Är man herre på täppan eller? Fick svar på radonmätningen häromdagen och landade på 680 Bq/m3 i sovrum och 3550 i gillestuga. Med så höga värden är det troligen markradon det rör sig om, även om vi har några misstänkt blåa väggar i källaren.

Till saken: Om radonutredningen resulterar i att vi installerar radonpump under huset (souterräng), kommer vi då även att minska vårt rådande fuktproblem på nedervåningen? Det är troligen underifrån kommande fukt. Kommer inte även fukten att ta vägen ut tillsammans med radonet?
 
Hej.
En radonsug ska ha ganska liten kapacitet, annars sugs kall luft in under marken och det blir kallt under golvet, som vanligen inte har så mycket isolering.
Jag har själv fått domen med runt 600 Bq/m3. Jag lånade en radonmätare av en polare (jobbar på SSI) och gick igenom de flesta rummen. I vårt fall så är det klart att det är markradon, något vi visste skulle dyka upp redan då vi byggde.
Jag håller på att installera utsug under huset, 32 mm rör och fläkt på vinden som blåser ut i takfoten.
Vad gäller din fukt så är det ett annat problem.
Markradon brukar man ha där det är bra genomsläpplighet under huset (så att gasen kommer in genom sprickor).
Fuktproblem brukar man ha då man INTE har genomsläpplighet under huset. Du kanske har radon från byggmtrl? I så fall så ska du kika på ventilationen, då löser sig kanske båda problemen med samma åtgärd.
 
Tror inte heller att en radonsug löser några fuktproblem.
Den första enkla lösningen du kan göra är att se till att ventilationen funkar som den ska. Och då menar jag inte att öka frånluften utan att åka tilluften med tex tilluftventiler så att undertrycket i källaren minskar. Då minskar också anledningen för radonluften under plattan att tränga upp. Sen säger jag inte att du inte behöver en radonsug men fixa tilluften först.
Om du ökar ventilationen och har lite värme på i källaren så minskar fuktproblemen men om det löser alla dina problem är svårt att säga för jag vet inte hur mycket fukt som kommer in.
 
Med tanke på det rejält höga värdet i gillestugan så kan det nog vara smart att göra en mer detaljerad radonutredning innan man bestämmer sig för vilka åtgärder som bör vidtas. Att en eventuell radonsug lär ta bort en del fukt lär nog stämma - risken är att själva aggregatet tar skada/slits fort av den höga fuktigheten.
Som föreslagits så är det viktigt att se till så att ventilationen i källaren är funktionell. Det kan också löna sig att sniffa efter var radongas läcker in och försöka täta sprickor, genomföringar etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.