Köpte en bostadsrätt för några månader sedan där jag fick till mig att badrummet var fackmannamässigt gjort (2011) och att kvalitetsdokument fanns. Tänkte då i mitt stilla sinne att allt var i sin ordning och korrekt gjort. I väggen intill dörren sitter två pluggade radiatorrör som går upp genom golvet. Jag har målat dessa då färgen flagnat och rost trängt igenom. Jag visste inte, förrän nu när jag läst på, att detta inte är ok enligt branschreglerna. Badrummet är väldigt litet och duschvägg sattes aldrig upp i samband med renoveringen. Rören utsätts alltså för mycket stänk då man duschar. I kvalitetsdokumentet som finns kan jag se att de antecknat att radiatorrören går genom golvet, men inget mer än så. Hittar ingen underskriven avvikelserapport eller liknande.

Hur pass orolig bör jag vara, finns det något sätt att undersöka om det uppstått någon fuktskada till följd av detta, utan att behöva riva i yt- och tätskikt? Har firman som utförde arbetet något ansvar i detta, försäkringsbolag? Behöver jag renovera om?? Antar att jag i alla fall borde försöka få upp en duschvägg illa kvickt, si så där 10 år för sent.... även om badrummet är långt i från optimalt planerat för att installera en sådan. Bifogar lite bilder på ”problemet”, all input från mer insatta personer än mig själv mottages tacksamt.
Målad rörstumpar och flagnad färg vid golvgenomföring i ett badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit kaklad badrumshörna med handdusch, mörkt golv och pluggade radiatorrör vid väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
C Curre85 skrev:
finns det något sätt att undersöka om det uppstått någon fuktskada till följd av detta, utan att behöva riva i yt- och tätskikt?
Ja, det finns fuktmätare som mäter på djupet.

C Curre85 skrev:
Antar att jag i alla fall borde försöka få upp en duschvägg illa kvickt, si så där 10 år för sent.... även om badrummet är långt i från optimalt planerat för att installera en sådan.
Eller i alla fall ett duschdraperi för med tanke på att dörrkarmen ser ut att vara i bra skick har den nog skyddats på något sätt under alla år som gått. Finns golvlist/sarg som man kan sätta dit för att hindra vattnet att rinna dit bort.

C Curre85 skrev:
Har firman som utförde arbetet något ansvar i detta, försäkringsbolag?
Vet inte men du kan ju höra med dem vad de har gjort när det gäller tätning.
 
Mats-S
hmmm ... fogningen mot dörren ser på ren svenska "för djävlig ut", den är då inte fackmannamässigt utförd. Samma sak runt rören, ser ut som en 3-åring lekt med fogmassa ...

Istället för duschvägg kanske man kan tänka tvärtom, det kanske går att bygga/kakla en "låda" runt rören som skydd för rören. Den måste vara öppningsbar så att du kan inspektera rören så att dom är hela och inte läcker vatten.
Om du fått fuktskador på dolda sidan om rören så borde du kunna höra att kaklet "släppt" när du knackar på det. Låter det stumt (som på andra plattor) så bör allt vara ok. Bättre att börja med den testen än att göra hål med fuktmätare, låter det misstänkt, ja testa då med fuktmätare.

Men man kan ju hoppas att kaklingen är mer fackmannamässigt gjort än fogningen, för den ser helt sjukt dålig ut. Funktionell troligen, men estetiskt ... neee
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Kan ju erkänna att jag smetat på lite ny silikonfog just runt rören/dörren då denna var extremt gul och det såg dumt ut när jag målat rören. Såg väl i och för sig ut som ett barn gjort det innan också (eller ja, döm själv av bilden) :rofl: Kaklet låter normalt när jag knackar, dock har det spruckit lite just vid de plattorna kring rören. Måste man sticka hål på tätskiktet för att fuktmäta alltså?
Nyligen omlagd vit silikonfog runt badrumrör och sprucket kakel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
C Curre85 skrev:
Måste man sticka hål på tätskiktet för att fuktmäta alltså?
Nej, absolut inte. Besiktningsmän mäter ju fukten i badrum vid överlåtelsebesiktningar och det skulle ju inte fungera om de förstörde tätskiktet.
Det finns också avancerade fuktmätare, som kan känna av om det finns fukt inne i väggarna bakom tätskiktet. Denna typ av fuktmätare mäter med oförstörande fuktindikering.
https://www.polarpumpen.se/avfuktare/fuktlexikon/badrum-fuktmatning
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.