Är det möjligt att både få bidrag för radonsanering av länsstyrelsen och sedan göra ett ROT-avdrag?

Jag kan ju ringa länsstyrelsen iofs....... men detta forumet ger mig garanterat svar snabbare :)
 
Hemmakatten
Nej. har man utnyttjat ett bidrag kan man inte utnyttja ROT-avdraget också.
 
Tack!

Snabb uträkning....... arbete 13500:- + konsult 5200 = 18700/2 = 9350:- i ROT-avdrag.

Fick radonbidrag på 15000:- (arbete+material 37000:- + konsulten 5200 = 42500:- tot)

I mitt fall var radonbidraget bättre än ROT-avdraget.


Tack igen.
 
Har också funderat på detta med att kombinera radonbidraget med ett rot avdrag.

Har presic installerat ventilation pga Radon och vi har fått detta klart med länstyrelsen innan vi började med åtgärderna. Har inte exakt slut summa på jobbet än men ungefär så här ser det ut.

Material 35.000kr , Arbete 25.000kr = 60.000kr. radon bidraget blir 15000kr så det blir isåfall mest lönsamt att utnyttja detta än att få tillbaka 12.500kr på rot avdraget....

Ville bara kolla om du är helt säker på att dessa inte kan kombineras på något sätt.
Ska kolla runt lite på Skattemyndigheten och Länstyrelsens hemsida.
 
Så här står det på Länstyrelsen i Sthlms hemsida:

"Kombinera stöd med ROT-avdrag hos Skatteverket
Arbetet med lagstiftningen för ROT-avdrag pågår och beräknas vara klart under våren 2009. I dagsläget finns inget beslut taget om att eventuellt kombinera andra stöd med ROT-avdrag."

Jag ringde också och frågade Länstyrelsen och hon trodde nog att det skulle kunna kombineras på något sätt men att det inte var klart och hon hänvisade till Skatteverket.

Ett exempel en radon sanering:
30.000kr material + 30.000kr arbete = 60.000kr
15000kr radonbidrag. 45000kr kvar.
Arbetskostnaden som är kvar efter bidraget borde rimligtvis vara 30000kr-7500kr(halva radonbidraget i detta exempel då material och arbte kostar lika mycket) Kvar blir då 22500kr i arbetskostand. Rotavdrag på detta ger 11250kr tillbaka.

Slut notan skulle då bli 60.000kr - 15000kr (bidrag) - 11250kr (ROT) = 33750kr.

Provade ringa till Skatteverket och fick då svaret. " Proppen" släpps idag och sen tar det 90 dagar inna lagen kan träda i kraft. Hon hade dock ett informationsblad/arbetsblad angående detta. Där stod det ungefär "får man bidrag från annan myndighet ...så ska det beloppet inte räknas med vid rot avdraget...." Och det tolkar jag och skattehandläggaren på samma sätt dvs att bidrag och ROT avdrag ska kunna kombineras enl. mitt räkne exempel ovan.

Så vänta och se så kan du säkert också göra ROT avdrag på det som är kvar efter RADON bidraget!!!
 
Kanon! Ska hålla koll på detta! Tack!
 
Nanny Fine
Har hittat Skatteverkets yttrande till promemorian till lagen som är tänkt ska träda i kraft 30/6-09:
6 Försäkringsersättning eller bidrag från stat kommun eller landsting
I förslaget har reglerna om att skattereduktion inte kan medges för arbete för vilket försäkringsersättning eller bidrag eller annat stöd från stat, kommun eller ett landsting lämnats lyfts fram och tagits in i en egen paragraf. Av författningskommentaren till nuvarande reglering framgår att utgifter för arbete för vilket t.ex. bostadsanpassningsbidrag har lämnats inte kan ingå i underlaget för skattereduktion. Reglerna kommenteras även i prop. 2006/07:94 s. 44 där det anges att:

"Skattereduktion fås inte om försäkringsersättning som avser att täcka kostnader för hushållstjänster erhållits. Annat bidrag eller stöd som den enskilde fått och inte avser att täcka kostnader för hushållstjänster, exempelvis bostadsbidrag, stipendier för andra ändamål och liknande, begränsar självfallet inte möjligheten till skattereduktion."


