Vi har hittat en tomt efter att precis blivit blåsta på vårt drömhus.

Suttit o planerat o gick nu in på radonkarta med beqerel. Där ligger tomten precis vid rött område men tomten är gul vilket verkar vara något lägre.
Jag är uppvuxen i blå betong o kommer aldrig utsätta barnen för detta. Kan man få efter detta har granntomten rött o vi gult eller måste man testa mer geologiskt?
Hur enkelt är det att få bort markradon i nybyggt hus på betongplatta? Vill inte ha massa ftx system mm .
 
G
Markradon är inte svårt eller speciellt dyrt att tabort om man bygger ett nytt hus med platta.

Enkelt sagt så sätts en speciell matta under plattan, och ventilationsrör som sedan går upp genom plattan och huset upp på taket. Tror att man bygger så nästan som standard idag, Den extra kostnaden är minimal och försäkrar att inte få in radon i huset.

Däremot bör ni tänk till om tomten kräver eget vatten från borrad brunn? Är det radon i marken? kommer ni garantera även ha radon i vattnet. Det är en kostsam historia att göra det radonfritt med filter som luftar vattnet. Dyrt, tar plats och är inte heller helt underhållsfritt. En sak som bara måste fungera år ut och år in.
 
E Ellinor Hellquist80 skrev:
Vi har hittat en tomt efter att precis blivit blåsta på vårt drömhus.

Suttit o planerat o gick nu in på radonkarta med beqerel. Där ligger tomten precis vid rött område men tomten är gul vilket verkar vara något lägre.
Jag är uppvuxen i blå betong o kommer aldrig utsätta barnen för detta. Kan man få efter detta har granntomten rött o vi gult eller måste man testa mer geologiskt?
Hur enkelt är det att få bort markradon i nybyggt hus på betongplatta? Vill inte ha massa ftx system mm .
G Gandalfen skrev:
Markradon är inte svårt eller speciellt dyrt att tabort om man bygger ett nytt hus med platta.

Enkelt sagt så sätts en speciell matta under plattan, och ventilationsrör som sedan går upp genom plattan och huset upp på taket. Bygger man på risk mark? Så bygger man nog alltid så idag. Tror även att man bygger så nästan som standard idag, Då den extra kostnaden är minimal och försäkrar att det få in radon.

Däremot bör ni tänk till om tomten kräver eget vatten från borrad brunn? Är det radon i marken har ni garanterat det i vattnet från brunnen också. Det är en kostsam historia att göra det radonfritt. Det är ett större problem än att radonsäkra ett nytt hus på radonmark.
Det är kommunalt vatten men kan inte det också innehånla radon då? Läste i en tråd här att man inte ska låta barnen ligga på en filt med näsan nära marken på tomten om det är högrisk? Är det såpass farligt? Gult är det precis intill tomten o illrött på granntomten så det känns ju sådär. Den är svindyr o har inte blivit såld på ett år men det kanske är svårsålt just pp sådan mark?
 
G
E Ellinor Hellquist80 skrev:
Det är kommunalt vatten men kan inte det också innehånla radon då? Läste i en tråd här att man inte ska låta barnen ligga på en filt med näsan nära marken på tomten om det är högrisk? Är det såpass farligt? Gult är det precis intill tomten o illrött på granntomten så det känns ju sådär. Den är svindyr o har inte blivit såld på ett år men det kanske är svårsålt just pp sådan mark?
Radon är en väldigt lättflyktig "gas". Har för mig att den är till och med är ännu mer lättflyktig än koldioxid. Ungarna kan med säkerhet ligga och lukta på gräset hela sommaren utan problem eller skadas.

Kommunalt vatten är bra, då borde det inte var några bekymmer, Men jag läste att någon här hade enorma värden radon i sitt hus, som kom från kommunalt vatten. Eller om det var avloppet? sök..

Vårt hus ligger på radonmark. Men vi har också gjort alla åtgärder mot radon gällande både vatten och inomhusluft. Jag mäter konstant radonvärden via digitala instrument. Mäter värdet i realtid och över tid. Trots modernt hus ligger vi på runt 30-90bq. Det kan variera kraftigt bara på någon timme utan orsak. Svenska gränsvärdet är 200bq/m3. EU har satt maximal gräns på 100bq/m3. Varför vi har 200bq/m3 är för att hela norden har mycket radon i marken. Och det skulle vara galet många byggnader som inte skulle klara gränsen på 100bq/m3.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
G Gandalfen skrev:
Radon är en väldigt lättflyktig "gas". Har för mig att den är till och med är ännu mer lättflyktig än koldioxid. Ungarna kan med säkerhet ligga och lukta på gräset hela sommaren utan problem eller skadas.

Kommunalt vatten är bra, då borde det inte var några bekymmer, Men jag läste att någon här hade enorma värden radon i sitt hus, som kom från kommunalt vatten. Eller om det var avloppet? sök..

Vårt hus ligger på radonmark. Men vi har också gjort alla åtgärder mot radon gällande både vatten och inomhusluft. Jag mäter konstant radonvärden via digitala instrument. Mäter värdet i realtid och över tid. Trots modernt hus ligger vi på runt 30-90bq. Det kan variera kraftigt bara på någon timme utan orsak. Svenska gränsvärdet är 200bq/m3. EU har satt maximal gräns på 100bq/m3. Varför vi har 200bq/m3 är för att hela norden har mycket radon i marken. Och det skulle vara galet många byggnader som inte skulle klara gränsen på 100bq/m3.
Tack, ligger ert hus på rött område? Hur gammalt är det? Har ni byggt plattan med radonplast mm? Kan du se radonvärdet direkt menar du? Vet att min pappa alltid skickade in det o jag var alltid så rädd som barn😥
 
G
Byggt 2017. Ja det är byggt radonsäkert som man säger. Duk och ventilation under plattan.
Det finns idag flera olika tekniska hjälpmedel som mäter radon i realtid och över tid tex "Airthings" har flera olika modeller. Sök Airthings på google.

