10 610 läst · 25 svar
11k läst
25 svar
Radonsug/avfuktare krypgrund, frågor
Sida 1 av 2
Vi har gjort en radonmätning och den ligger lite högt (markradon) varför någon form av åtgärd måste till. Huset har 2/3 krypgrund/torpargrund. Jag har även en liten fuktproblematik i grunden som jag åtgärdat med dränering och omdragning av takavvattning (vattnet från taket gick rätt ner i dräneringsrören som dessutom hade en stor spricka i sig så allt vatten samlades vid en knut).
Jag lurar på att installera en sorptionsavfuktare i grunden på sikt för att säkra upp. Men innan detta så vill jag göra något åt radonet.
När man installerar avfuktaren så ska man ju täppa för alla ventiler i grunden men gäller samma för radonsug? Jag har letat runt på forumet men inte hittat nåt svar på detta. Min tanke är ju att om man skapar undertryck i grunden så kommer det ju sippra ner lite inneluft i grunden om ventilerna är pluggade vilket borde innebära att golven inte kyls ned såsom de borde göra om ventilerna är öppna. Tänker jag rätt?
Jag tänkte på enklaste sätt dra spirorör i grunden, två kanaler. Borra lite hål i rören och sedan suga ut med en kanalfläkt. Flödet får jag räkna på i efterhand.
En annan fundering är ju om sorptionsavfuktaren gör samma sak så att jag gör detta i onödan och borde satsa på att installera avfuktaren direkt!?
Jag lurar på att installera en sorptionsavfuktare i grunden på sikt för att säkra upp. Men innan detta så vill jag göra något åt radonet.
När man installerar avfuktaren så ska man ju täppa för alla ventiler i grunden men gäller samma för radonsug? Jag har letat runt på forumet men inte hittat nåt svar på detta. Min tanke är ju att om man skapar undertryck i grunden så kommer det ju sippra ner lite inneluft i grunden om ventilerna är pluggade vilket borde innebära att golven inte kyls ned såsom de borde göra om ventilerna är öppna. Tänker jag rätt?
Jag tänkte på enklaste sätt dra spirorör i grunden, två kanaler. Borra lite hål i rören och sedan suga ut med en kanalfläkt. Flödet får jag räkna på i efterhand.
En annan fundering är ju om sorptionsavfuktaren gör samma sak så att jag gör detta i onödan och borde satsa på att installera avfuktaren direkt!?
Produkter som diskuteras: "sorptionsavfuktare"
Avfuktare D-1200 Fresh
För vind och krypgrund
10 969 kr inkl moms
Läs mer
Jag har inte problem med radon så det kan jag inte uttala mig om men jag har Trygghetsvakten och en pro-x i min grund som skapar ett konstant undertryck. Innan åtgärd hade vi 17-20% fuktighet i blindbotten, påväxt och stundtals elak lukt. Nu ett och ett halvt år efter sanering och installation ligger jag mellan 12 och 15% på alla mätpunkterna, lukten är borta och blindbotten ser ut som ny. Jämfört med en sorptionsavfuktare är Trygghetsvakten dessutom en mycket mer energisnål lösning.
Saxat från Trygghetsvaktens sida:
Sanera radon från krypgrund
Oftast klarar sig hus med en uteluftsventilerad krypgrund bra mot radon men stängs den naturliga ventilationen av genom tätning av ventiler vid installation av kondens- eller krypgrundsavfuktare höjs radonhalten uppe i boytan.
Hus med krypgrund eller torpargrund åtgärdas genom att ventilationen kontrolleras med en kraftfull fläkt. I enklare fall tätas inte grunden utan mängden radon reduceras med en ökad luftomsättning. Fläkten bör fuktstyras så att större ventilation erhålls när det är torrare utomhus än i krypgrunden så att radonsaneringen inte leder till en fuktskada. Ett sådant system är TrygghetsVakten Pro-X. I svårare fall med högre värden av radon, som behöver saneras, tätas grunden och undertryckssätts med en fläkt. Även i detta fall fuktstyrs fläkten så att mer ventilation erhålls när det är torrare utomhus än i grunden men fläkten skall styras så att ett litet undertryck alltid uppstår i grunden i förhållande till boytan. Ett sådant system är TrygghetsVakten Pro-S. Energiförbrukningen på detta system är som regel 8 kwh / kvm och år.
