Hej!
Jag är intresserad av ett hus som är byggt i slutet av 40-talet, betongstomme och puts, 2 plan + källare, har ftx-system. Det finns ett protokoll som säger att långtidsmätning av radon är gjord 2019 och den visar 196 bq/m3.

Jag vet att gränsvärdet är 200 och att risken för lungcancer är låg om man inte röker samtidigt. Psykologiskt känns det känns dock inget vidare att flytta in med familj när man är så nära gränsvärdet av något som ändå är hälsofarligt.

Nån som vet hur man ska tolka svaret? Antar att man mäter på flera platser huset, borde vara skillnad på övervåning och källare. När man anger ett värde vad brukar det vara? Lägsta, högsta eller genomsnitt? Är det risk att det är mycket högre värden på vissa platser i huset, t.ex. källaren? Innebär gränsvärdet 200 att det inte får överstigas i någon del av huset eller är det t.ex. sovrum som åsyftas.

Nån som har erfarenhet av liknande hus? Betongstomme sent 40-tal, troligt att radonet kommer från stommen eller mer troligt att det kommer via källaren från marken?
 
BirgitS
Normalt mäter man radonhalten på ett ställe på varje plan. Var man har mätt i just det huset kan ju ingen i forumet veta utan du måste fråga om det. Samma sak om man har mätt på flera ställen men bara uppger ett värde. Begär att få se protokollet från mätningen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Normalt mäter man radonhalten på ett ställe på varje plan. Var man har mätt i just det huset kan ju ingen i forumet veta utan du måste fråga om det. Samma sak om man har mätt på flera ställen men bara uppger ett värde. Begär att få se protokollet från mätningen.
Tack för svar. Jag har bara tillgång till en energideklaration där det står att radonmätning är utfärd och resultatet blev 196. Borde det finnas ett separat protokoll för radonmätningen? Kan såklart efterfråga detaljer men misstänker att säljaren inte är så intresserad eftersom de kan uppvisa ett värde som understiger gränsvärdet.
Är det nån som vet vad som är standard när man mäter radon och jämför med gränsvärdet 200, är det husets (inkl. källaren) högsta värde som ska anges?
 
BirgitS
Det står inte i Boverkets riktlinjer för Energideklaration vilket värde som avses när det gäller radon: https://www.boverket.se/sv/energideklaration/energideklaration/energideklarationens-innehall/
https://www.boverket.se/sv/byggande/halsa-och-inomhusmiljo/radon/mat-radon-i-ditt-hus/
Det gör att det troligen är en tolkningsfråga om vilket värde som skrivs in i Energideklarationen.

Radonmätning är något man sköter om själv och när man har skickat in "dosorna" får man ett protokoll tillbaka från analysföretaget. Protokollet kan sen visas upp för den som gör Energideklarationen eller om det bara räcker med att man muntligen ger ett värde.
 
H
J jool08 skrev:
Tack för svar. Jag har bara tillgång till en energideklaration där det står att radonmätning är utfärd och resultatet blev 196. Borde det finnas ett separat protokoll för radonmätningen? Kan såklart efterfråga detaljer men misstänker att säljaren inte är så intresserad eftersom de kan uppvisa ett värde som understiger gränsvärdet.
Är det nån som vet vad som är standard när man mäter radon och jämför med gränsvärdet 200, är det husets (inkl. källaren) högsta värde som ska anges?
Beror också när på året mätningen har skett och var i huset. På sommaren står fönster och dörrar mer öppna och då blir det lägre värden. Sen vill kommunerna gärna ner till 100. Tror att det är ett krav i vissa kommuner vid nybyggnation. Gå in på sgu.se på kartvisaren och leta upp gammastrålning, leta upp ditt hus och tomt så får du en fingervisning om gammastrålninge. Det är flygfoto men det ger en bra indikation.
 
Ingen lätt fråga detta och jag ska såklart försäkra mig om många saker innan ett husköp kan bli aktuellt. Den psykologiska faktorn är viktig för mig och jag vill att det ska gå att komma under 100 Bq/m3 eftersom det är WHOs rekommendation. Det är såklart enkelt att tänka att man bara ska låta bli huset men det har många andra goda egenskaper och det är sällan hus till salu i området.

Märker att man i många forumtrådar refererar till "radonhus" och jag är lite fundersam kring detta. Om det finns blåbetong i stommen så förstår jag begreppet men om det handlar om markradon så är det ju egentligen inget radon i själva huset, bara grunden som är otät. Om man väljer att bila upp källargolvet och gjuta en ny isolerad platta borde man väl kunna få bort i princip all radon ur huset? Det är såklart en stor åtgärd men det ger ju mer boyta också. Eller tänker jag fel, kommer ett "radonhus" alltid vara ett "radonhus"?
 
Radonvärden är ett medelvärde av de olika mätpunkterna som ingår i mätningen, du kan med andra ord ha både högre och lägre värde i olika rum beroende på var i huset det är mätt.

Vi har mätt hemma hos oss och satt in åtgärder för att få ner radonhalten. Vid vår första mätning hade vi högre värde på entréplan än i källaren. Vi hade då ca 1100 i medelvärde och efter några åtgärder (kostade ca 10 000 eller ngt sånt) så fick vi ned värdet till 100.
 
BirgitS
Skulle tro att olika personer menar olika saker med "radonhus" för det är ju ingen definierad term. Men skulle tro att de flesta menar ett hus som har problem med radon på ett eller annat sätt.

Nu är jag inte så insatt men när det gäller markradon har jag fått intrycket att det största problemet är att få det tätt kring alla rörgenomföringar som finns i grunden. Har man problem med markradon finns det ju väletablerade metoder med undertryck (radonsug) för att hantera det. Kommuner där det är problem med markradon brukar ha kartor över var det förekommer.

Är det från väggmaterial brukar ventilationen lösa det i huvudsak och sen finns det särskilda "tapeter" som stoppar.
https://www.boverket.se/sv/byggande/halsa-och-inomhusmiljo/radon/sanera-radon/
 
Ovanligt högt för att vara ett hus från 40-talet med FTX och betonggrund. Ingen blåbetong gissar jag.

Så det rör sig sannolikt om markradon.
Är källaren inredd som boyta? Eller används den mest som källare/tvättstuga etc?

Kan beror på att ventilationen är "feljusterad" och drar upp radonhaltig luft från källaren.

Man kan separera ventilationen för källaren och våningarna ovanför om de är ihopkopplade idag.
 
Har bott i ”radonhus” i 18 år. Flyttade in med 1 barn på gång, det blev 2 till, dvs en 5 personers familj. Huset var ett drömhus, exklusivt med en fantastisk tomt perfekt för en barnfamilj. Jag var en oerfaren 30-åring när jag köpte.

Blåbetong med FTX-ventilation omkring 200 bq i de utrymmen vi mätte. Ett barns rum 140 ett annat barns rum 220.

Markradon kan ge 10 000-tals bq i värde, blåbetong max 1 000 bq enligt min bedömning.

Det är det psykologiska som är problemet, jag tror inte att hälsorisken är speciellt stor. MEN jag kan ha fel.
 
Stor skillnad på byggradon och markradon , det måste klarställas innan någon åtgärd vidtas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.