Jag kommer liksom inte åt att lufta denna ventilen på mer än hälften av mina radiatorer (vatten) efter att målaren var överambitiös och målade över den. Nyckeln vill inte greppa hur jag än gör.
Ett elementrör som är målat rosa mot en blå vägg, närbild, detaljfokus, interiör, bostadsvärme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ska jag byta ut hela ventilen? Vad är det jag ska köpa och hur byter jag ut den?
 
Rickard.
Du kan börja med att köpa en sån här och testa, man kan såga ett kors i fräsdelen för att göra den ännu lite vassare på att ta bort färg men det funkar 99/100 gånger. https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...tater-och-tillbehor/ventilluftsnyckel-450479/

Funkar inte det kan du såklart byta ut dom mot nya, dom är skruvade och tätade med lin.
Du behöver såklart släppa på trycket eller eventuellt helt tömma systemet för att byta ut dom.
 
Det finns ett universialverktyg som har en krats på sig att rensa ur all färg. Har ett, inköpt på Dahl, men hittar inte det inte nu, kanske någon annan på forumet vet, annars kan jag fota och lägga in. Sen en sak till, sitter det som ett litet rör på avluftaren, så brukar den vara igenmålad med, bara bryta bort med en tång, lämpligt att sätta en tejpbit över, så det inte måls över igen.
 
  • Gilla
Krilleman
  • Laddar…
Liten spår mejsel eller kniv
Skrapa bort färgen
Det där är regel före undan tag..
Målar jävlarna gör det gör att dom kan!
 
J jonaserik skrev:
Det finns ett universialverktyg som har en krats på sig att rensa ur all färg. Har ett, inköpt på Dahl, men hittar inte det inte nu, kanske någon annan på forumet vet, annars kan jag fota och lägga in.
Du får jättegärna fota och lägga upp, är mycket intresserad!
 
J jonaserik skrev:
Lovade lite för mycket, när man ska ha tag i något så gömmer det sig. Men kanske en sådan här. lämpligt då att såga några spår på den, så det blir mer som raspar i botten mellan skruven och kanten, nu ser den lite plan ut mot botten. Får åka förbi och köpa en ny.
[länk]
Nu blev det nog en tokig länk?
 
Redigerat:
Tack har bort den inlägget.
 
Plockade bort bilden.
 
Nej jag får nog byta hela ventilen men jag vet inte vad dessa kallas. Är det nån som har länk?

Jag har nyckeln som det länkas till ovan. Har försökt skrapa färg på någon av radiatorerna och det hjälper inte. Misstänker att man använt fel verktyg innan. Jag vet att jag måste sänka trycket, det ska jag göra ändå i annat ärende (=drar rör i källaren).

Vad kallas ventilen, är det någon som har en länk?
 
B BSOD skrev:
Sådan kanske?
[länk]

kanske fel storlek/gänga, standarder kanske ändrats sedan elementet såldes
Vad jag känner till så finns det bara en storlek av den modellen.
 
Ska man verkligen lina ett sånt (litet skit-) fäste?
 
Jag har linat våra när jag har bytt dom.
 
  • Gilla
ptk
  • Laddar…
P ptk skrev:
Jag kommer liksom inte åt att lufta denna ventilen på mer än hälften av mina radiatorer (vatten) efter att målaren var överambitiös och målade över den. Nyckeln vill inte greppa hur jag än gör.
[bild]
Ska jag byta ut hela ventilen? Vad är det jag ska köpa och hur byter jag ut den?
Jag skulle nog inte börja stöka med att byta ventil, speciellt inte mitt i vintern...försök peta rent med en liten mejsel, peta i högervarv så du inte råkar öppna den. Låt det ta tid.
 
  • Gilla
whak
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Jag skulle nog inte börja stöka med att byta ventil, speciellt inte mitt i vintern...försök peta rent med en liten mejsel, peta i högervarv så du inte råkar öppna den. Låt det ta tid.
Absolut, men ska vänta tills det blir varmare!
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.