Hej alla!

Vi har köpt ett hus och gjorde en korttidsmätning av radonet (10 dagar). Anledningen till den var att de gamla uppmätta radonvärdena låg relativt högt, 527 i källare, innan huset dränerades 2007. Därefter har ingen mätning gjorts - förrän nu. Denna nya korttidsmätning vi nu gjorde gav resultatet på högst 110Bq (källare) och ordentligt lågt i boendeplan (minns ej exakt, dock tvåsiffrigt). Då blir man ju liksom glad!

Vi trodde att vi skulle få köra igång en ordentlig sanering här, men eftersom värdet nu blev så lågt...alltså...hur tolkar man det ur saneringssynpunkt? Jag vet att det kan variera upp till +50 % på en korttidsmätning, men i det fallet hamnar vi ju ändå på bara 165Bq, dvs en del under 200Bq-gränsen. Har stor respekt för radon, absolut, men hur spattig ska man vara?

Ligger gränsvärdet på motsvarande 200spatt/m3, eller hur är det egentligen? :D

Men varför har jag så bråttom att lösa detta då? Jo, det ska anläggas musikproduktionslokaler där jag kommer vistas i princip jämt, men jag har egentligen inte möjlighet att vänta på en långtidsmätning och komma igång med bygget först 2010. Musikproduktion är mitt jobb och att "ta ledigt" så lång tid blir marigt.

Så: Är det "värt" att ta dit en snubbe som mäter och grejar? Ska man ändå gå vidare med sanering, trots det låga värdet? Vad skulle ni ha gjort här?

Reflektioner emottages oroväckande tacksamt!

Mvh Fermata!
 
Röker du/ni som ska vistas där? Annars tycker jag att du utan problem kan simma lugnt. Om du läser lite statistik på radoneffekter så ser du att risken att drabbas av lungcancer "ägs" i princip helt av rökare. Det är kombinationen rökning/radon som potentierar faran med radon. Röken bär radonpartiklarna ner i de finaste delarna av lungorna där de har möjlighet att göra skada. Jag skulle ha gjort inget.. :D
 
Anmärkning: En kortidsmätning på en vecka kan variera med flera hundra procent (inte bara 50%).
Ett beslut om att sanera bör INTE tas på en korttismätning utan på en långtidsmätning!
 
S
Jag skulle inte göra något, som rebackaf skrev så är radon egentligen inte speciellt farligt, finns många värre saker. Förmodligen värre att bo på hornsgatan i stockholm än att bo i en kåk med radon. Om du inte röker så behöver du inte oroa dig... Om du röker bör du ändå sluta, rökningen i sig är en så stor hälsorisk att radonet hamnar lite i skymundan riskmässigt.
Finns det något som hindrar dig från att sätta upp ett ventilationsrör i din studio om något år ifall en långtidsmätning skulle visa att du har mycket radon?
Annars skulle jag vänta till i höst och göra en långtidsmätning för att sedan ta ställning efter det.
Även om du har en radonkåk så kommer du förmodligen ha under gränsvärdet på sommaren eftersom man vädrar så mycket då. Alltså riskfritt att vänta till hösten oavsett
 
Att värdera hälsorisken av Radon är inte lätt. De undersökningar som finns är behäftade med osäkerhetsfaktorer i ganska hög grad. Den värdering (och därav följande gränsvärden) som SSM har där man antar att Radon leder till ca 500 dödsfall i Sverige/år är på flera sätt en gissning, men det kan ju vara både mindre och högre. Att rökning är en starkt potentierande faktor är en av de få saker som man ganska säkert vet. Dock så kan man med hög säkerhet anta att även en viss mängd individer drabbas av cancer pga Radon, utan att vara rökare.
Huruvida man vill ta risken eller minimera den är (än så länge) upp till var och en i småhus.

Dock så bör man även väga in den ekonomiska risken. Det kommer att bli tvingande med genomförd Radonmätning i samband med försäljning och man kan på goda grunder anta att värden över gränsvärdet (och kanske straxt därunder) kommer att påverka priset och attraktiviteten vid framtida försäljning.
En genomförd sanering kan alltså löna sig även rent ekonomiskt.
 
Jag skulle inte gjort någonting, om du ändå känner att du vill få ytterligare ett besked så gör en korttidsmätning till på en annan årstid, om den första gjordes på vintern så gör en till nu på sommaren. Får du ett lågt värde då också så kan man med ganska stor sannolikhet säga att värdena är representativa. Men, som redan skrivits, om du röker så sluta med det. Partiklarna i tobaksrök är nämligen idealiska för radondöttrar att klänga sig fast vid, dessutom är ju rökningen cancerframkallande i sig självt.

Kjell
 
Hej och tack snälla för alla svar!

Vad bra det är med forum - man kan få lite "tyck och tänk" som stöd i sitt resonemang och samtidigt är det lite som digital flaskpost! :) Kul att min flaska kom fram!

Jag har läst igenom svaren noga, suttit och reflekterat osv.
Jag erkänner: jag blir skraj av radon och Humulus inlägg som jag har sett poppa upp i samtliga trådar om radon är svårt att bortse ifrån. Självklart tänker jag samtidigt som flera andra respondenter: 110? Det är ju lugnt?

