mot huset. Ska man isåfall försänka röret i husfasaden? Borra hacka etc o sen gjuta? Eller hellre ha en platta man borrar o skruvar fast? Eller borde jag hellre strunta i det förborrade hålet o helt enkelt bygga ett träräcke? Hörn av en putsad stentrappa med ett förberett hål i nedersta steget och utan räcke, intill en putsad husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
1 Gör en exakt skalriktig uppmätning av trappans profil (inkl trappnosar och väggen vid sidan av dörren). 2 Gå till en mekanisk verkstad eller en smed och beställ ett räcke i bockat rostfritt stål. Höjden ska vara 80 cm över vilplan och trappnosar. Räcket ska ha påsvetsade plattor i bägge ändar med hål för tre kraftiga skruvar. Nedtill ska infästningen vara från sidan i det understa sättsteget. Använd inte det befintliga hålet. Det blir väldigt stadigt. När mnan blir lite äldre kan man inte ha för många räcken.
 
  • Gilla
anhack och 2 till
  • Laddar…
Tack. Är med på det rostfria räcket, mått och även plattorna med skruvhål. Men varför ska jag inte använda det förborrade hålet? Om plattan fästs några centimeter frän rörets ände kan jag ju borra och fästa i trappan (runt hålet)? och kanske samma sak uppe i huset, d v s låta den änden av röret gå inågra centimeter genom en platta som sedan skruvas i huset? och alltså försänka även änden vid huset i husväggen?
 
Hade hålets diameter stämt med det rostfria rörets ytterdiameter, så hade det varit en möjlighet. Nu blir det inte tillräckligt styvt. Sedan är det ingen fördel med vertikala hål utomhus. Huvudskälet är att det blir styvare om du följer mitt förslag. Jag har gjort det några gånger så jag känner mig rätt säker på lösningen. Att använda det befintliga hålet höjer också kravet på måttnoggrannhet vid tillverkningen.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.