G
Hur "snabbt" kan man göra en radonmätning som visar något användbart?
Måste det vara 9-12 månader eller finns det ett "snabbrecept"?

I detta fallet så har inte säljaren gjort radonmätning eller besiktning på ett hus med platta på mark.
 
N
Hej
Vi gjorde i vintras, då var det minst 60 dagar mellan 1 oktober och 31 april som skulle mätas. Vi använde Eurofins.
Det finns snabbtest också på 10 dagar men de är väl mindre precision på så kort mättid

mvh
NorraS
 
Det finns snabbanalyser men de ger inga mätdata som har betydelse för att bestämma åtgärder som kan vara lämpliga.

Det krävs beräkningar av årsmedelvärde via certifierade testprotokoll, se tex https://www.eurofins.se/tjaenster/radon/
 
korttidsmätning 7dar, ger en indikation på radonet
 
G
Så det finns inget "snabbt" sätt att mäta ett cirkus/medel/ungefärish-siffra på ett hus?`
Tittar på ett hus där säljaren inte gjort en besiktning och troligen inte en radon-koll.
platta på mark. Men visst. vafaen kan man få för 300-.375tkr?
 
G
F freak skrev:
korttidsmätning 7dar, ger en indikation på radonet
Vad kostar en sådan koll? ungefärish-ish-ish?
 
G GargamelSE skrev:
Vad kostar en sådan koll? ungefärish-ish-ish?
gissar några hundra per dosa (3-400)
 
Du får kolla med lokala firmor som pysslar med detta, det finns inga standardpriser på det tyvärr. Att köpa utrustning för någorlunda tillförlitlig korttidsmätning tror jag inte är aktuellt utan man får se vad lokala firmor erbjuder i den vägen.

Som sagt, det är endast långtidsmätning enligt noga specificerade mätprotokoll som kan vägleda ev åtgärder, tex via mätlabbet jag länkade till ovan.
 
Med lite tur , så kan du få låna instrument av kommunens miljö- o- hälsoskyddskontor. Ring och fråga om just din kommun har den servicen.
 
G
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Med lite tur , så kan du få låna instrument av kommunens miljö- o- hälsoskyddskontor. Ring och fråga om just din kommun har den servicen.
"min" kommun vill nog inte medverka till radonmätning i ett hus 4 timmar bort. 3-8 kommuner mellan :D
 
En gammamätare ger utslag direkt och påvisar blåbetong, tar en snabb rundtur i huset för att utesluta detta. En modern datalogger för radon ger en indikation på några timmar och dessutom finns ”sniffers” som används vid misstanke om uppträngande markradon runt genomföringar.

Det du inte kommer få är ett årsmedelvärde. Det du kommer få är en indikation på om något är troligtvis långt under gränsvärdet eller om det finns anledning att mäta noggrannare. En datalogger som en professionell firma ska ha borde tex starkt kunna indikera om du behöver mäts noggrannare eller ej.

sist jag körde datalogger på mitt eget hus kunde man tex tydligt se dipparna i radonvärden från den ökade ventilationen när dörren öppnades på morgonen och sedan motsvarande dipp på eftermiddagen. Detta innan FTX då och rätt stillastående luft men för att påvisa vad instrumenten kan visa
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
G GargamelSE skrev:
"min" kommun vill nog inte medverka till radonmätning i ett hus 4 timmar bort. 3-8 kommuner mellan :D
Nej, men kanske kommunen där huset finns, är intresserade av att veta hur det ligger till. En förutsättning brukar också vara att resultatet delges kommunen.
 
Det jag menar med korttidsmätare är inte typ Geiger-Muller mätare, jag har en sådan och vet vad de mäter och hur de funkar. Helt oanvändbart för syftet radonmätning,

Det finns utrustning som kan mäta radon via korttidsmätning och det handlar inte om enkla GM-rör.

