Finns det möjligen hjälp därute? Borrade ett 125 mm hål idag, och under plattan det var ca 2-4 cm småsten / grus... sen var det berg alt en stor sten. Jag kommer dock ganska långt in med tumstocken mellan berget och bottenplattan. Jag känner luftdrag. Huset är från 1947 och står på gammal sprängsten. Ska man gå vidare med installationen? Någon som varit i liknande situation?
Ett borrat 125 mm hål i en betongplatta med småsten och grus under, möjligtvis över berg eller sten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L
Går det att undersöka närmare huruvida det är en sten eller berg hela vägen med t ex en spegel alternativt fiberkamera? Då kanske du kan hitta ett bättre ställe att borra på?
 
L LJC skrev:
Går det att undersöka närmare huruvida det är en sten eller berg hela vägen med t ex en spegel alternativt fiberkamera? Då kanske du kan hitta ett bättre ställe att borra på?
Tack för tips å snabbt svar.
Det är nog en stor sten, för när jag kör in handen så kan jag plocka ut stenar i 3-4 cm storlek. Jag känner även ett lätt drag.
Men tror du man måste ha ett större utrymme för fläktens skull? När vi dränerat tidigare så har vi sett under plattan att det bara är stenkross från när de sprängt.
 
L
Jag trodde att du hade tänkt att lägga ner avloppsrör/dränrör under plattan och koppla till sugen. Du kan ju alltid prova att bara ansluta till hålet och följa dina värden. Är det så öppet under plattan kanske det fungerar.
 
L LJC skrev:
Jag trodde att du hade tänkt att lägga ner avloppsrör/dränrör under plattan och koppla till sugen. Du kan ju alltid prova att bara ansluta till hålet och följa dina värden. Är det så öppet under plattan kanske det fungerar.
Precis, det är nog inte värre än att göra ett nytt hål ett par dm bort om värdena inte ger tillräckligt bra resultat.
 
  • Gilla
LJC
  • Laddar…
P Poolmanna skrev:
Precis, det är nog inte värre än att göra ett nytt hål ett par dm bort om värdena inte ger tillräckligt bra resultat.
Graf som visar minskande radonvärden över tid, med ett genomsnitt på 201 Bq/m³ markerat med en cirkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
verkar funka (16 bq) Bara hoppas på liknande värden för övriga rum. Tack för råd å hjälp!
 
L
Oj det var en rejäl sänkning! Kul! Jag hoppas att det håller i sig och att du får bra effekt i resten av huset också!
 
L LJC skrev:
Oj det var en rejäl sänkning! Kul! Jag hoppas att det håller i sig och att du får bra effekt i resten av huset också!
Ja, nu har jag liknande värden (20bq) i det rum som ligger längst bort från radonsugen och som haft riktigt dåliga värden (300-500 bq). Jag installerade 2 fläktar på dräneringen förra året som sänkte alla värden i huset rejält, främst i alla sovrum / vardagsrum på övervåningen. Men några rum på bottenplan har varit hopplösa. Det är ett sutteränghus så dräneringen på framsidan var nog ganska obefintlig. De fläktar som gått har nog inte räckt till för nedervåningens rum i marknivå.
Med nuvarande resultat kan man nog med tiden stänga av fläktarna på dräneringen. Tar ju dock lite tid att mäta sig igenom huset ordentligt. Skönt att få resultat och att det inte va speciellt svårt att göra, man är ju mer van vid motsatsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.