En numera inredd vind med trappa upp. Trappan har räcke, men behöver ett räcke runt trapphålet. Golvet är inte lagt ännu utan det är spångolv ännu.
Skall man sätta dit räcke innan man lägger golv eller kan man göra det efteråt?
 
Ingen?

Kan man fästa stolparna i spångolvet eller måste jag ta upp golvet en bit och fästa i nån regel? Har klurat lite på käppskruv direkt i spånet.
 
Får du bara fäste i spånet, är det inget som hindrar att du gör som du har tänkt.
 
Frågan vilket som får bäst fäste i spånet;

1) en M10 rampamuff i stolpen och i spånet
2) en M8 rampamuff i stolpen och käppskruv där ena sidan är "a la fransk träskruv" (hittar ingen käppskruv större än M8)?
 
Mikael_L
Du skulle kanske berätta lite mer, eller bifoga någon bild.

Man undrar ju lite över dels infästningsmöjligeterna, hur det ser ut, dels hur räcket ska vara utformat och vad det ansluter mot i överkant. Kan man skruva räcket mot väggar på väl valda ställen behöver det nog inte sitta sådär fantastiskt bra vid golv. :)
 
Mikael_L
Bifogar en principskiss...
Mellan stolparna skall det vara rostfriarör var C-C 11cm
Den korta biten längst bort (andra sidan trappen) skall även sitta mot väggen, dock inte utritad.

Hoppas ni förstår bilden...

Och så här ser trappan ut på riktigt, dock underifrån...
trappa2.jpg
 
  • trappräcke_principskiss.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L skrev:
Du har ju så roliga namn på dina prylar :rolleyes:
Haha... Svänger med, för mig, helt nya termer. Lärde mig dessa efter intensivt googlande...:blushing:
 
Tolkar tystnaden som att så länge jag får fäste i spångolvet så funkar bägge alternativen? :)
 
Japp! :)
 
Mikael_L
Immobil har troligen mycket mer kunnande än mig i det här ärendet. :)
Jag har märkt engagemanget i trappfrågor tidigare.

Men själv skulle jag vara lite orolig för den ensamma trappstolpen som står där trappen slutar.
De andra stolparna står ju stagade mot vägg eller mot andra stolpar i två riktningar.

Jag vet inte om jag skulle känna mig så trygg med endast en enda skruv i ändträet i botten av stolpen.
Både på din bild och skiss ser jag dock en antydan till att stolpen går ner i själva trapphålet, eller typ halva stolpen alltså. Kan man göra en 20cm längre stolpe jacka ur i nederkant och fästa den i sidan av golvbjälklaget borde det bli tokstadigt, kan jag tycka. Men det stjäl ju lite av utrymmet för passage då.
 
Jo, det var plan B att göra exakt det du beskriver. Dvs göra den 165mm längre, jacka ur 3/4 av stolpen för de 165mm och dra fast den i reglarna.
Detta är definitivt ett krav om det hade vart ett rakt räcke, men nu är räcket vinklat + infästningar i stolpe som sitter i vangstycket samt väggen på andra sidan. Tycker att det bör hålla den stadig.
 
Mikael_L
Så du menar att den stolpen som står till vänster om trappens översta trappsteg (nedifrån sett) redan är fastsatt mot vangstycket och sitter riktigt bra ...?

Ja isåfall tror jag inte någon annan stolpe ger med sig, ifall ni inte kör med en bobcat där inne :D
Alla andra stolpar har ju vägg eller handräcken åt två håll, det tillsammans med en hyggligt enkel infästning i golvet må väl klara sig bra.
 
Yes box, den sitter i både vangstycke och regel i väggen.

En vild dotter på 5år kan ju liknas vid en bobcat, så det bör ju sitta fast...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.