Hej! Vi bygger ett litet hus gästhus med ett sovloft på 10 kvm. Det är ca 2.40 m upp till loftets golv. Nu funderar vi på vilket räcke vi ska ha. Enligt Boverket verkar det vara 90 cm höjd som gäller. Är det en bindande regel eller har det att göra med om det är en yta som barn kommer nyttja? Det är inte mer än 1,55 till takets högsta punkt och lutningen är ca 30 grader så 90 känns lite högt eftersom det inte blir så mycket öppning ovanför räcket. Någon som vet vad som gäller? Jag undrar också vad som gäller för öppningen i räcket där den flyttbara stegen ska stå? Vi tänker oss en öppning på 60 cm. Finns det regler även för det?
Mvh
 
Har ni bygglov och krav på räcke? Annars bestämmer ni såklart själva hur eller om.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har ni bygglov och krav på räcke? Annars bestämmer ni såklart själva hur eller om.
Vi har bygglov. Raden i kontrollplanen ”Räcken har tillåtna mått gällande höjd och vertikala öppningar” är inte förkryssad. I övrigt kan jag inte se att räcken är omnämnda.
 
Finns loftet med på ritning, utmärkt ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Finns loftet med på ritning, utmärkt ?
Ja loftet finns med på ritning (men utan räcke.)
 
Ok, då har ni minst två alternativ.

1. Sätt upp ett temporärt räcke på 90 cm höjd som ni ändrar efter besöket från kommunen och att ni fått slutbeviset.

2. Skicka in nya relationsritningar där loftet benämns förvaring/förråd eller inte alls, hör med arkitekten vad som är bäst. Se till att det inte finns trappor/stege på plats vid kommunens besök.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ok, då har ni minst två alternativ.

1. Sätt upp ett temporärt räcke på 90 cm höjd som ni ändrar efter besöket från kommunen och att ni fått slutbeviset.

2. Skicka in nya relationsritningar där loftet benämns förvaring/förråd eller inte alls, hör med arkitekten vad som är bäst. Se till att det inte finns trappor/stege på plats vid kommunens besök.
Tack för att du tog dig tid!
 
O Oskar_91 skrev:
Hej! Vi bygger ett litet hus gästhus med ett sovloft på 10 kvm. Det är ca 2.40 m upp till loftets golv. Nu funderar vi på vilket räcke vi ska ha. Enligt Boverket verkar det vara 90 cm höjd som gäller. Är det en bindande regel eller har det att göra med om det är en yta som barn kommer nyttja? Det är inte mer än 1,55 till takets högsta punkt och lutningen är ca 30 grader så 90 känns lite högt eftersom det inte blir så mycket öppning ovanför räcket. Någon som vet vad som gäller? Jag undrar också vad som gäller för öppningen i räcket där den flyttbara stegen ska stå? Vi tänker oss en öppning på 60 cm. Finns det regler även för det?
Mvh
Se nedan tråd, mitt långa svar där.

Jag har nyligen haft samma frågeställning, och varit i kontakt med både Boverket och kommunens byggnadsnämnd kring frågor om detta, för att säkra att det blev rätt. Jag har gästhus/attefallshus med loft, där takhöjden är bara 85-110 cm. Att ha ett 90 cm högt räcke där, skulle inte bara bli fult, utan också vara onödigt.

Konklusionen av min kommunikation med Boverket och kommunens byggnadsnämnd:

- Det skall finnas ett säkert räcke som begränsar risk för personskada
- Men höjden verkar inte vara huggen i sten, beror på omständigheter (bl.a takhöjd)

Vi valde att gå för en öppning i räcket som är bara några få cm bredare än själva trappan/loftsstegen.

https://www.byggahus.se/forum/threads/raecke-pa-loftet-attefallshus.476001/#post-5038212
 
  • Gilla
Oskar_91
  • Laddar…
Finns säkert de som skippar räcke, och hoppas att inte få problem, om kommunen skulle komma och titta innan slutbesked.

Men personligt skulle jag inte vilja ha ett loft utan ett säkert räcke. Oavsett om man avser ha det som sovloft (som ni gör) eller till förvaring, så måste man ju upp där ibland - och det vore ju väldigt tråkigt om någon ramlade ner…

Sen finns det fördelar med att ha lite utrymme mellan räcke och tak: Om ni skall använda loftet som sovloft, skall ni väl ha madrass/säng utan ben där uppe. Skulle denna behöva bytas ut, behöver det vara möjligt att få ner den. Och med räcke på båda sidor om stegen, är väl enda möjligheten att lyfta ut madrassen plant över räcket. Om man inte plockar bort hela räcket för att få ner madrassen, vilket självklart också är en möjlighet.

Lycka till - och dela gärna bilder på huset, när det blir klart - kul att se!
 
  • Gilla
Oskar_91
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.