Hej, har kikat på hus där Radonvärdet är över rekommenderat värde (200). Värdet ligger på 320 (uppmätt 2006 med långtidsmätning). Det finns blåbetong i huset. Så till funderingarna:

1. Ni som haft förhöjda värden själv med blåbetong, vad har ni haft för värden?
2. Vad har ni haft för gamma-värden?
3. Om ni åtgärdat detta, vad blev lösningen/priset?
4. Vad har ni haft för värden efter åtgärd?
5. Vad är farligast. Gammastrålningen eller Radonet?

Vi är ju tveksamma till köp då man läst mycket skit om blåbetong. Samtidigt säger en röst till mig att om värdena är ok vid ny mätning/efter åtgärd borde det vara okej.
 
Vi har ett blå betong hus, 350 års värde.
Planen är installera FTX-ventilation.. skulle gjort de för 1 år sen men tiden går.. kostnad.
Allt mellan 35tkr och upp mot 200tkr.

Göra det själv eller firma och storlek på huset spelar in.

Med en ventilation brukar de inte vara några problem att få ner värdet, ni har inte så högt.

Finns många hör på forumet som gjort lyckade radon saneringar
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Förra ägaren gjorde en radonmätning och fick 320 i medel de satte in sug i plattan för 30k och vid nästa mätning fick de ner de till 280. När jag köpt huset kom installatörerna och gjorde en genomgång och tyckte att nya frisklufts ventiler skulle sättas in som nästa steg.
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
K
1. 680 Bq/m3
2. 0,35-0,5
3. FTX aggregat, självinstallation, projekterat av webshopen som sålde prylarna
4. 70 Bq/m3
5. Radonet, främst om du är rökare annars är risken snudd på försumbar.

Strålningen är i såpass låga doser. Människor i Brasilien och i sydvästra Frankrike utsätts för en bakgrundsstrålning på 800 mSv/år, I regionen Ramsar i Iran utsätts människor för 400 mSv/år.
En datortomografiundersökning ger ca 5-20 mSv.

I genomsnitt får en vanlig svensk årligen en stråldos på cirka 4 mSv (millisievert). En person som arbetar i verksamhet med strålning, till exempel på kärnkraftverk får inte utsättas för en högre stråldos än 50 mSv under ett enstaka år. En person som bor i blåbetonghus beräknas som mest kunna få en stråldos på 5 mSv per år från gammastrålningen. Om gammastrålning i så låga nivåer ger några hälsoeffekter är mycket osäkert. SSI anser att det huvudsakliga problemet med blåbetong är radonet.

Markradon kan ge uppemot 50-100 gånger högre radongashalter än blåbetongen, så det är ingen garanti att köpa trähus heller för den delen..

Mina 5 cents: Får man ner värdena och inte röker, så finns det annat i livet som påverkar hälsan man bör ta tag i, typ regelbunden träning än att fundera på strålning. :)
 
  • Gilla
fahlis och 3 till
  • Laddar…
Intressant. Var har du källorna till detta. Min sambo är väldigt orolig för gamma strålningen mer än radonet
 
K
Redigerat:
Det är radonets ( inandat i lungorna ), som är det klart farligaste. Tumregelmässigt räknas alfa vara 10 ggr så farligt som gamma om sönderfallet sker inuti lungorna. Detta beror på att alfa-partiklar bokstavligen slår sönder celler medan gamma oftast går rakt igenom vävnaderna. Alfasönderfall utanpå kroppen är dock närmast ofarligt, eftersom hudens hornlager skyddar vävnaderna på ett bra sätt.
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Tack. Finns det några källor som beskriver detta bra? Hur är det med Barn i dessa miljöer. Är de känsligare än vuxna?
 
Stort tack. Vet du hur det är med barn i dessa miljöer om de är känsligare än vuxna?
 
KristinaRT
Det är inte känt om barn är känsligare än vuxna för radon. Strålsäkerhetsmyndigheten antar att riskerna för barn är jämförbara med risken för en person som aldrig har rökt.

Källa: https://www.stralsakerhetsmyndighet...schyr/2016/faktablad_hur_farligt_ar_radon.pdf


Å andra sidan finns motsägande uppgifter:
Children are more sensitive to radon because their lungs are smaller and their respiratory rates are twice as high. Doctors say that, by the age of 10, a child receives twice the lung dose of an adult who’s been exposed to radon for the same length of time

Källa:
http://enhs.umn.edu/hazards/hazardssite/radon/radonforkids.html

(hemsidan tillhör en institution (Environmental Health Sciences) på University of Minnesota, alltså ingen lobbyorganisation...)

