Hej!

Vi ska troligtvis bygga ett hus på ett område som är högriskområde gällande radon. Huset måste därför vara radonskyddande.

Är det någon som vet hur ett sådant hus ska byggas?
 

När det gäller markradon ska huset vara tätt mot mark, otäta rörgenomföringar är något alla kan tänka på men som extra viktigt i extremt radonavgivande områden. Husen ska ej ha källare eller torpar grund då radon ansamlas i dessa utan ha extra tjock "tät" platta. Mekanisk ventillation typ FTX brukar också vara med vid den här typen av byggen. Man kan även lägga ner slang för att avlufta marken. Sedan finns det specialare för vattenradon men dem känner jag inte till så väl.

mvh plexi

 
Jag har hört att många börjar använda åldersbeständig plastduk om de lägger mellan två av lagren av isolering under plattan. Plastduken tätas sedan mot alla rörgenomföringar. Hur denna tätning går till och speciellt hur man tätar plastduken mot grundsocklarna så att radonet inte kommer upp där och sedan vidare under plattan vet jag inte. Vet någon?
 
Hej.
Jag stod brevid dessa herrar på Villamässan i helgen:
http://www.radonkonsult.se/smahus.asp
De använder sig av "smalrörsmetoden". Det gäller alltså att koppla undertryck under plattan. Det behövs inga feta ventilationsrör. Det gäller bara att få ett undertryck.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.