Tror du överreagerar lite gällande radon? Ja det är farligt med väldigt höga värden, och om du är rökare och utsätts för det under väldigt lång tid! Vi pratar 20+ år. Med det sagt, så ska man absolut försöka få ner värden om det ligger risk för höga värden radon. Det är ju ingen jättesvår sak att minimera i ett nytt/modernt hus. Ett hus KAN ha 1000bq/m3 en timme på morgonen för att sedan ligga under gränsen resten av dagen utan någon anledning som ingen vet. Därför långtestar man alltid radonmätning. En test på en dag säger inte mycket.
 
  • Gilla
Luc Reiner
  • Laddar…
G Gandalfen skrev:
Byggt 2017. Ja det är byggt radonsäkert som man säger. Duk och ventilation under plattan.
Det finns idag flera olika tekniska hjälpmedel som mäter radon i realtid och över tid tex "Airthings" har flera olika modeller. Sök Airthings på google.

Tror du överreagerar lite gällande radon? Ja det är farligt med väldigt höga värden, och om du är rökare och utsätts för det under väldigt lång tid! Vi pratar 20+ år. Med det sagt, så ska man absolut försöka få ner värden om det ligger risk för höga värden radon. Det är ju ingen jättesvår sak att minimera i ett nytt/modernt hus. Ett hus KAN ha 1000bq/m3 en timme på morgonen för att sedan ligga under gränsen resten av dagen utan någon anledning som ingen vet. Därför långtestar man alltid radonmätning. En test på en dag säger inte mycket.
Japp jag överreagerar helt klart. Jag har varit så rädd för detta sedan jag var liten . Därför ska jag noggrant kontrollera vad vi kan göra så jag inre ställer in köper av onödig rädsla . Va skumt att det skiljer timma för timma och så mycket. Långtidsmärer du med samma apparat som du mäter kortidsmätning också.
 
G
Ja jag långtidsmäter. Alla rum där vi vistas, sovrummen och vardagsrum/kök. Aldrig haft ett värde över 90bq/km3.
 
En dosa från Airthings är jättebra. Den är dock inställd på att radon över 100 är dåligt så den är aldrig grön men man kan se luftkvalitén tydligt.
 
  • Gränssnitt av en Airthings-luftkvalitetsmätare som visar "Air Quality is Fair". Radon 149 Bq/m³, CO₂ 509 ppm, Luftfuktighet 60%, Temp 21°C, VOC 52 ppb, Tryck 1002 mbar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmbild av en Airthings-app som visar inomhusklimat för en källare, inkluderande radonhalt på 167 Bq/m³ och ett linjediagram över månadens radonvärden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har också en airthings dosa och provade att köra den 20cm över mark utomhus hos oss och värdet ”i gräset” efter en vecka var bara något lägre än inne så 250-350 verkar vara vad marken avger.
Detta var alltså fullt ventilerat liggande fritt med enbart tak för skydd mot eventuell nederbörd.

Radonkartor är väl i stora delar en skattning så jag hade inte gjort något köp av enskild tomt utifrån vad kartan visar. Så många mätpunkter har nog inte gjorts att du kan avläsa den med den noggrannheten som kartan visar. Gör en egen mätning på den tomten du är sugen på. Va ju något reportage på nyheterna för rätt många år sedan om några i vad jag uppfattade som nybyggda kedjehus som hade 40.000bq i sitt nybyggda hus medans grannen hade typ 300. Tror att det detta paret ville få fram var att byggaren måste byggt fel under plattan så radonskyddet inte fungerade men det menade byggaren inte stämde och allt var svårt att leda i bevis. Enligt radonkartan va det ett riskområde men byggaren hade inte mätt enskilda tomter och köparen hade inte ens tänkt på det innan över huvud taget men satt nu med ett hus de inte vågade bo i och om jag minns rätt så fick ingen av de obscent platskrävande ventilationslösningar som byggaren försökte med fick ner värdena till ens nära 200. (För att inte fara med osanning så kan det varit så att någon model gjorde det men att den åt upp ett helt rum och väsnades så mycket att köparen vägrade godkänna den. Är lite osäker på om jag minns helt rätt här). Köparna ville väl få rätt i att häva köpet.
 
  • Gilla
Luc Reiner
  • Laddar…
S
E Ellinor Hellquist80 skrev:
Japp jag överreagerar helt klart. Jag har varit så rädd för detta sedan jag var liten . Därför ska jag noggrant kontrollera vad vi kan göra så jag inre ställer in köper av onödig rädsla . Va skumt att det skiljer timma för timma och så mycket. Långtidsmärer du med samma apparat som du mäter kortidsmätning också.
Om du har jobbiga erfarenheter av Radon och uppenbarligen är väldigt rädd. Kommer du någon gång kunna slappna av i huset eller kommer du alltid gå runt och vara orolig för radon?

I min bok låter det som att du köper dig väldigt mycket oro. Måste väl finnas andra tomter som inte ligger i ”röda” områden? Leta vidare!
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.