Hej

Bytte min kökspanna och nu går det bara att köra vattnet åt "fel" håll. Skiktningen i acktanken fungerar inte. Allt jag har gjort är att byta pannan. Har luftan radiatorer och provat med både högt och lågt tryck i ledningarna,

Prövar jag at köra åt "rätt" håll står pumpen bara och snurrar och blir varm.

Några tips om vad som hänt och vad jag kan göra

Tacksam för tips

Claes
 
  • Schematisk ritning av ett värmesystem med panna, pump och radiatorer, pilarna visar vattenflödets riktning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad för pump och kan det vara någon backventil som stänger. Bara byte av panna ska inte ha någon betydelse,. Vad är det som sköter laddningen av tanken, en laddomat eller kanske fel väg i den.
 
Kan du rita hela systemet?
Skiktningen kan bero på om du har för hög pumphastighet.
 
J jonaserik skrev:
Vad för pump och kan det vara någon backventil som stänger. Bara byte av panna ska inte ha någon betydelse,. Vad är det som sköter laddningen av tanken, en laddomat eller kanske fel väg i den.
Hej

Det är en standard Grundfos, se bild. Har en laddomat och har provat att både han på och av. Under tiden jag bytte panna har en elpatron värmt acktanken. Ingen backventil finns. Det konstiga är att jag fick det att funka en gång så att vattnet går åt rätt håll. Det var när jag hade plockat loss gamla kökspannan och bara körde med elpatron.
 
  • Grundfos cirkulationspump med tekniska specifikationer synliga på etiketten, som omges av VVS-komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L lat skrev:
Kan du rita hela systemet?
Skiktningen kan bero på om du har för hög pumphastighet.
Hej

Kruxet är att vattnet nu pumpas åt fel håll och då blir det ju ingen skiktning. Jag vill ju ta vattnet ifrån toppen av acktanken och låta returvattnet gå in i botten. Får ingen cikulation om jag tar vattnet ifrån toppen av tanken utan vattenpumpen står då bara och snurrar.

Systemet är ifrån 60 talet och rören är grova 2 tumsrör.
 
Troligen har du kopplat fel när du bytt panna.
 
Vad är det för laddomat? Om det är en laddomat21 eller liknande så kan den inte pumpa baklänges.
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vad är det för laddomat? Om det är en laddomat21 eller liknande så kan den inte pumpa baklänges.
Det är en laddomat 11-30 men den har jag kopplat bort nu. Det är cirkulationen som inte fungerar utan jag måste nu köra vattnet åt fel håll
 
  • Älska
leifberggren
  • Laddar…
E Erstavik skrev:
Det är en laddomat 11-30 men den har jag kopplat bort nu. Det är cirkulationen som inte fungerar utan jag måste nu köra vattnet åt fel håll
Det enda sätt jag vet som vattnet kan "åka åt fel håll" på är att pumpen är felmonterad! Dvs vänd åt fel håll.
Pumpen är en 1-fas som det inte går att ändra rotationsriktning på.

Alternativ 2 är att hela Laddomat-paketet är felinstallerat.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Laddomaten borde väl inte påverka hur vattnet plockas ut ur tanken till värmesystemet?

Det behövs som sagt var mer information om vad som är inkopplat och hur.
 
L lat skrev:
Det enda sätt jag vet som vattnet kan "åka åt fel håll" på är att pumpen är felmonterad! Dvs vänd åt fel håll.
Pumpen är en 1-fas som det inte går att ändra rotationsriktning på.

Alternativ 2 är att hela Laddomat-paketet är felinstallerat.
Hej

Jag har plockat bort laddomat och pannan och provat men får ingen cirkulation när pumpen är vänd och rätt håll. Vänder jag på pumpen så snurrar vattnet utan problem
 
  • Älska
leifberggren
  • Laddar…
E Erstavik skrev:
Hej

Jag har plockat bort laddomat och pannan och provat men får ingen cirkulation när pumpen är vänd och rätt håll. Vänder jag på pumpen så snurrar vattnet utan problem
Hur märker du att du inte får nån cirkulation?
Inte bara så att det tar lång tid att få upp panntemp så att termostaten i Laddomaten öppnar?
 
L lat skrev:
Hur märker du att du inte får nån cirkulation?
Inte bara så att det tar lång tid att få upp panntemp så att termostaten i Laddomaten öppnar?
Hej

Har kopplat bort laddomat och kör nu bara med pump och Acktank. Märket ju att röret är kallt 1 meter ifrån pumpen och radiatorer kalla. vänder jag på pumpen blir allt varmt
 
Har du konstaterat att utloppet från radiatorerna blir varmare än inloppet?
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
om felet uppkom vid pannbytet så lär du ju inrikta dig på inkopplingen av denne? Har du fått in och ut ur pannan korrekt? Varmt vatten expanderar och vill ut och det är en dedikerad utgång.
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.