http://www.trygghetsvakten.se/sanera-radon
Saxat från Trygghetsvaktens sida:
Sanera radon från krypgrund
Oftast klarar sig hus med en uteluftsventilerad krypgrund bra mot radon men stängs den naturliga ventilationen av genom tätning av ventiler vid installation av kondens- eller krypgrundsavfuktare höjs radonhalten uppe i boytan.
Hus med krypgrund eller torpargrund åtgärdas genom att ventilationen kontrolleras med en kraftfull fläkt. I enklare fall tätas inte grunden utan mängden radon reduceras med en ökad luftomsättning. Fläkten bör fuktstyras så att större ventilation erhålls när det är torrare utomhus än i krypgrunden så att radonsaneringen inte leder till en fuktskada. Ett sådant system är TrygghetsVakten Pro-X. I svårare fall med högre värden av radon, som behöver saneras, tätas grunden och undertryckssätts med en fläkt. Även i detta fall fuktstyrs fläkten så att mer ventilation erhålls när det är torrare utomhus än i grunden men fläkten skall styras så att ett litet undertryck alltid uppstår i grunden i förhållande till boytan. Ett sådant system är TrygghetsVakten Pro-S. Energiförbrukningen på detta system är som regel 8 kwh / kvm och år.
http://www.trygghetsvakten.se/sanera-radon
Redigerat:
Hmm intressant! Har du pluggat ventilerna eller har du ventilerad grund?
Då borde ju min bonn-lösning tillsammans med trygghetsvandring fungera om jag pluggar ventilerna och drar en sugande fläkt via spiro in i grunden. Mindre kall luft in i grunden vintertid och mindre varm fuktig luft in sommartid. Fläkten skapar ett undertryck och värmekabeln värmer luften och sänker RF. Hur fungerar det sommar/höst för dig?
Vad kostade pro-s för dig? Fann ingen prisuppgift på hemsidan. Pro-x skulle dom ha 25k för.
Då borde ju min bonn-lösning tillsammans med trygghetsvandring fungera om jag pluggar ventilerna och drar en sugande fläkt via spiro in i grunden. Mindre kall luft in i grunden vintertid och mindre varm fuktig luft in sommartid. Fläkten skapar ett undertryck och värmekabeln värmer luften och sänker RF. Hur fungerar det sommar/höst för dig?
Vad kostade pro-s för dig? Fann ingen prisuppgift på hemsidan. Pro-x skulle dom ha 25k för.
Jag har den minsta varianten av fläkt, Pro X-70 men minns inte exakt vad jag betalade. Jag köpte genom Villaägarna med deras 12% rabatt. Pro-S ser ut att kosta 34k utan rabatt.
Grunden är delvis tätad enligt installationsanvisningarna så några ventiler är fortfarande öppna. Jag tror att det bara är värstingmodellen Pro-S som ska ha helt stängda ventiler. Hur höga värden har du? Är de inte alltför höga kanske det räcker med Pro-X.
Vi bodde ett år i huset innan vi åtgärdade grunden och det är en avsevärd skillnad efter åtgärderna. Förutom att klimatet i grunden är friskt så har vi inte längre problem med att elak lukt tränger upp i huset vilket det kunde göra under den fuktigaste årstiden. Jag loggar klimatet i grunden och det är relativt konstant över tid, märker ingen större skillnad under sommar/höst. Första året drar slingorna förstås en del energi men när det väl torkat ut drar det inte så mycket. Första året drog den ca 700 kwh, hittills i år har den dragit 60 kwh men då har jag också en extra värmeslinga pga. större grund.
Kan även rekommendera att lägga in någon typ av krypgrundsisolering mot marken för att hålla nere förbrukningen när du ändå är nere och kryper.
Grunden är delvis tätad enligt installationsanvisningarna så några ventiler är fortfarande öppna. Jag tror att det bara är värstingmodellen Pro-S som ska ha helt stängda ventiler. Hur höga värden har du? Är de inte alltför höga kanske det räcker med Pro-X.