___
PS. Bara för att klarlägga åtminstone något.... Radon är en gas. Denna kan komma in från berggrunden under huset och ger då inget som helst utslag på trad GM-mätare. Kommer denna gas från sönderfall i en elak blåbetongvägg kan man få utslag på en GM-mätare, detta pga att det finns uran i väggen som ger en gammastrålning som går att detektera med såpass enkla instrument, radongasen är en biprodukt av sönderfallskedjan och kan bli indirekt detekterad på så vis.
 
Redigerat:
Jag har två radonmätare som jag mätt med senaste åren. Har även jämfört långtidsmätning med dessa samtidigt som jag mätt med radonpuckar som skickats till institut. Jag har även jämfört radonmätarna mot varandra löpande.

Det går alldeles utmärkt att göra korttidsmätning med dessa och du lär få ett rätt tillförlitligt resultat. Tror du kan få 10-20% fel vid korttidsmätning men det spelar ju inte så stor roll. Du vill ju se om du har mycket eller lite och ev. förändring över tid.

Däremot är det inte kvalitén på mätaren som avgör användbarheten av ett korttidstest. Ni skulle kunna få 140 under en vecka i snitt och nästa vecka 540 i snitt. Det kan skilja enormt mycket redan per timme och dag. Men det är givetvis inte mätarns fel. Jag kan se på mina egna kurvor att jag i huset kan ha under 10 en vecka och 120 nästa, i snitt. Jag har en mätare i krypgrunden och en i ett av våra sovrum.

Jag skulle absolut gjort en korttidsmätning vilket är bättre än inget. Däremot skulle jag noga respektera omkringliggande faktorer såsom:

* Tid på året
* Vilket typ av rum samt våning
* Väder/vind under mättiden
* Husets användande vid tiden för mätningen (om man av någon anledning öppnar dörrar/fönster i stor utsträckning under mätningen
* Användande av vatten (bad/duschning varje dag om även vattnet innehåller mycket radon)
* Byggnadstyp
* Placering (finns 5-6 punkter att ta hänsyn till vid val av placering)
* Förekomst av radonmaterial i konstruktionen


Ett annat tips är att kolla med grannar som har liknande huskonstruktion. De bör ha liknande värden om konstruktionen är densamma och om uppvärmningssystem och ventilation är av samma typ.

Jag kör med Airthings wave och har haft dessa några år. Man får ut grafer över tid och kan själv analysera en del. Vill man nörda ner sig ytterligare (vilket man givetvis vill) kan man exportera datat till excel och kombinera med väderdata från exempelvis SMHI. Lufttryck och utetemperatur är ju relaterat till värden över tid vilket kan vara intressant att se. (detta skiljer sig givetvis baserat på huskonstruktion och beroende på var radonet kommer från)

Mäter man i ett hus med krypgrund kan man passa på att göra en korttidsmätning i husgrunden också. Det ger en del nyttig information. När man ändå är nere i krypgrunden tar man en titt på konstruktionen för att se vilka utmaningar som kan finnas (sprickor, otätt bjälklag, för dåligt med ventiler, luftfuktighet, med mera). Luftfuktigheten kopplas inte direkt till radonproblem men vittnar lite om vilka radonlösningar som skulle kunna bli kostsamma

När det gäller årsmedelvärde är det generellt ett ord jag är allergisk mot. Jag förstår fortfarande inte hur man kan avkrävas mätning under årets värsta radonperiod och sen kalla det årsmedelvärde. Jag har flera års mätningar som visar (inte helt oväntat) att de 3 värsta månaderna överlag inte på något sätt är ett mått som visar medel per år. Men jag kan givetvis ha missuppfattat ordet i sig. Enda sättet att mäta ett årsmedelvärde är att mäta värdet ett helt år.

Man kan alltså fråga sig varför hus som har 201 Bq/m3 mellan nov-feb anses vara ett hus med anmärkning (om det givetvis inte är självklart att allt kommer från materialet i huset istället för säsongsbetonat)

Informationen ovan är främst med bas av det arbete jag gjort i mitt eget hus och är baserat på min huskonstruktion (ingen radon från själva konstruktionen/materialet, endast från mark och rör/brunn).
 
Redigerat:
  • Gilla
swo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.