Hej, ska bygga om radiatorsystemet hemma, funderar lite på hur jag ska dimensionera rören, har tidigare varit vedpanna och i stort sett oisolerade väggar, trä och tretex, vedpanna som värmekälla, har nu tänkt att installera vämepump istället och tilläggsisolera huset invändigt med 120 mm, tänker att jag ska försöka använda dom gamla radiatorerna, framledningstempen kommer ju bli lite lägre nu när det blir vämepump men eftersom det blir mer isolerat så borde dom väl räcka till ändå?
Har tänkt att ha radiatorsystem på övervåningen och golvvärme på nedervåning, eftersom jag kommer tilläggsisolera på insidan vill jag gärna passa på att gömma rören i väggen och för att slippa inbyggda skarvar kanske man kan gå upp med stammen på vinden, som ska bli isolerad och lite uppvärmd, och sedan göra nedstick till radiatorer? Måste då förstås sätta luftningar på vinden, stammen tänkte jag dra med 22 mm kopparrör eftersom det är den storleken ut från vp, och sedan avstick med 15 mm prisolrör till radiatorer, någon som har åsikter eller råd om detta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.