De åtgärder som berättigar till skattereduktionen för ROT-arbeten kan även omfattas av andra statliga stöd och bidrag. Som exempel på sådana stöd kan nämnas

Konverteringsstöd från direktverkande elvärme i bostadshus (SFS 2005:1255)
Stödperiod: 1 januari 2006 - 31 december 2010. Stödunderlag: 30 % av material och arbetskostnader (för vissa åtgärder). Max 30 000 kronor per lägenhet


Stöd för installation av energieffektiva fönster eller biobränsleanordningar (SFS 2006:1587)
Stödperiod: 1 januari 2006 - 31 december 2008 Stödunderlag: 30 % på material och arbetskostnader som överstiger 10 000 kronor. Max 10 000/15 000 kronor stöd per småhus.


Radonbidrag till egnahem (1988:372)
Stödperiod: TillsvidareStödunderlag: 50 % av material och arbetskostnader, max 15 000 kronor per småhus.


Solvärmebidrag (SFS 2008:1247)
Stödperiod: TillsvidareStödunderlag: 2,50 kronor per beräknad årlig producerad kWh, max 7500 kronor per lägenhet.


Skatteverket har också nyligen lämnat remissvar på SOU 2008:25 och 2008:10 som handlar om statliga stöd till energibesparande åtgärder i bostadshus. Det är inte klart om stödet ska utgå i form av bidrag eller skattereduktion. Storleken på bidraget föreslogs till mellan 20 - 30 % och avser samtliga kostnader, dvs. både material och arbete.

De hushållstjänster som för närvarande ger rätt till skattereduktion omfattar i huvudsak arbetskostnad. Övriga kostnader som t.ex. för material och maskiner är ofta obetydliga och har ersättning eller bidrag lämnats avser denna ersättning normalt alltid kompensation för kostnader för arbetet. I och med att byggtjänster, inklusive vissa markarbeten, nu ska ge rätt till skattereduktion är det av största vikt att man i allmänmotiveringen och författningskommentaren till lagtexten klargör hur rätten till skattereduktion ska hanteras i de fall bidrag har betalats ut.

Skatteverket föreslår även att de ovannämnda begränsningarna kompletteras med att även andra skattereduktioner ska beaktas. Bestämmelserna kan utformas i enlighet med 2 §3 st . i den "gamla" ROT-lagstiftningen (SFS 2004:752) som förebild. Den föreslagna lagtexten i 67 kap 13 c § IL respektive 4 c § i lagen om skattereduktion för hushållsarbete, kan utformas enligt följande:

"Som hushållsarbete räknas inte det arbete....stöd lämnats från staten, en kommun eller ett landsting,
eller för vilket annan skattereduktion medgetts.
"

Alltså är det undantaget, således verkar det vara helt OK. Vänta tills efter 1/7 bara.......
 
Bra jobbat Nanny!

Det var som jag tolkade det på den lilla informationen jag inhämtade.;)
 
Nu har jag fått "facit". Om man sökte radonbidrag som vi på hela kostnaden för vårt ventilationsarbte som kostade oss ca 75.000kr så fick vi ett generellt bidrag på 15.000kr vilket vi fick utbetalt i aug 09. För att idag få Rot på det kvarvarande beloppet så ska radonbidraget man fått vara specificerat att endast gälla materialkostnaden. Dvs man ska bara ansöka om radonbidrag på materialkostanden hos länsstyrelsen. Detta fick de på länstyrelen reda på först i augusti 09. Vi förlorar därför ca 15000kr på ett rot avdrag vi inte kan göra för att myndigheterna inte visste hur rot avdraget skulle fungera då vi sökte om radonbidrag :(. Jag pratade med länstyrelsen igår och de sa att eftersom vi redan fått bidraget så är det kört. Det gick inte att göra någon ändring eller tillägg i det beslut de fattat om att betala ut 15.000kr till oss.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.