Kan också vara av intresse att läsa denna artikel:
https://ehp.niehs.nih.gov/1306500/

Från National Institute of Health, en amerikansk myndighet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Vi bor i hus med 260 Bq/m3.

Planen är att sätta in FTX framöver. Men än så länge så har jag installerat en bättre fläkt som suger hela tiden istället för endast vid förhöjd fukthalt som innan. Sen gillar jag att ha det lite kallare i sovrummen så vi brukar köra med öppna fönster så länge som det inte är allt för många minus ute. Självfallet inte det bästa för värmeräkningen men skönt med bra luft.

Jag har barn i 1 år, 3 år och 5 år och de två minsta har bott här sedan de föddes. Så vi blir väl försökskaniner.... :)

Vi har blåbetong i alla väggar tror jag.

Jag är kanske lite slapp i tankegångarna men det finns så mycket idag som man ska skydda sina barn för. Plaster, olika maträtter, plastlock i micron, tretton olika manövrar för att sätta fast bilbarnstolen för annars är det lika med säker död vid krock osv. Samtidigt så satt frugan i bagageluckan när hon var 5 år utan bälte. Men idag så är hon sjukt noggrann med att läsa varenda bruksanvisning när det gäller någon barnsak.
 
Ja det brukar ju vara lätt att man sväljer elefanter men sållar mygg. Idag är ju precis allt dödligt om man granskar saker och ting, som då behövs ta med en nya salt. Farligheten ligger nog i cocktailen av alla saker som ingen har koll på.

Vet jag läste om ekologisk mat tidigare där man då använder sig av "naturliga gifter" istället för konstgjorda. Där koffein då är ett naturligt gift man besprutar ekologisk mat med.

Som man vet så är det ju mängden gift som är det dödliga. Inte själva giftet i sig om det är naturligt eller konstgjort.

Så en dags kaffedrickande (3-5 koppar) ger dig då mer gift än du får i dig under en hel årskonsumtion av frukt som är konventionellt odlad, mot konstgjort gift. Sällan man hör detta i debatten om ekologiskt. Sen får man heller inte glömma att det är bolagen ICA, COOP osv som äger märket krav tillsammans med naturföreningar. Dessa vinstdrivande företag är jag rätt övertygad om att de vill ha tillbaka sina pengar. Ser man dessa företags reklam idag är det nästan uteslutande reklam för ekologiskt. Produkter de tar bättre betalt för. Men bonden får inte bättre betalt. Så jag tror hela ekologiska snacket är en ny väg för dem att plocka in mer pengar på. För det talas aldrig om att ekologisk mat besprutas med över 20 olika gifter. Bara att de är naturliga gifter och mängden gift måste höjas för de ej är lika effektiva
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
BirgitS
Det skulle ju bli dyrt att hålla på och utvinna koffein ur kaffebönor och använda det för att bespruta odlingar. Vad har du för källa till det?

Bönder får bättre betalt för ekologiska produkter annars vore det få bönder som skulle ta kostnaden med att ställa om från vanligt jordbruk till ekologiskt.

Enligt jordbruksverkets rapport finns det flera anledningar till att bönder inte vill odla ekologiskt. Dels så är det en stor investering, bränsle till traktorerna är dyrt eftersom man får köra oftare när bekämpningsmedel inte gör jobbet åt en. Det är svårt att få bukt med ogräs och det råder osäkerhet om det finns någon lönsamhet i jobbet.
...
Bekämpningsmedlet kostar också. Det jag gör tar för visso längre tid och det är mer jobb. Men man får mer betalt och även ett bidrag för att odla ekologiskt.
http://www.blt.se/blekinge/fler-ekologiska-bonder-behovs-i-framtiden/

Tack vare NOGAMU och den ekologiska produktionen får bönderna mer betalt för sina produkter, vilket gör stor skillnad i vardagen.
http://www.naturskyddsforeningen.se/nyheter/ekologisk-ananas-starker-ugandas-bonder

Det är lite dyrare att framställa ekologiska produkter. Det beror bland annat på att växtodling utan gifter kräver mer åkermark och mer manuell bearbetning av jorden för att bli av med ogräs. Eftersom de ekologiska korna betar mycket utomhus måste de också ha mer betesmark. Därför får de ekologiska bönderna lite mer betalt för sin mjölk. Den ekologiska mjölken hämtas i särskilda bilar och hanteras separat på mejeriet – det är också en anledning till att ekologiska produkter kostar lite mer.
https://www.arla.se/bondeagda-arla/vart-ansvar/ekologiskt/varfor-ekologi/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.