S
Hej,
Jag har haft rätt höga radonhalter ca 1700 i källaren och mellan 350-600 i bodelen. Jag har en Östberg fläkt 125 något som suger under plattan u källaren, nu är radonet i boutrymmen nera på ca 100-250 beroende på vilket rum man mäter, ovanvåningen har högre. Huset är byggt innan blåbetong började användas så jag utgår ifrån att allt är markradon. Jag tänkte även byta fläkt till en mindre och tystare.

Men nu till min fråga, jag ska bila upp golvet av andra anledningar så jag tänkte lägga ner rör under källargolvet på samma gång för att skapa undertryck under en större yta. Eftersom det är fuktig sand så vill jag helst inte använda spirorör, kan man köra antingen dräneringsslang eller vanlig markavloppsrör? Finns det då någon övergång från spiror till vad jag nu väljer?
 
R
Dräneringsrör brukar man ha under betongplattan när man vill minska radongaserna, lämpligen så gräver du ur lite mer än för dräneringsröret så att du får i lite makadam runt dränerings röret så att det blir bättre effekt på luftutsugningen..
 
Redigerat:
  • Gilla
Screew
  • Laddar…
Hur är det, är det omdränerat runt huset med dränrör.
 
S
R Rejäl skrev:
Dräneringsrör brukar man ha under betongplattan, lämpligen så gräver du ur lite mer än för dräneringsröret så att du får i lite makadam runt dränerings röret så att det blir bättre effekt på luftutsugningen..
Tackar! Finns det anslutningar för att gå från dräneringsslang till 125 spirorör? Jag tänkte ha kvar samma hål jag har nu för sugen och dra rör/slang som ett H. Det är ca 20-30 cm sand under plattan så jag får lätt plats med 110 slang.
 
S
J jonaserik skrev:
Hur är det, är det omdränerat runt huset med dränrör.
Nej, inte dränerat. Har inte funnits något behov. Marken i sig verkar vara väldränerad. Sen används källaren inte till något speciellt då det är 190cm i takhöjd. Lite fukt gör inte så mycket
 
R
S Screew skrev:
Tackar! Finns det anslutningar för att gå från dräneringsslang till 125 spirorör? Jag tänkte ha kvar samma hål jag har nu för sugen och dra rör/slang som ett H. Det är ca 20-30 cm sand under plattan så jag får lätt plats med 110 slang.
Jag skulle ha trätt i slangen i spiroröret och tejpat med typ åldersbeständig T-Flex tejp😊
 
  • Gilla
Screew
  • Laddar…
S Screew skrev:
Nej, inte dränerat. Har inte funnits något behov. Marken i sig verkar vara väldränerad. Sen används källaren inte till något speciellt då det är 190cm i takhöjd. Lite fukt gör inte så mycket
Det räcker nog inte med ett dränrör, det bör vara minst två stycken beroende på hur stor yta är, kanske 3 st helst. Du säger sand och då kan inte markluft sugas ur, mer än på en mindre del. Det måste nog vara minst 30 cm grav att lägga drän i och kross runt, ovanpå så läggs en plast som täcker hela alltet, detta för att inte det inte ska kunna täppa till dränen, vid återfyllning. Det finns övergångar 100 - 125 i plast, så där är det nog inga problem och T-stycken 110 som passar direkt på drän 110. Kan gå att gå ner med, drän finns i 110 -90-60-50 men bäst med 110.
 
  • Gilla
Screew
  • Laddar…
R
Fast jag tänker att all rör och utsug förbättrar mot ingen, när vi bygger nya hus så brukar man dra rören som ett X med anslutningen i mitten av huset om det går…
 
S
J jonaserik skrev:
Det räcker nog inte med ett dränrör, det bör vara minst två stycken beroende på hur stor yta är, kanske 3 st helst. Du säger sand och då kan inte markluft sugas ur, mer än på en mindre del. Det måste nog vara minst 30 cm grav att lägga drän i och kross runt, ovanpå så läggs en plast som täcker hela alltet, detta för att inte det inte ska kunna täppa till dränen, vid återfyllning. Det finns övergångar 100 - 125 i plast, så där är det nog inga problem och T-stycken 110 som passar direkt på drän 110. Kan gå att gå ner med, drän finns i 110 -90-60-50 men bäst med 110.
Ja det är halvkällare med två rum ca 35-40 m2 så jag tänkte lägga slangen som ett H med sugpunkten i änden på ena "benet"
 
Som en parantes på det hela. Hur är det med alla genomgångar i golvet och kanske en lucka för att rensa utgående avlopp. Har du ett undertryck i huset så blir det som en pyspunka in, där ska det läggas en tätsträng kring rören, behöver inte vara massor, bara så att det tätar mot betongen. Renslucka är en stor bov i det hela, brukar bara vara sand i botten på hålet.
 
S
J jonaserik skrev:
Som en parantes på det hela. Hur är det med alla genomgångar i golvet och kanske en lucka för att rensa utgående avlopp. Har du ett undertryck i huset så blir det som en pyspunka in, där ska det läggas en tätsträng kring rören, behöver inte vara massor, bara så att det tätar mot betongen. Renslucka är en stor bov i det hela, brukar bara vara sand i botten på hålet.
Jag har bara inkommande vatten genom golvet, avlopp går ut genom väggen. Jag har försökt att täta alla sprickor så gott det går, bara den grejen sänkte radonhalten från ca 1700 till runt 1200 i källaren. Samtidigt som jag lägger ner rör under plattan tänkte jag laga sprickorna lite bättre genom att göra dom större och fylla med golvbrunn eller finbetong
 
S
R Rejäl skrev:
Fast jag tänker att all rör och utsug förbättrar mot ingen, när vi bygger nya hus så brukar man dra rören som ett X med anslutningen i mitten av huset om det går…
Det hade varit optimalt, den vettigaste platsen är under en trappa i ett av hörnen tyvärr. Men jag tänkte att ett H så jag får slang i mitten av dom båda rummen och mellan dom borde räcka. Jag behöver komma ner under 200 från ca 250. Och en sugpunkt i ett av hörnen fick ner det från 600 till 250 i det värsta rummet på boningsytan. Jag ska nog göra en mätning i källaren innan jag sätter igång också, kan vara kul att se.
 
S
Nu har jag beställt ny fläkt och två ljuddämpare, förhoppningsvis får jag ner ljudnivån också. Fläkten jag har nu är en lådfläkt som är nedställd så mycket det går, men flödet är ändå väl högt och ljudet där efter. Blev en Östberg CK 125 C1 där jag monterar flexibla ljuddämpare på båda ändar. Den ska monteras på väggen som är betong, behöver man någon form av ljuddämpning mellan fläkten och väggen så eventuella vibrationer inte tar sig till resten av huset?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.