Är det någon som vet vilka regler som gäller för höjden på ett räcke på på loftet på Attefallshuset?
Måste det vara 110 cm högt? Var i BBR kan jag hitta regeln som gäller?
 
Lena Elisabet Lena Elisabet skrev:
Är det någon som vet vilka regler som gäller för höjden på ett räcke på på loftet på Attefallshuset?
Måste det vara 110 cm högt? Var i BBR kan jag hitta regeln som gäller?
Det är höjden golv till golv som avgör. Är det mer än tre meter ska räcket vara minst 110 cm högt. Är det mindre behöver räcket vara minst 90 cm högt. (8:2321 i BBR 2011:6)
 
Som jag har förstått det, så är inte höjdkravet hugget i sten. Det viktigaste är funktionen.

Man får skilja mellan Föreskrifter (= "ska följas") och "Allmänna råd" (= "anger ett sätt att uppfylla en bindande regel, t.ex en föreskrift").

Nedan i gult är föreskrifter ("risk för fall skall begränsas, räcke skall finnas vid nivåskillnader som inte avgränsas av väggar, sådana räcken skall tåla dynamisk påverkan av en människa").
Understruken text är allmänt råd, ej föreskrift.

Svensk text om byggnadsrisker, fallolyckor begränsning, Boverkets byggregler, markerad del, dokument, webbsida.


Text från Boverkets byggregler om höjder på räcken för säkerhet. Gulmarkerat stycke om dynamisk påverkan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Boverket förklarar skillnaden mellan föreskrifter och allmänna råd så här:

Skärmklipp om lagar och föreskrifter, skillnaden mot allmänna råd, text på svenska, mobilnät och batteriikoner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Svensk text om byggregler och byggherrens ansvar och flexibilitet inför byggnadsnämnden.
Ovan antyder att om du har mindre än 3 meters våningshöjd på bottenvåningen, bör ditt räcke vara minst 0,9 m högt. (Över 3 meters våningshöjd gissar jag att du inte har, eftersom maxhöjden till taknock för attefallshus är 4 meter?)

Men om du kan visa att bindande regeln ändå uppnås (dvs att räcket begränsar risk för personskador vid fall, och det tål dynamisk påverkan av en människa), så kan det eventuellt vara OK med ett något lägre räcke än 0,9 m. Om t.ex takhöjden på sovloftet är 100 cm, så är det väl rätt enkelt att visa på att även ett räcke på t.ex 80 cm, begränsar risk för fall...

Jag har själv varit i kontakt med Boverket för att höra om reglerna ovan, också gäller för loft i attefallshus, och fick följande till svar:

"Reglerna om skydd mot fall (räcken) i Boverkets byggregler, BBR, gäller för alla byggnader, således även för attefallshus. Avsnitt 8:2321 BBR nämner specifikt att trapplopp, trapplan, ramper och balkonger ska ha räcken som tål dynamisk påverkan av en människa. Men även andra nivåskillnader i eller i anslutning till byggnader som innebär risk för personskada till följd av fall ska ha räcken som skydd. Detta följer av det allmänna kravet i avsnitt 8:1 BBR på att byggnader ska utformas så att risken för olyckor genom fall begränsas och det övergripande säkerhetskravet 3 kap. 10 § plan- och byggförordningen.

Har du varit i kontakt med Bygglovsenheten i din kommun gällande detta? De kanske tycker att det duger alldeles utmärkt med ett lite lägre räcke, så länge räcket annars uppfattas som "säkert"?
 
Nej, det har jag inte. Men lycka till om du vill ta den fighten. Annars kan du välja att ändra efteråt och ta risken ifall något händer. Vi gjorde det senare. (Vi tyckte att regeln blev absurd i vårt fall då det gällde en spiraltrappa med liten diameter. Vi kunde inte se hur man skulle kunna ramla över räcket på övre plan och lyckas falla hela vägen ner. Men vi visste att det var en risk ifall vi hade fel.)
 
@16386:
Frågan "Har du varit i kontakt med Bygglovsenheten..." var riktad till TS... ;-)

Själv var jag i kontakt med Bygglovsenheten i min kommun när det var aktuellt för mig.
Och fick OK på ett räcke som var lägre.
Jag skulle inte chansa - i såna situationer bättre att be om tillåtelse än förlåtelse.
 
Det var tyvärr inte tydligt skrivet. Vi får se om TS svarar.
 
Redigerat:
@16386 : Har ni fått problem med kommunen pga att ni gjorde den bedömning ni gjorde? Det verkar som kommunerna/kommunanställda bedömer lite olika, tycker jag, baserat på vad man läser här. Kanske inte där regelverket är glasklart, men där det finns utrymme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.