Det jag undrar är: varför finns det två mätmetoder; kort och lång?
När jag frågade en radonsanerare huruvida en korttidsmätning räcker som underlag för sanering så blev svaret att "Ja, om du tänkt nyttja ROT-avdraget. Men ska du sikta in dig på radonbidrag från kommunen så krävs långtidsmätning." Då uppfattar man ju lång- respektive korttidsmätning som något som snarare har med vilken av två kostnadslättnader man har tänkt tillämpa mer än det har att göra med själva radonhalten. :confused:

Tittar man på svaren jag får här så blir det liiite lättare att förstå vidden av det, men samtidigt säger en del "jah, röker du inte så är det ju lugnt" och en annan "Ett beslut om att sanera bör INTE tas på en korttismätning utan på en långtidsmätning!" Och visst är det såhär: det första VILL jag höra, men det senare är förmodligen klokast. Varför? Jo, för att jag röker - dessutom finns det andra som röker och som kanske kommer vistas i studion, om än inte lika ofta och länge. Så jag ger mig. Naturligtvis sätter jag upp en "Ej Rökning"-skylt och fimpar för gott. Studio eller röka? STUDION såklart!

Men...snusa kan jag väl få göra iallafall? Hörni? Bara lite snälla? :(

En studio byggs som ett rum-i-rummet där det inre rummet (studion) är HELT isolerat från själva källaren med ca 10cm luftspalt, medan studion byggs med dubbla gipslager och blir 99,9 % lufttät. (99,9 % just för att man förmodligen inte kan täta 100 %). Ofantliga mängder tätmassa går det åt i varje skarv och glipa vartefter man bygger och studion (det inre rummet) kommer att ha helt egen ventilation som går ut i friska luften. Så att sanera själva källaren "separat" i efterhand torde inte vara ogörligt, om man nu inte behöver kunna gå runt i själva källaren. Ytskikten i det källarrum där bygget är tänkt är i extremt gott skick, inga sprickor eller så överhuvudtaget. Rörinfattningar är jag dock osäker på.

Kan man inte scanna av radonläckage för hand då? Som man gör med byggradon?

Varför inte testa en gång till på annan årstid, skrev mlkjhr. Ja, så har jag också tänkt! Planeringen av bygget kommer ta lång tid, så under den tiden kan jag ju mäta (stängda fönster, jag vet) och se vad jag hamnar på. Om det funkar att göra så för att fejka ett årsmedelvärde, vill säga? Det vore ju kanon.

Mvh
fermata
 
Enda sättet att få ett helt korrekt årsmedelvärde är att mäta hela året, då är det spårfilmsdosor som gäller, ganska billigt men det tar ju tid. Den kritiske kommer då att hävda att det ena året inte behöver likna det andra.

Du slutar röka, grattis, det bästa beslutet du tagit, jag hade som sagt nöjt mig med det och slutat oroa mig. Javisst får du snusa, jag gör av med en dosa om dagen, jobbar i en gruva där radonhalterna är BETYDLIGT högre än dina 110 och jag är inte ett dugg orolig. Har dessutom jobbat med just radonmätningar i 3 år så lite kläm på det har jag även om ämnet är komplext.
 
Tackar för svar - igen!

@ Kjell a.k.a. mlkjhr: Oj, du jobbar i gruva!? (Vad är gränsvärdet där, tro?) :eek:

Ang. min korttidsmätning: den gjordes enligt föreskrift före 10 april och firman jag fick dosorna ifrån svarade:
"Du kan känna dig säker tills vidare. Dock bör du göra en långtidsmätning med början tidigast 1/10-2009."
Säger en fackman som säljer radonsanering, alltså.

Hur görs en sanering? Om jag bygger och att det sedan visar sig att jag bör sanera (smalrör?) - måste jag då nödvändigtvis riva hela sk**en, eller går det ändå? Har läst att man borrar innifrån, men att man också kan göra det utifrån och gå ner den vägen under huset? Stämmer det?

Sen, om en korttidsmätning nu verkligen är blaha-blaha och att det i realiteten kan variera flera hundra procent; varför tipsas det då titt som tätt att man gör en sådan innan man köper ett hus? :confused:

Mvh fermata
 
Gränsvärdet i gruvor finns bara som årsdos och den är 2,5 MBqh (Megabequereltimmar) vilket motsvarar 1500 Bq/m3 vid 1600 timmars årsarbetstid. Detta skulle du då uppnå i ditt hem om du vistas där 24 timmar per dygn och halten är 500 Bq/m3.

Kjell
 
Lät inte bra det där att jag "Poppar upp i alla trådar om Radon"...får sluta med det ...

Ang skillnad med korttids - och långtidsmätning: Det är i princip samma sorts mätning, rent tekniskt, med den skillnaden att den "långa" pågår längre.
Anledningen till att långtidsmätningen är "bättre" och är godkänd för bidrag, är att man får ett mer rättvisande MEDELvärde ju längre mätningen pågår.
Det är nämligen så att radongashalten i en fastighet varierar kraftigt med tiden. Det kan vara 100Bq vid ett tillfälle och kanske 350Bq ett annat. Det varierar pga många faktorer, bla, vind, lufttryck, temperatur (ute/inne), vädring mm.

Anledningen till att man trots detta ofta gör en kortidsmätning vid överlåtelse (om det inte finns en färsk långtidsmätning), är snarast att en kortidsmätning är bättre än ingen mätning alls...

Hur man gör en sanering beror på orsaken till det förhöjda värdet. Vid markradon så är det vanligaste att man tätar mot inläckage, tillser att frisk luft kan komma in (tex nya ventiler) och ibland en radonsug.

Normalt sett så borde det inte vara något problem att utföra saneringen senare (alltså efter din ombyggnad).

Ang. hur man värderar hälsorisken och om man väljer att sanera eller ej så är det ju ett beslut som ingen annan kan ta ;)
Tycker nog att du kan gå vidare med din ombyggnad, mäta i höst och på grundval av långtidsvärdet kan du besluta senare om hur du vill göra! (Det förefaller ju inte heller vara några astronomiska värden hur som helst.
Att sluta röka är ju alltid bra! Brukar dock inte vara lätt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.