Jag håller på att renovera lite.
Jag har i min tvättstuga funnit att väggarna är gjorda av någon slags gasbetong.
Det är byggt 1965 och jag undrar om det är något farligt, strålande.
jag bifogar en bild på stenen.
Tacksam för jättesnabbt svar då jag måste mura på ett varv.
Färgen är lite svagt blåaktig, syns dåligt på fotot.
 
  • DSC01637.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det är helt klart sk. blå lättbetong - som avger Radongas.
Finns från lite olika tillverkare och graden av radonavgivning varierar, detta kan man
kolla med en gammamätare (en slags Geigerräknare).
Vore jag du så skulle jag nog byta ut den om möjligt till något hälsovänligare material.
 
Är det bara de väggarna i tvättstugan som har blåbetong i sig så är det ingen fara, det är först när hela eller stora delar av huset består av blåbetong som det kan komma upp i farliga värden. Du kan läsa mer här.
 
Jag rev ner väggarna. Så det blir träreglar istället nu!
 
jon_h skrev:
Är det bara de väggarna i tvättstugan som har blåbetong i sig så är det ingen fara, det är först när hela eller stora delar av huset består av blåbetong som det kan komma upp i farliga värden. Du kan läsa mer här.
Nu skapar du expressenlöpsedlar jon :)

FArligt är inte ordet direkt:


"Den som genomsnittligt under ett helt år exponeras för en gammastrålning av 0,20 mikrosievert per timme erhåller en stråldos av 1 millisievert. Den som uppehåller sig 80 procent av året i ett rum med 1,2 mikrosievert per timme får således en stråldos på 5 millisievert. Risken vid denna dos är så pass låg att ansvariga myndigheter då frågan om gammastrålning i blåbetonghus bereddes i Radonutredningen 1979 inte fann skäl till restriktioner för boende. Däremot har myndigheterna för att förhindra att nya byggnader uppförs av material med hög gammastrålning bestämt att gränsvärdet för högsta tillåtna gammastrålning i nya byggnader i rum där personer vistas mer än tillfälligt skall vara 0,3 mikrosievert per timme (Boverkets Byggregler BFS 2006:12, BBR 12"

Helt ofarligt är snarare ordet, men om man ändå är orolig så kan man i möjligaste mån ta bort det :)

/K
 
Du har rätt, det var inte det bästa ordvalet.
 
Du missar dock helt det som är det potentiellt alvarliga ur risksynpunkt med blå lättbetong...
Nämligen att den förutom ovan nämda gammastrålning, avger Radongas. Det är Radongasens sönderfallsprodukter, de sk radondöttrarna, som är det som är den största faran ur hälsosynpunkt.
Den måste i förekommande fall, mätas med separat mätmetod.


klaskarlsson skrev:
Nu skapar du expressenlöpsedlar jon :)

FArligt är inte ordet direkt:


"Den som genomsnittligt under ett helt år exponeras för en gammastrålning av 0,20 mikrosievert per timme erhåller en stråldos av 1 millisievert. Den som uppehåller sig 80 procent av året i ett rum med 1,2 mikrosievert per timme får således en stråldos på 5 millisievert. Risken vid denna dos är så pass låg att ansvariga myndigheter då frågan om gammastrålning i blåbetonghus bereddes i Radonutredningen 1979 inte fann skäl till restriktioner för boende. Däremot har myndigheterna för att förhindra att nya byggnader uppförs av material med hög gammastrålning bestämt att gränsvärdet för högsta tillåtna gammastrålning i nya byggnader i rum där personer vistas mer än tillfälligt skall vara 0,3 mikrosievert per timme (Boverkets Byggregler BFS 2006:12, BBR 12"

Helt ofarligt är snarare ordet, men om man ändå är orolig så kan man i möjligaste mån ta bort det :)

/K
 
Humulus skrev:
Du missar dock helt det som är det potentiellt alvarliga ur risksynpunkt med blå lättbetong...
Nämligen att den förutom ovan nämda gammastrålning, avger Radongas. Det är Radongasens sönderfallsprodukter, de sk radondöttrarna, som är det som är den största faran ur hälsosynpunkt.
Den måste i förekommande fall, mätas med separat mätmetod.
Det är sant. Och här skall man ju göra en mätning om man är orolig och se om man ligger under eller över 200 bq/m3
För att åtgärda radongas är det ju dock i första hand ventilation som gäller. Dvs frånluft är ett bra sätt tex. Man kan också undvika att borra alltför många hål i blåbetongväggar pss hålla tapet eller färglager intakt och minska radongasavgången.

