Hej,

Vi gör grunden (platta på mark) till vårt hus själva och jag har stött på en utmaning som internet inte verkar belysa (kanske är ett ickeproblem).
Vi har inte höga radonhalter i marken, men rekommenderas ändå lägga radonduk, så det har vi köpt in.
För att slippa vika radonduken vid förstärkningar i plattan så tänkte vi lägga duken ovanpå nedersta lagret cellplast. (Nej vi ska inte spika cellplasten så vi punkterar inte duken pga detta)
Sen ska ju mittenlaget på, och där blir det ett ”paus” moment då rörmokaren ska in och spåra tappvattenrör i cellplasten.
Sen översta lagret, rörmokare in igen och lägga värmeslingor, sen armering.
Under hela denna tiden ser jag ett stort problem med regn - radonduken kommer ju täta så regnar det blir det bassäng i grunden, och både mittenlagret och översta lagret cellplast flyta upp.
Proffsen kanske gör att detta på två dagar och behöver inte tänka så mkt på regn men jag ser att detta kan ta mig minst två-tre veckor och ganska mkt regn kan hinna trilla ner i grunden.

Ser jag ett problem som egentligen inte är ett problem? (Förklara gärna)
Eller är det ett problem och enda lösningen är att bygga tak över hela plattan ??? (+200kvm)
 
F Foggy84 skrev:
Hej,

Vi gör grunden (platta på mark) till vårt hus själva och jag har stött på en utmaning som internet inte verkar belysa (kanske är ett ickeproblem).
Vi har inte höga radonhalter i marken, men rekommenderas ändå lägga radonduk, så det har vi köpt in.
För att slippa vika radonduken vid förstärkningar i plattan så tänkte vi lägga duken ovanpå nedersta lagret cellplast. (Nej vi ska inte spika cellplasten så vi punkterar inte duken pga detta)
Sen ska ju mittenlaget på, och där blir det ett ”paus” moment då rörmokaren ska in och spåra tappvattenrör i cellplasten.
Sen översta lagret, rörmokare in igen och lägga värmeslingor, sen armering.
Under hela denna tiden ser jag ett stort problem med regn - radonduken kommer ju täta så regnar det blir det bassäng i grunden, och både mittenlagret och översta lagret cellplast flyta upp.
Proffsen kanske gör att detta på två dagar och behöver inte tänka så mkt på regn men jag ser att detta kan ta mig minst två-tre veckor och ganska mkt regn kan hinna trilla ner i grunden.

Ser jag ett problem som egentligen inte är ett problem? (Förklara gärna)
Eller är det ett problem och enda lösningen är att bygga tak över hela plattan ??? (+200kvm)
Hallå!
Vem är leverantör av radonmattan? Vad säger monteringsanvisning?

Jag gjorde en liknande procedur med vår husgrund för ett tag sedan då vi har höga radonhalter i marken. Vi körde Haloproof RMS400 matta där vi först la en 1meters remsa under kantelementen som gick ca 20cm utanför kantelementen sen veks den upp över 1cellplastlagret och tejpades mot mattan. Detta gjorde att grunden kunde stå öppen, vattnet rann ut under kantelement.
Jag bifogar några bilder för bättre förståelse.
 
  • Blå presenning, två vita isoleringsblock, röranslutning, grusmark - byggarbetsplats material, utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isoleringsmaterial och en blå presenning på en byggarbetsplats, fotavtryck synliga på presenningen, ute i dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Swimming pool covered with blue tarp, surrounded by white deck, trees and grass visible.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Som synes på foto 1 så är det en tätningsmanschett där, det är vid genomgångarna för EL/vatten som ev radon pyser in
 
J Jojak91 skrev:
Hallå!
Vem är leverantör av radonmattan? Vad säger monteringsanvisning?

Jag gjorde en liknande procedur med vår husgrund för ett tag sedan då vi har höga radonhalter i marken. Vi körde Haloproof RMS400 matta där vi först la en 1meters remsa under kantelementen som gick ca 20cm utanför kantelementen sen veks den upp över 1cellplastlagret och tejpades mot mattan. Detta gjorde att grunden kunde stå öppen, vattnet rann ut under kantelement.
Jag bifogar några bilder för bättre förståelse.
Tjena,
Jo jag har läst om den matta/lösning du använt men först efter jag köpte min matta på markgrossen som inte läggs på detta sätt utan den läggs mellan cellplastlagren och viks upp i mitt fall över kantbalken (albabalk).
Försent att byta lösning då jag redan ställt balk och lagt ett lager cellplast.

Fått råd av en som jobbar med grunder att enda lösningen (förutom att täcka hela plattan) är att göra hål på några ställen mot balken för att vatten ska kunna dränera ut.
Givetvis på bekostnad att där kan gas också tränga in/upp i plattan. I mitt fall har jag dock väldigt låga halter radon (långt under gränsvärdena) i marken så borde inte vara ngt problem… hade t.o.m. kunnat strunta i radonduken helt men köpte det som extra försäkring.
 
J jonaserik skrev:
Som synes på foto 1 så är det en tätningsmanschett där, det är vid genomgångarna för EL/vatten som ev radon pyser in
Ja, mot genomföringar i plattan kommer jag täta, men kommer göra några hål i ytterkant mot albabalken för att kunna dränera ut om det regnar innan jag gjuter.
 
Står inför exakt samma dilemma. Så tipset är helt enkelt att göra hål här och var i plasten som ligger i kantbalken?
 
