Enligt svensk elstandard bör man ha minst ett radio/TV i varje boningsrum, och ett i varje gemensamt utrymme. Finns det verkligen ett behov för det? Vi planerar att ha IP tv så vi behöver inget, men är det dumt att inte inkludera det?
 
Japp, det är dumt att inte ha det. Tex SVTkanalerna, TV4 + några till gratis via markbundet. Praktiskt i tex kök, gästrum osv.
Eller ja, dumt och dumt. Upp till var och en förstås, men jag skulle alla gånger inkludera det.
 
Det är mååånga som varken har eller tänker skaffa sig TV över internet, så nog fyller TV uttag sin funktion. Det ger om inte annat en flexibilitet för framtiden, så att man kan välja marksänd, satelit TV. Man vet ju aldrig hur utbuden ser ut om 10 år.
 
Enligt sunt förnuft så ska man naturligtvis ha Radio/TV/Satellit uttag runt om i huset.
Väldigt många vill antingen se gratis TV (markbundet) eller ha större utbud och kvalitet (Satellit).
 
Nyproducerade hus tex JM har varken antenn eller tele indraget. Fiber och ethernetuttag i alla rum istället.
 
Typiskt att dom "spar in" på nått som är relativt billigt, då har elinstallatören ju en möjlighet att ta extra för antenn och tele och där ta igen lite på det troligtvis hårt pressade priset på övriga elinstallationen. Det är så dom gör dom som vill vara billigast, jag vet för jag har varit där. :confused:
 
pelle242 skrev:
Nyproducerade hus tex JM har varken antenn eller tele indraget. Fiber och ethernetuttag i alla rum istället.
Det kan ju inte stämma då alla jm:s hus ej har en leverantör som leverar fiber.
 
Vet inte vad ni planerar för men.
Men ska ni bygga varför inte bara dra en kabel från taket så är det klart?
Det finns där om man behöver det och bara att koppla in.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Dra ethernet och koax parallellt, merkostnaden för att dra rör med extra koaxialkabel till varje rum borde inte bli oöverstiglig.

Jag är en sån där surkart som nästan bara tittar på SVT och tycker att det fria utbudet räcker alldeles utmärkt och att bara plugga i en tv med inbyggd digitalbox kan bli lika smidigt som förr i tiden. Kom ihåg att det finns inga nackdelar med att ha kabel och kanalisation på plats, så gödsla med det.
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Andy78 skrev:
Det kan ju inte stämma då alla jm:s hus ej har en leverantör som leverar fiber.
Jag har självklar inte sett alla JM byggen men iaf i stockholmstraken där det varit lite större områden har det sett ut så. Jag tror inte direkt att det varit för att spara pengar då dom gödslat med ethernet. En polare som köpt har 25 uttag totalt och det är som standard. Dock låste JM in honom hos telia i 5år så det kan vara sådant som ligger bakom. Poängen får väl vara att det inte kan vara standard med antennutag längre, vare sig regelmässigt eller de facto.
 
Dra det som stjärnnät (kostar inte såå mycket extra) så kan man alltid använda rören för data eller satellit eller något annat i framtiden.
 
pelpet skrev:
Jag är en sån där surkart som nästan bara tittar på SVT och tycker att det fria utbudet räcker alldeles utmärkt och att bara plugga i en tv med inbyggd digitalbox kan bli lika smidigt som förr i tiden. Kom ihåg att det finns inga nackdelar med att ha kabel och kanalisation på plats, så gödsla med det.
Jag är en ännu värre surkart, jag har ingen TV alls. ;) Har inte minsta lilla tv/radio-uttag i mitt hus, förstår dock att övriga darrar av obehag vid blotta tanken. :p
 
Dalbotös skrev:
Jag är en ännu värre surkart, jag har ingen TV alls. ;) Har inte minsta lilla tv/radio-uttag i mitt hus, förstår dock att övriga darrar av obehag vid blotta tanken. :p
Nä du har ju en dator att titta på istället
 
Jag själv i samma fundering för mitt bygge som snart drar igång. Tycker det känns väldigt gammeldags med tv-uttag så det går fetbort. Har huset fiber ser jag ingen som helst anledning. Tycker nästan det börjar bli menlöst med ethernetkablar också, allt kan ju köra trådlöst numera.
 
Jag skulle bli tossig om iptv var enda alternativet hos mig.

En fördelmed traditionell koax via kabel/marksänd digitaltv är att 99% av alla tv-apparater som säljs har inbyggd digitalbox samt analog mottagare (gäller för kabel då...) medans 0% av alla tv-apparater har inbyggd box/mottagare för iptv. Den smidiga lilla vägghängda sovrumstv'n blir plötsligt en tv som kräver en separat box. Är det framtiden??

När man pratar iptv så tar en hd-sändning ca 25-30 mbit, ponera att ni är fler i hushållet och har 2-3 boxar. Om alla tittar HDTV-kanaler samtidigt finns inte mycket bandbredd av 100mbit-linan kvar för att surfa och ladda ned filer med. Ska du köra det trådlöst dessutom blir det ganska snabbt chokat. Är det framtiden?

Ponera att man bygger ett hus utan koax i ett område där sannolikheten för att fiber byggs ut är försvinnande liten, alternativet som kvarstår är då ADSL. Med ADSL är det sannolikt att du inte ens kommer kunna köra mer än en box samtidigt pga den begränsade bandbredden. Man ska bo väldigt nära telestationen för att få bandbredd hög nog för att ha mer än en box. Är det framtiden???

Att många leverantörer så hårt marknadsför iptv har att göra med att distributionen och infrastrukturen är billigare än traditionell koax, leverantörens kontroll blir dessutom bättre. Att du dessutom MÅSTE ha deras egna boxar gör väl knappast saken bättre?

Vem är då vinnaren i denna iptv-era? Tveklöst tjänsteleverantören.

Visst kan man med diverse baluner och adaptrar hit och dit köra koax via cat6, men varför göra det så svårt?

Snåla nu för Guds skull inte med koax, om ni inte är inställda på att vara iptv-leverantörerna i klorna och beredda på att kompromissa.

Det var mina 5 cent.
 
  • Gilla
Pär S och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.