Vi bodde ett år i huset innan vi åtgärdade grunden och det är en avsevärd skillnad efter åtgärderna. Förutom att klimatet i grunden är friskt så har vi inte längre problem med att elak lukt tränger upp i huset vilket det kunde göra under den fuktigaste årstiden. Jag loggar klimatet i grunden och det är relativt konstant över tid, märker ingen större skillnad under sommar/höst. Första året drar slingorna förstås en del energi men när det väl torkat ut drar det inte så mycket. Första året drog den ca 700 kwh, hittills i år har den dragit 60 kwh men då har jag också en extra värmeslinga pga. större grund.
Kan även rekommendera att lägga in någon typ av krypgrundsisolering mot marken för att hålla nere förbrukningen när du ändå är nere och kryper.
Tack för tipset med villaägarna, något man ofta kommer på efter att man redan köpt en vara eller tjänst....
Vad gäller isolering av grunden så hittade jag nisolex nu vid googlande vilket är en matta som är effektiv både ur fukt samt radonhänseende. Priset var överkomligt.
Ja lukten är en del av problematiken. När man inte varit hemma på ett tag och luften stått still så känns det att det kommit upp lite doft från grunden. Inte så det luktar illa men inte heller gott. Så det ser jag fram emot att slippa.
Jag ska riva ett innergolv nu till våren och göra om från blindbotten och upp och då tänkte jag passa på att göra allt arbete i grunden så jag slipper krypa via luckan.
Då får det nog bli trygghetsvakten, nisolexmatta och så ska jag fundera på om det blir hemmabyggefläkt eller pro-x. Det är ju lite kul att bygga själv också.. Att bygga en egen fukt/tryckstyrd fläkthistoria borde kunna kapa mycket i pris från 34k.
Tack för svar! Fantastiskt forum!
Vad gäller isolering av grunden så hittade jag nisolex nu vid googlande vilket är en matta som är effektiv både ur fukt samt radonhänseende. Priset var överkomligt.
Ja lukten är en del av problematiken. När man inte varit hemma på ett tag och luften stått still så känns det att det kommit upp lite doft från grunden. Inte så det luktar illa men inte heller gott. Så det ser jag fram emot att slippa.
Jag ska riva ett innergolv nu till våren och göra om från blindbotten och upp och då tänkte jag passa på att göra allt arbete i grunden så jag slipper krypa via luckan.
Då får det nog bli trygghetsvakten, nisolexmatta och så ska jag fundera på om det blir hemmabyggefläkt eller pro-x. Det är ju lite kul att bygga själv också.. Att bygga en egen fukt/tryckstyrd fläkthistoria borde kunna kapa mycket i pris från 34k.
Tack för svar! Fantastiskt forum!
Hej!
Någon som har ett bra tips på tätning/fogning av stängda ventiler och grundmur mot syll? (timmerhus)
Jag har minskat frånluft (som var för mycket) och ökat friskluft (fanns inga ventiler) uppe i bostaden. I krypgrunden har jag sorptionsavfuktare med konstant fläkt på sommaren, en värre ventilationsfläkt på vintern. Är nere på 235 bq men känner att det blir ju inte mycket till undertryck i krypgrunden när man kan se ut här och där. Fogskum, är det görligt?
Tack för ett bra forum
Någon som har ett bra tips på tätning/fogning av stängda ventiler och grundmur mot syll? (timmerhus)
Jag har minskat frånluft (som var för mycket) och ökat friskluft (fanns inga ventiler) uppe i bostaden. I krypgrunden har jag sorptionsavfuktare med konstant fläkt på sommaren, en värre ventilationsfläkt på vintern. Är nere på 235 bq men känner att det blir ju inte mycket till undertryck i krypgrunden när man kan se ut här och där. Fogskum, är det görligt?
Tack för ett bra forum
Produkter som diskuteras: "sorptionsavfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Det ligger folie på marken men säkert inte helt tät. Mitt resonemang är - "får jag undertryck så kan radonet omöjligt komma in".
