T
Har en amerikansk radonmätare som uppdaterar sig själv 1 gång i tim.
Startade upp en luftavfuktare i källaren förra veckan då det blev över 80% fukt pga det varma vädret, bara 6 tim efter började radonhalterna stiga och jag kan sammanfatta att radonvärdet går upp c:a 70% med en aktiv luftavfuktning, där inget annars gjorts åt själva ventilationen under själva avfuktningen. Någon annan som har samma erfarenhet ?

Jag misstänker att den ökade fuktomsättningen med maskinen också "drar ur" radonet ur bottenplattan snabbare.
 
Det är mycket troligt. Radon har en viss löslighet i vatten, i ditt fall i fukten i plattan.
Med avfuktning ökar fukttransporten från platten till luften, då avdunstningen ökar när den relativa luftfuktigheten minskas i rummet. Då frisätts också mera radon.
Att radon är lösligt i vatten framgår också av problematiken med radon i vattnet från vissa djupborrade brunnar.

Du kan alltid använda radonet som spårgas, och konstatera att då radonhalten ökar 70% med avfuktning ökar också utdraget av vatten ur plattan med 70%.
 
Det kan också bero på om själva mätaren mäter radon eller radondotterhalt. Om jag har fattat rätt så är radondöttrarna radioaktiva och därför lätta att mäta. De är också känsliga för damm, dvs de följer med damm. Om det är en dammig miljö så är det högre radondotterhalt, då borde även det motsatta gälla, alltså låg dammnivå (ev pga hög luftfuktighet? ;-) ) borde då ge låg radondotterhalt. Detta gäller mätare som samlar in radondöttrar med hjälp av ett elektriskt fält.
 
Vad har du för typ av golv i källaren?

Har för mig att golvfärg skall minska radonhalten om den kommer från plattan.
 
T
Bottenplatta i original-betong, gjuten 1933, med ett par lager gammal färg som är någorlunda fräsch-förmodligen målad med oljefärg senast på 80-talet. Väggarna är grova granitblock ytterst-sen någon typ av svart ytong+ några lager gjuten cement.
 
Hmm...
Jag betvivlar sambandet mellan den lägre luftfuktigheten och den högre Radonhalten.
Du skriver inte vilken mätare det är och inte heller vilka värden som det gått från (var det höga värden eller rel. låga?). Viktigt i sammanhanget är också hur länge mätaren varit igång, eftersom dom brukar ge ett medelvärde över dom sista 14 dagarna, eller om mätaren varit igång kortare tid, medelvärde för dom dagar den varit igång.
Det betyder att en kraftig förändring kan komma från mätperiodens början likväl.

Mätarna mäter radongas och inte radondöttrar.
Det man skulle kunna tänka sig är annars att avfuktaren ökar luftcirkulationen i rummet på ett sådant sätt att radongashalten ökar pga detta, men som sagt, luftfuktigheten tror jag inte på. (Vilka värden gick den rel fuktigheten ned till?)
 
T
Luftfuktighet från 83 > 52% på 4 tim/ mätpunkt 1m över golv, utrymme c:a 18m2
Drifttid 2 månader långmätning samt 2 v kortmätning med samma resultat
Bottenplatta i cement mot granitberg, byggår 1933
Radonmätare är Safety Siren 3.0, uppdaterar sig var 4:e tim (inte varje tim-fel av mig).
(du får konvertera pCi/L till Bq).

Specifications:
Sensor: Ionization Chamber
Full scale reading: 999.9
Short term: Average radon reading over past 7 days.
Long term: Average radon reading from time of last reset. Maximum sampling time of 5 years. Detector automatically resets after 5 years of accumulated radon data.
Audible Alarm: 85db at 10cm. Beeps every hour if short or long term radon levels are 4pCi/L or greater. May be muted by user.
Accuracy: +/- 20% pCi/L
NO Rounding: NOW DISPLAYS TO THE TENTH.
Averaging Freqency: Levels will be updated on the display every hour.
Continuous Monitoring: Display updated hourly.
Lock Tab: Screw through tab; detector is tamper proof.
Operating Environment: 0° C (32° F) to 70° C (158° F)
Storage Environment: -20° C (-4° F) to 85° C (185° F)
Dimensions: 4.7" x 3.1" x 2.1"
Power Source:
Input: 120v AC/60Hz at 9 Watts
Output: 18v DC/200mA
Sensor Voltage:250VDC
Weight: 8 ounces
Each Pro 3 radon detector has a final accuracy test by testing against a high end SUN nuclear radon unit.
Note: The Pro 3 Radon Monitor requires a 48 hours sampling of air before first accurate reading is displayed.
EVALUATED BY THE US EPA. Evaluated?by US EPA and meets performance criteria?for the continuous radon?protocol.?
 
Nej, du hade rätt från början: den ger nya medelvärden 1 gång per timme. Mätperioden är 1 vecka och det i princip borde vara omöjligt med en 70% höjning på den korta tiden...Något är skummt!
Vad hade du för pCi från början? och hade värdena varit stabila dagarna innan du kopplade in avfuktaren?
Man kan iofs tänka sig att så hög luftfuktighet som 83% gör att mätaren inte fungerar som den ska och att det möjligen kan vara en del i svaret.
 
Gjorde ett test i helgen med hjälp av avfuktare och Radonmätare, men jag kunde inte få något signifikant resultat som skulle bekräfta din tes :-?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.