Jag kommer förmodligen att lägga både golvvärme och ev. en radiatorslinga i mitt nuvarande projekt. Detta pga av det ska dit ett tjockt trägolv (för närvarande golvtiljor 20-30 cm breda och 6-8 cm tjocka, de ska dock hyvlas till jämn tjocklek innan återläggning).

I dagsläget sitter det en Wirsbo WGF golvvärmefördelare http://www.rinkabyror.se/?showart.aspx?id=2882 på plats, och jag tänkte självklart utgå från denna, bygga på den med fler slingor. Men då måste en "golvvärmeslinga" mata en radiatorfördelare t.ex. en sådan här http://www.rinkabyror.se/?showart.aspx?id=2066

Men WGF-fördelaren är anpassad till 20 mm pex golvvärmeslang. Ska jag bara dra ett tomrör http://www.rinkabyror.se/?showart.aspx?id=2065 över denna del av matningen och låta det bli en sub-matning till UNI fördelaren? Jag får naturligtvis hålla den slingan fullt öppen och strypa i kopplen. Funkar detta eller är det bättre att försöka gå in och göra en avstickare på huvudvärmematningen innan WGF-fördelaren?

Visst, det är lite hemmasnickrad lösning, men så kan det bli när man gör jobb i flera steg och inte har helheten klar för sig när man börjar. :blushing:
 
  • Radiatorer-golvvärmefördelare.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag röstar för att göra ett avstick på din matning till din WGF-fördelare och låta denna fortsätta vara dedikerad för golvvärme. Din lösning som är i skissen känns väldigt komplex och svårjusterad om du får för klent flöde någonstans.

Svarar mer på känsla än fakta här. Sedan kanske det mer är en principskiss men var är dina cirkulationspumpar i denna bilden? Skulle du får tillräckligt med flöde tex i din blå WGF-fördelare?
 
Ok tack för svaret. Jag KAN göra som du föreslår och det var egentligen den ursprungliga planen. Men det har uppstått några praktiska/estetiska problem med rördragningen vilket fick mig att tänkta på att mata från golvvärmefördelaren.

Ja det blev en principskiss, inte en montageritning :) . Självklart finns det cirk-pump och den sitter precis innan matningen till WGF-en.

Kanske borde nämnt att golvvärmeslingorna är förhållandevis små samt att det bara rör sig om tre mindre radiatorer, som ska sitta på uni-fördelaren.

Ahh, varför ska man bygga fast sig och behöva fundera på sådant här (ähh svara inte på det jag vet, för jag inte tänker efter före...)
 
Inser nu att jag kanske inte förstod din skiss förrän nu men mitt svar på magkänsla i går kvarstår nog.

Sitter din WGF och Uni-fördelare så att du kan testa enligt din lösning och om den inte funkar gå tillbaka till mer plan B?

Tror annars att för att ha koll på flödena genom din WGF så skulle det kanske vara bra att lyxa till det med flödesmätare per slinga (eller i alla fall för den som matar din Uni-fördelare) samt kanske lyxa till det med justerbar bypass (WGF By-Pass XL 900 ?) för att ha ytterligare justermöjligheter. Är väl egentligen svårt att säga något om lösningens funktion eller ej förrän du sitter där med -20 grader om du inte kan mäta flöden på något sätt så du kan se vilken effekt dina radiatorer ev kan avge.
 
Måste ju vara bättre om du går in på huvudmatningen. om du ska ha en shunt på golv värme slingotna som du borde ha så blir det väll inte bra att mata resten med 30 gradigt vatten ?
 
myrstack skrev:
Sitter din WGF och Uni-fördelare så att du kan testa enligt din lösning och om den inte funkar gå tillbaka till mer plan B?
Fördelarna ja, men jag ska gjuta en platta i vilken jag hoppades på lägga all rördragning (slangdragning). Om jag inte vill ha utanpåliggande rör, måste jag bestämma mig.

Tror annars att för att ha koll på flödena genom din WGF så skulle det kanske vara bra att lyxa till det med flödesmätare per slinga (eller i alla fall för den som matar din Uni-fördelare) samt kanske lyxa till det med justerbar bypass (WGF By-Pass XL 900 ?) för att ha ytterligare justermöjligheter. Är väl egentligen svårt att säga något om lösningens funktion eller ej förrän du sitter där med -20 grader om du inte kan mäta flöden på något sätt så du kan se vilken effekt dina radiatorer ev kan avge.
Återigen har jag inte skissat upp hela sanningen. Värmekällan är en värmepump av lite större modell, som shuntar och styr utgående vattentemp genom såväl ute som innegivare. Nuvarande golvvärmeslingor är endast instrypta, inga termostater eller annat komplicerat.

Samtidigt håller jag med er båda, det är en enklare och bättre lösning att försöka gå på huvudmatningen och inte alls blanda in golvvärmefördelaren. Det är bara det att jag tyvärr ställt till det så att jag då kommer att måsta dras med synliga rör, vilket är lite synd på väggarna i ett 1800-tals torp (gammal bagarstuga, blivande bagarstuga/gäststuga/teknikrum/relax.... :S)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.