F Foggy84 skrev:
Tjena,
Jo jag har läst om den matta/lösning du använt men först efter jag köpte min matta på markgrossen som inte läggs på detta sätt utan den läggs mellan cellplastlagren och viks upp i mitt fall över kantbalken (albabalk).
Försent att byta lösning då jag redan ställt balk och lagt ett lager cellplast.

Fått råd av en som jobbar med grunder att enda lösningen (förutom att täcka hela plattan) är att göra hål på några ställen mot balken för att vatten ska kunna dränera ut.
Givetvis på bekostnad att där kan gas också tränga in/upp i plattan. I mitt fall har jag dock väldigt låga halter radon (långt under gränsvärdena) i marken så borde inte vara ngt problem… hade t.o.m. kunnat strunta i radonduken helt men köpte det som extra försäkring.
Låter ju som görbart att borra ett par hål som dränering om du har albabalk från sidan om inte annar, de går ju täta med fogmassa och putsa över sen. Det är väl de som är fördelen med att göra det själv, man kan kosta på det lite extra och lägga en matta som extra säkerhet, bättre det än att ha en radonsug gående sen.
 
O oswim skrev:
Står inför exakt samma dilemma. Så tipset är helt enkelt att göra hål här och var i plasten som ligger i kantbalken?
Så fick jag det förklarat för mig iaf av en som jobbat med grunder i 40 år… dvs hål i plasten i vecket upp mot kantbalken. Då kan regnvattnet rinna ner i grusbädden under cellplasten, och man har ju ändå dräneringsslang på utsidan balken runt om så är det större mängder vatten leds det bort via dräneringen.
”Nersidan” är ju att det givetvis kan läcka lite radon vid dessa punkter/hål… jag kan inget om radon men svårt att se att några små hål i radonduken precis i vägglivskanten ska göra att det läcker in mkt radon i kåken, den ska ju dessutom gå igenom 10-11cm betong.

Notera att jag gör detta med vetskap att jag redan gjort radonmätning i marken och har extremt låga nivåer. Hade jag haft hög radonhalt i marken (över gränsvärdena) hade jag kanske inte gått på detta upplägg… då hade jag nog tagit besväret att bygga en täcknings anordning över skiten så att det inte kommer ner ngt regn fram tills gjutardagen.
 
  • Gilla
oswim
  • Laddar…
Låter rimligt. Jag har liknande förutsättningar. Och du tänkte skippa att fästa andra lagtet cellplast för att inte göra hål i plastfilmen? Undrar lite hur det funkar… man vill ju gärna fästa så att allt ligger på plats.
 
O oswim skrev:
Låter rimligt. Jag har liknande förutsättningar. Och du tänkte skippa att fästa andra lagtet cellplast för att inte göra hål i plastfilmen? Undrar lite hur det funkar… man vill ju gärna fästa så att allt ligger på plats.
Haha, jag funderade om detta med cellplastspik och radonduk också…
Finns säkert någon raketforskare som kan läxa upp mig här då jag återigen är amatör, MEN… :)
I min bok förstår jag inte riktigt poängen med spiken, kanske för att översta lagret inte ska flyta upp, men tränger betongen ner i kanterna ner under nedersta lagret spelar det ju fan ingen roll att dom är ihopspikade.
Pratat med min gjutarfirma om detta problem med att jag inte vill punktera radonduken med spik.
Svaret var att dom gjutit massor med grunder utan spik, det är dock givetvis viktigt att man lagt cellplasten med tighta skarvar (och förskjutna skarvar mellan lagren) samt att man fogskummar eventuella springor överallt.
Är detta ordentligt gjort så går det utmärkt utan spik.
Rätt lagt, och erfarna gjutare = det går utmärkt!

Dåligt lagt, klumpiga gjutare = det kan bli katastrof om cellplasten lyfter.
 
  • Gilla
oswim
  • Laddar…
Ok. Låter bra. Man undrar ju också hur mkt det gör om man kör i några spik igenom plasten i ytterkant. Mängden gas borde ju ändå minska avsevärt. Men vad vet jag 🙃
 
  • Gilla
Foggy84
  • Laddar…
J Jojak91 skrev:
Hallå!
Vem är leverantör av radonmattan? Vad säger monteringsanvisning?

Jag gjorde en liknande procedur med vår husgrund för ett tag sedan då vi har höga radonhalter i marken. Vi körde Haloproof RMS400 matta där vi först la en 1meters remsa under kantelementen som gick ca 20cm utanför kantelementen sen veks den upp över 1cellplastlagret och tejpades mot mattan. Detta gjorde att grunden kunde stå öppen, vattnet rann ut under kantelement.
Jag bifogar några bilder för bättre förståelse.
Hej! Klarar duken att gå på när den ligger mot flisen?
 
A Almedals skrev:
Hej! Klarar duken att gå på när den ligger mot flisen?
Hej!
Ja, det skulle jag säga. Synade den 1m remsan rätt noga innan jag satte kantelementen. Den formar ju sig efter underlaget men ingen punktering. Resterande duk ligger ju mellan cellplastlager 1-2 sett nedifrån och har ingen kontakt med flisbädden.
 
Du ska inte göra hål i duken, skit i duken isåfall. Är en markgubbe som rekommenderade detta då dom inte har någon koll. Skulle du lämna lite hål i takpappen för det läcker ju bara in lite vatten lokalt?
Lite vatten gör ju ingen skada på varken cellplast eller albabalken bara suga ut innan gjutningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.