Langbein
Vi har hittat drömhuset och som nästan alla drömhus vi hittar har det för mkt radon och gamma, men det är så nära vad vi vill ha så vi ska nog försöka köpa och sanera.
Högsta Gammavärde 80 mikroröntgen/0,8 millisivert(?), gränsvärde för nya hus 50, över påstås från KI är risk för barn och Leukemi.
Svärfar är expert på kärnkraft, 20 cm betong på med täthet 2,3 på väggarna, eller 4 cm plåt tar bort gamma menar han, nån här som vet?
Plåt låter dyrt för en hel källares väggar och svårt att jobba med, betong gör huset mindre men där är redan stort, vad kan vara klokast?

Radongas var 280-400 innan man satte in fläktar påstås det utan verifikationer. Istället för fläktar vill jag ha täta paneler på väggarna som suger ut direkt vid källan, utan att få in det i rummen, det verkar väl smartare som ingen verkar ha provat?

Markradon återstår som svårast fast en del menar att det är enklast, när problemet är underlaget för att kunna suga ut lätt.
Suck, annars får man bygga nytt men det är svårt att hitta en bra tomt nära Sthlm.
 
Radongas var 280-400 innan man satte in fläktar påstås det utan verifikationer.
Om jag förstår saken rätt är huset byggt av sk blåbetong (ytong). Att klä in det med betong tycker jag låter som en svår och dyr lösning. Vi bor själva i ett blåbetonghus och innan vi köpte undersökte jag detta en del (som du gör nu! ;-)) och en sådan lösning var inget som förodades av "experterna". :-/

Förbättrad ventilation är en omdiskuterad åtgärd. Ni bör nog konsultera någon riktigt kunnig för att höra om just detta husets radonproblem kan åtgärdas med bättre ventilation. I värsta fall kan ventilationsåtgärder innebära mer radongas, bl.a. beroende på markförhållanden.

Min egen uppfattning är att om man köper ett radonhus får man nog "gilla läget". Eventuella åtgärder för att sänka värdena är såklart jättebra, men man har inga garantier för hur låga värden man "landar på".

Vårt hus har blåbetong men trots det väldigt låga radongasvärden, mellan 40 och 80 (att jämföras med "ditt" hus som alltså hade över gränsvärdet 200). Personligen hade jag inte vågat flytta till ett hus med sådana värden, om jag hade haft småbarn. Om ni inte har småbarn är väl läget lite annorlunda...

Lycka till med beslutet...

/Lena
 
Langbein
Vårt nuvarande ligger över 200 bara i gästrummet, markradon enbart och utsugsfläkten i torpargrunden ska bara kopplas. Häruppe var det visst 100-150. 40-80 är ingenting, alla hus har mer eller mindre radon. Vi hade högt i förra badrummet, med stängda dörrar var vi nere i nästan 0 på plan 2.
Det vi vill ha är redan sanerat med vent. och har 80 i gamma som högst. Gas vet ingen så det ska vi kolla, 280-400 innan sanering sägs det. Unikt hus vi har letat efter flera år, annars får vi bygga nytt men hittar ingen tomt till rimligt pris.
Risken för ickerökare är inte stor, men vi vill nog kolla mer, köpa om det går och provsanera.
Nu ska vi ta reda på om det inte är bättre att stoppa eländet vid källan, hittade Permafoil radontapet idag igen och ska kolla om den funkar, men det kan man nog inte ha i en källare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.