Har mätt rum efter rum och kommit fram till att det är längst ner i trapphuset som radonhalten är överlägset högst.(en bit över 1000bq) Har uppmärksammat att ytterväggens sista 60cm inte är uppmurad av betongsten utan verkar bestå av en träfiberskiva av någotslag som sedan har putsats på.? förmodligen betongsten bakom ändå men förstår inte varför de har satt den skivan där. (se bild) den sticker någon cm utanför övriga väggen. Misstänker att markradon tar sig igenom den skivan? eller någonstans på väggen. (bara en yttervägg i rummet) Ser inga uppenbara håligheter eller sprickor. Att Putsa ett lager till över hela väggen kan det hjälpa?

vagg.jpg

Tacksam för förslag
 
Där väckte du en tanke i mig. Vi har också relativt hög radon i källaren, och under källartrappen har man sparat in på betong och helt enkelt inte gjutit något golv! Det måste ju vara en rätt stor källa... Jag borde nog försöka gjuta igen där.

Personligen skulle jag nog i ditt fall vilja riva för att se vad som finns bakom. En skiva som putsats över låter inte hälsosamt.
 
jag skulle också riva skivan. ev så finns det en större glipa som man har täckt. Då är det bästa att täta där.

Glipor ska man tydligen täta med silikon, tex runt golvbrunnar och så.

Förr byggde man ofta väggarna först och sedan gjöt man betong golvet. Golvet krymper när det brinner. Vilket gör att det ofta blir en glipa mellan Golv & vägg. Där ska man givetvis också täta.

Nu lite off topic.. men ändå innom samma ämne.
Radon sug talas det ju en del om. Men den behöver inte fungera. Om man gjöt tex direkt på blåleran så hjälper inte en radon sug mycket det går inte att suga ur radonen ur den.. Lika så sand är mycket tät. Har man grus/singel under så brukar det fungera utmärkt med en radonsug.
 
Rekommenderar inköp av Radonboken - befintliga byggnader som innehåller enormt mycket matnyttigt. Främst avsedd för yrkesfolk, men det skadar inte att som småhusägare ha viss insikt i ämnet. Det finns många entreprenörer i radonsaneringsbranschen, med högst varierande kompetens, och har man lite på fötterna blir det lättare att värdera saneringsförslag och -offertar.
 
Jag (med 6000 Bq/m3 i källaren) hade en märklig uppmurad lättbetongvägg under källartrappan. Rev bort den och konstaterade att det var jordgolv innanför. Jag gjöt nytt golv under trappan och passade även på att gjuta ner ett rör för eventuell anslutning till radonsug senare. Lite latexfog och tätskiktsgucka i och runt andra håligheter så får vi se vart det bär av. Resten av källargolvet läcker dock som ett såll så det behövs nog lite mer innan jag fått ner värdena ordentligt.

Radonboken finns förresten på närmaste bibliotek.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.