Hej!

Jag håller på att se över värmesystemet i samband med att vi ska installera ny värmepump.
I princip alla radiatorventiler är antingen helt trasiga eller har hängt sig och jag vill därför byta ut dessa. Jag vill helst endast byta ut själva insatsen och låta "T-kopplingen" sitta kvar. Frågan är dock vilken typ av insats som eventuellt passar och om man kan sätta nya termostater?

Den enda märkningen som jag kan se är "SIS NAF".
Huset är byggt 64 och det är ett enrörssystem.

Jag bifogar några bilder på det i hopp om att någon känner igen dessa.

Tacksam för hjälp!
 
  • Mässingsventil på vit rörledning nära trägolv och vit vägg, termoelement och temperaturinställning synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmeelementets termostatventil vid golvet, vitmålad röranslutning, trägolv, vägg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit rördel med mässingsgänga, tätad med teflonband, nära en tumstock mot vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Stig lehtipalo
  • Laddar…
Mig veterligen finns ingen ersättningsinsats till dessa. Du får byta hela ventilen.
Om det är ett ettrörssystem så har du t-rör med "flärpar" nere i golvet som ska styra upp sett delflöde till varje radiator. Det är inte ovanligt att dessa flärpar rostat bort med tiden. Då får man inte upp flödet till radiatorn.
 
L lordi skrev:
Mig veterligen finns ingen ersättningsinsats till dessa. Du får byta hela ventilen.
Om det är ett ettrörssystem så har du t-rör med "flärpar" nere i golvet som ska styra upp sett delflöde till varje radiator. Det är inte ovanligt att dessa flärpar rostat bort med tiden. Då får man inte upp flödet till radiatorn.
Är det inte https://www.purmo.com/sv-se/produkt...insatser/ventilinsatser-rot/utbytesinsats-naf ?
 
  • Gilla
ek0
  • Laddar…
M Mikael 81 skrev:
Är det inte [länk] ?
ek0 ek0 skrev:
Hej!

Jag håller på att se över värmesystemet i samband med att vi ska installera ny värmepump.
I princip alla radiatorventiler är antingen helt trasiga eller har hängt sig och jag vill därför byta ut dessa. Jag vill helst endast byta ut själva insatsen och låta "T-kopplingen" sitta kvar. Frågan är dock vilken typ av insats som eventuellt passar och om man kan sätta nya termostater?

Den enda märkningen som jag kan se är "SIS NAF".
Huset är byggt 64 och det är ett enrörssystem.

Jag bifogar några bilder på det i hopp om att någon känner igen dessa.

Tacksam för hjälp!
Jo, jag tittade på den också, men jag tror att den är för en ventil med handvred. Men ev kanske den passar ändå.
Jag skulle nog skickat en fråga till Purmo/MMA för att dubbelkolla.
Man kan ha byggt om till termostater en gång i tiden.
 
  • Gilla
ek0 och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
M Mikael 81 skrev:
Är det inte [länk] ?
Nja, jag är inte helt säker på det...

Tabell över ventilmodeller med bilder, beskrivningar, gängstorlekar, utbytesinsatser och produktkoder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Nja, jag är inte helt säker på det...

[bild]
Tack för alla svar!

I garage och tvättstuga sitter det ventiler som liknar den mittersta på bilden du bifogat.
Kan det vara så att det är samma "hus" till alla radiatorer men att man bara bytt till insats för termostat inomhus?

Bifogar bild på ventilen i garaget.
 
  • Vattenrör med ventil och avlagringar, nödställd, i behov av underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mikael 81
  • Laddar…
L lordi skrev:
Mig veterligen finns ingen ersättningsinsats till dessa. Du får byta hela ventilen.
Om det är ett ettrörssystem så har du t-rör med "flärpar" nere i golvet som ska styra upp sett delflöde till varje radiator. Det är inte ovanligt att dessa flärpar rostat bort med tiden. Då får man inte upp flödet till radiatorn.
L lordi skrev:
Mig veterligen finns ingen ersättningsinsats till dessa. Du får byta hela ventilen.
Om det är ett ettrörssystem så har du t-rör med "flärpar" nere i golvet som ska styra upp sett delflöde till varje radiator. Det är inte ovanligt att dessa flärpar rostat bort med tiden. Då får man inte upp flödet till radiatorn.
Hej!
Tack för att du svarar. Då det är olika typer av insatser i olika rum av huset så får det mig att tro att man kan, eller åtminstone kunnat byta insats till termostat. Se min senaste bild ovan.
Alla element är varma så "flärparna" verkar vara hela än så länge, jag ska se över hela värmesystemet framöver men det blir inte å år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.