Men fortfarande är det så att den officiella rekommendationen för hus med blåbetong är att byta om man ändå skall göra ingrepp, men man behöver inte byta för strålningsriskens skull eftersom strålningsrisken inte är farligt förhöjd. Och när det gäller radon skall man göra en mätning. Radon kommer ju från fler källor än blåbetong, markradon tex är ju ännu vanligare så en mätning är nog bra i.v.f.

/K
 
min källare som är sutteräng är byggd med sådan sten, byggt 66. kollade med geigermätare, inte för höga värden men gjorde ändå en radonmätning med dosor. låg på ca 80-100.men som dom sagt tidigare är det nog markradonet som är värst. om inte hela huset e byggt i blåbetong
 
Blåbetongen tillverkades på flera olika platser och med material från olika håll med påföljd att innehållet av det Uranbärande alunskiffret kan variera med så mycket som en faktor 5 (från ca: 20uSv - 100uSv).
Dina värden indikerar att du nog inte har så värst mycket markradon och inte heller någon av de "värre" sorterna av blåbetong!
Kommer du ihåg vilka gammavärden du fick? (rumsmitt eller vid vägg).


Lmob skrev:
min källare som är sutteräng är byggd med sådan sten, byggt 66. kollade med geigermätare, inte för höga värden men gjorde ändå en radonmätning med dosor. låg på ca 80-100.men som dom sagt tidigare är det nog markradonet som är värst. om inte hela huset e byggt i blåbetong
 
tror det var runt 18 vid alla ytterväggar,dom är isolerade med 5 cm blåbetong. en innervägg fick jag 30 men den är borta nu pga oljeläcka. jag radonmätte efter bytet av vägg. man skulle mäta ca 20 cm från väggen.
det var ju bara digitalmätare ingen remsa eller så, därav kommer jag inte ihåg exact
 
18 låter ju som bland dom minst gammaavgivande materialen, det är ju bra! Det förklarar också dina relativt låga värden av radon.
Lite undrande till att mätningen gjordes 20cm från vägg, SSI:s metodbeskrivning anger dikt an mot väggen och helst mittpå densamma. Dessutom att man tar ett värde mitt i rummet (rumsmitt).
Vi mäter också normalt med vanliga handhållna instrument utan remsa eller anslutning till PC.


Lmob skrev:
tror det var runt 18 vid alla ytterväggar,dom är isolerade med 5 cm blåbetong. en innervägg fick jag 30 men den är borta nu pga oljeläcka. jag radonmätte efter bytet av vägg. man skulle mäta ca 20 cm från väggen.
det var ju bara digitalmätare ingen remsa eller så, därav kommer jag inte ihåg exact
 
Är man inte rökare eller passiv rökare finns det ingen större anledning att hetsa upp sig. SSI konstaterar i strålskyddsnytt 1/2001 att:
"Den grupp av fallen som varit utsatta för miljötobaksrök i hemmet syntes svara för hela riskökningen, medan de som inte varit utsatta för miljötobaksrök inte uppvisade någon riskökning med ökande radonkoncentration."
Tittar man på diagrammen på SSI sida är det en betydande risk för rökare/passiva rökare men för personer som aldrig utsätts för rök är riskökningen ytterst liten/ej påvisbar. Nu bor jag förvisso själv i ett blåbetonghus med förhöjda värden, gick från 540 bq till 100 bq i och med installation av FTX-ventilation. Vi valde att radonsanera för säkerhets skull men jag är ganska övertygad om att det inte är nödvändigt ur hälsosynpunkt, dock var det värt det ur ventilationssynpunkt.

/UoC
 
Humulus skrev:
Du missar dock helt det som är det potentiellt alvarliga ur risksynpunkt med blå lättbetong...
Nämligen att den förutom ovan nämda gammastrålning, avger Radongas. Det är Radongasens sönderfallsprodukter, de sk radondöttrarna, som är det som är den största faran ur hälsosynpunkt.
Den måste i förekommande fall, mätas med separat mätmetod.
Komplett löjligt att "byta ut en vägg" i lättbetong pga radon.
De hus som har högst radonhalt är i 99.9% av fallen inte lättbetonghus utan helt vanliga trähus med torpargrund/krypgrund. Där kan du komma upp i 5000 -6000 bequerel utan att folk ens bryr sig om att mäta för "det är ju ett trähus".
Markradon ger mångdubbelt högre värden än radon från byggnadsmaterialet.
Radongas från byggnadsmaterialet ventileras ut genom luftombyte och blir då väldigt lågt.
Ett FtX aggregat tar vara på värmen och ger ett avsevärt förbättrat inomhusklimat.
 
Vi har blåbetongväggar i ett utrymme och jag mätte och det var under 100Bq.(3 månaders mätning) Tror det var 40... och då hade vi väldigt dålig ventilation.. vilket nu efteråt har förbättrats! Så gör en mätning för att undersöka om blåbetongen avger mycket strålning eller ej.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.