Diverse dukar med folie överst och dräneringsslang+sug mellan känns mest som om ngn vill tjäna pengar...
Tänkte om det även fanns ngt annat bra kitt som man kunde foga med.
Diverse dukar med folie överst och dräneringsslang+sug mellan känns mest som om ngn vill tjäna pengar...
Tänkte om det även fanns ngt annat bra kitt som man kunde foga med.
Vilken bra tråd Har precis gjort en besiktning av min torpargrund (byggår 1920). Ingen synlig påväxt och ingen synlig fukt hittades. Men man känner en 'sommarstugelukt' i huset. Fuktvärdet ligger på gränsen nu i januari vilket förmodligen betyder att det är över gränsen under sommarmånaderna.
Funderar på hur mycket jag vågar ändra på krypgrunden i och med att huset stått bra i alla år? Vågar jag lägga en plast t.ex. eller kan det räcka med att sätta in en bra krypgrundsavfuktare som är fukt/tryckstyrd samt sätta igen alla ventiler i grunden?
Gillar inte att lägga in plast...känns fel. Och vill så klart inte bryta upp alla golv då det inte är någon synlig uppmätt fukt i bjälkar och golv. Hjälp!
Funderar på hur mycket jag vågar ändra på krypgrunden i och med att huset stått bra i alla år? Vågar jag lägga en plast t.ex. eller kan det räcka med att sätta in en bra krypgrundsavfuktare som är fukt/tryckstyrd samt sätta igen alla ventiler i grunden?
Gillar inte att lägga in plast...känns fel. Och vill så klart inte bryta upp alla golv då det inte är någon synlig uppmätt fukt i bjälkar och golv. Hjälp!
Ligger det på gränsen nu så lär det vara över gränsen fram i sommar. Jag hade själv lite lukt i grunden i höstas men när jag var nere och kröp i början av januari så luktade det ingenting. Har även installerat lite mätutrustning nu och det är ca 8 grader och 70% i relativ luftfuktighet där de senaste veckorna. Dvs, det är för kallt för att det ska växa mögel och då försvinner väl lukten av det också.
Jag tror att trots att hus stått bra i alla år så är det ingen garanti att det kommer fortsätta så. Har man dessutom en viss doft av mikrobiell påväxt så är ju problemet i antågande. Det kan ju bero på att utomhusklimatet blivit fuktigare på senare år eller att husets uppvärmning/ventilation/fuktbelastning har förändrats över tid.
Alternativet till plast är väl att förbättra dräneringen (om nu det skulle vara ett problem) och sätta in avfuktare. Personligen så föredrar jag passiva åtgärder före avfuktning då det inte är någon driftskostnad på det. Men för att vara helt säker ska man nog göra både och. Åtminstone se till att mäta och se hur illa det är.
Jag tror att trots att hus stått bra i alla år så är det ingen garanti att det kommer fortsätta så. Har man dessutom en viss doft av mikrobiell påväxt så är ju problemet i antågande. Det kan ju bero på att utomhusklimatet blivit fuktigare på senare år eller att husets uppvärmning/ventilation/fuktbelastning har förändrats över tid.
Alternativet till plast är väl att förbättra dräneringen (om nu det skulle vara ett problem) och sätta in avfuktare. Personligen så föredrar jag passiva åtgärder före avfuktning då det inte är någon driftskostnad på det. Men för att vara helt säker ska man nog göra både och. Åtminstone se till att mäta och se hur illa det är.
Förstår.
Jag har bestämt mig för att sätta in en sorptionsavfuktare med hjälp av anticimex och inte lägga plast. Till att börja med. Samt göra en jonisering/ ozonisering. Renovering på gång så kommer få till 50% nya ytskikt inne i huset.
I mark är det sandig morän. Mycket genomsläppligt.
Jag har bestämt mig för att sätta in en sorptionsavfuktare med hjälp av anticimex och inte lägga plast. Till att börja med. Samt göra en jonisering/ ozonisering. Renovering på gång så kommer få till 50% nya ytskikt inne i huset.
I mark är det sandig morän. Mycket genomsläppligt.