Är det någon som har erfarenhet av radonavskiljaren WaterSteril från LFS? Den hette tydligen VR O3 tidigare.

Vi borde nog göra något åt radon i vattnet hemma, men jag har ingen lust att spendera 30 000 kr på en Radonett, och sen ytterligare några tusenlappar per år i driftkostnader.

Den här använder tydligen en UV-lampa som kostar ca 1000 kr och håller ca 1-3 år. Annars drar den 45 W. Idén är att man sänker ner en luftsten kopplad till en luftpump i borrhålet och på så sätt luftar man av vattnet redan där. Undrar vad som skulle hända om man bara gjorde just det, utan UV-lampa etc.? Måste nog läsa på lite.

Jag tycker i alla fall att det låter bra, men jag har ännu inte hört eller läst om någon som har testat den hemma.
 
Du är inne på rätt spår. Du måste syresätta vattnet ordentligt, helst i en öppen behållare (100-200l kärl), för att sedan ventilera bort. Efteråt transporterar du upp det i din hydrofor/hydropress.
Bör inte kosta mer än 10 000kr
 
UV-lampan kan knappast ha något med radonet att göra. Borde vara för att få bort bakterier. Måste man inte också ha någon typ av forcerad ventilation (fläkt) vid toppen av borrhålet för att få ut radongasen?
 
  • Gilla
mogge_73
  • Laddar…
Jag antar att man inte behöver någon fläkt när man blåser ner luft och sen fångar upp gserna vid ytan. Det borde bli ett övertryck som man kan leda ut ur brunnen med en slang.

Fortfarande ingen som har erfarenhet av WaterSteril?
 
uv-röret i filtret är för att producera ozon.
du kan egentligen köra med vanlig luft ner i borran men då ozon är väldigt mycket mer oxiderande ökas effektiviteten för att ta ditt radon. Som bieffekt så fäller du ut all form av mangan,järn, humus samt tar död på koliforma bakterier.
Vill du så ventilerar du ut överskott genom en enkel behållare av mangandioxid, det bryter ner ozonet till syre.
Har du några andra bekymmer med ditt vatten?
 
Nej alla andra värden är helt ok, så det känns lite onödigt att betala för alla de andra effekterna. Men det kanske är så att avluftningen i sig skapar andra problem så att man då också behöver de andra filtereffekterna(?).
 
har du ett pumphus där en luftningstank får plats er jag hellre det systemet än att börja lufta hela din brunn.
Är ditt vatten så rent från metaller så räcker det med ordentlig luftning via ex öppet kärl med microniser innan för att sedan pumpa vidare till en hydrofor. Det kostar dig betydligt mindre. Det blir helmekaniskt styrt genom nivåvippor och tryckvakter.
 
Vet du om det finns någon bra beskrivning på ett sånt system?
 
Har du en borrad brun ? har en kompis som hade problem med sitt vatten det luktade illa, han borrrade ett 2 mm hål i slangen ca 2 dm ovanför vattenlinjen och på så sätt syresättte vattnet.
 
Ja, jo borrad brunn. Och isolerat kring borrhålet så att inte smältvatten kan rinna ner på våren.

Jag känner mig ändå inte alltför äventyrlig med dricksvatten-experiment även om jag nog kan tänka mig en hemmabyggd lösning. Fast det ska nog vara något väl beskrivet, och testat av mer än en person :)
 
Han har hjälpt flera med bra resultat skulle jag sagt, det tar max 1 t. och fixa . så det kan vara en enkel lösning och kostar inget
 
Det hänger på hur mycket radon du har i vattnet om den enklare lösningen ovan hjälper för att syresätta vattnet. Den lösningen är främst vanlig för att ta gaser som svavel.
Ska se om jag kan ordna en enklare beskrivning på principen jag beskrev, ikväll
 
L lubbe75 skrev:
Är det någon som har erfarenhet av radonavskiljaren WaterSteril från LFS? Den hette tydligen VR O3 tidigare.

Vi borde nog göra något åt radon i vattnet hemma, men jag har ingen lust att spendera 30 000 kr på en Radonett, och sen ytterligare några tusenlappar per år i driftkostnader.

Den här använder tydligen en UV-lampa som kostar ca 1000 kr och håller ca 1-3 år. Annars drar den 45 W. Idén är att man sänker ner en luftsten kopplad till en luftpump i borrhålet och på så sätt luftar man av vattnet redan där. Undrar vad som skulle hända om man bara gjorde just det, utan UV-lampa etc.? Måste nog läsa på lite.

Jag tycker i alla fall att det låter bra, men jag har ännu inte hört eller läst om någon som har testat den hemma.
Måste fråga, köpte du watersteril? Och isåfall funkar den bra?
L lubbe75 skrev:
Är det någon som har erfarenhet av radonavskiljaren WaterSteril från LFS? Den hette tydligen VR O3 tidigare.

Vi borde nog göra något åt radon i vattnet hemma, men jag har ingen lust att spendera 30 000 kr på en Radonett, och sen ytterligare några tusenlappar per år i driftkostnader.

Den här använder tydligen en UV-lampa som kostar ca 1000 kr och håller ca 1-3 år. Annars drar den 45 W. Idén är att man sänker ner en luftsten kopplad till en luftpump i borrhålet och på så sätt luftar man av vattnet redan där. Undrar vad som skulle hända om man bara gjorde just det, utan UV-lampa etc.? Måste nog läsa på lite.

Jag tycker i alla fall att det låter bra, men jag har ännu inte hört eller läst om någon som har testat den hemma.
 
K kentakofot skrev:
Måste fråga, köpte du watersteril? Och isåfall funkar den bra?
Nej tyvärr, jag har inte köpt den så jag har ingen erfarenhet av den heller. Jag blev helt enkelt avrådd att köpa den när jag pratade med en rörmokare om att installera en. Enligt honom så skulle systemet snabbt samma igen pga utfällningar i vattnet. Tror att det var järn det handlade om.

Så vi har fortfarande inte gjort något åt radonet i vattnet. Även om det inte är några dramatiska nivåer så finns den där gnagande känslan kvar av att man borde göra något.

Fortsätt gärna posta erfarenheter här.
 
Tittar på samma lösning själv för Radon, Mangan, Järn. Oroar mig också för långsiktiga effekterna av att fälla ut detta i borrhålet med tanke på ackumulering & slambildning.
Får återkomma ifall det skulle bli detta men letar också erfarenheter från andra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.