Hej !
Vi står i begrepp att låta lägga nytt plåttak över vårt gamla eternit sadeltak (plattorna har sett sina bästa dagar). Vi bor i tegelvilla från 60-talet. Vinden under sadeltaket är en halvvind/krypvind som man eg. inte uppehåller sig i.
Lösningen att lägga plåt på eterniten är framdiskuterad som en ekonomisk och praktisk lösning - där vi är väl medvetna om att det kanske inte är optimalt i alla avseenden, bl.a. med tanke på eternitens/asbestens farlighet.

Nu hör jag dock en kompis säga; har ni tänkt på att eternit innehåller radon ? Risken finns att radonhalten i huset ökar om man klär in eterniten i plåt och så att säga isolerar in den mot huset ?

Kan någon av er med koll göra mig klokare på om detta är sant och har någon hälsomässig betydelse ?

Det skall tilläggas att huset genomgick en radonmätning innan vi köpte den, och då låg halterna betryggande under gränsvärdet.

Stort tack på förhand / Jörgen
 
Det är troligtvis inga problem. Eternittak är helt ofarliga tills dess att man knäcker plattorna, det är då asbesten sprids.

Tänk bara på att se efter om era takstolar klarar av att bära upp ytterligare ett tak plus snö och vindlast.. Så som vintrarna varit de senaste åren har många tak varit i farozonen.
 
Tackar -men radonförekomsten/den påstådda ökningen genom inkapsling - hur är det med den ?
 
Har under mina många år då jag jobbat med radonrelaterade frågor alldrig stött på någon eternit med radonavgång av besvärande storlek...
Eternitens problematik är innehållet av asbestcementfibrer, inte radonavgång.
 
Iofs har jag läst att en radonkälla som isoleras på ena sidan ökar utsläppet på den andra sidan men precis som Humulus har jag aldrig hört talas om att eternit skulle vara en radonkälla, det tror jag inte alls är nån fara.
 
Tackar för inputen - jag känner mig iaf lite lugnare nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.